تاریخچه پارک چیتگر چیست؟

پارک چیتگر یکی از مناطق سرسبز و زیبا در تهران است که مسافرین و گردشگران زیادی این منطقه را برای تفریح انتخاب می‌کنند. در این مقاله سعی می‌کنیم که این مکان را به طور کامل به همه افراد و مسافران معرفی کنیم. همچنین با خواندن این مقاله می‌توانید پی ببرید که تاریخچه پارک چیتگر چیست.

تاریخچه پارک چیتگر

سازمان جنگل و مراتع کشور در دهه ۴۰ و در سه بخش شمال، شرق و غرب تهران، تصمیم به احداث بوستان‌ها و جنگل‌کاری این مناطق گرفت. در شمال تهران بوستان لویزان، در شرق بوستان سرخه‌حصار و در غرب تهران بوستان جنگلی چیتگر احداث شد.

بوستان جنگلی چیتگر برای بالابردن مقدار اکسیژن تهران بسیار موثر بوده است. جنگل‌کاری این پارک از سال ۱۳۴۲ شروع و تا ۱۳۴۸ به طول انجامید. در سال ۱۳۶۱ اداره این قسمت به شرکت شاهد واگذار شد اما به دلیل ناتوانی در مدیریت آن در سال ۱۳۶۸ شهرداری منطقه پنج مدیریت پارک چیتگر را برعهده گرفت. اما با شکل‌گیری شهرداری منطقه ۲۲ در سال ۱۳۷۸ مدیریت بوستان چیتگر به شهرداری این منطقه تحویل داده شد. شهرداری منطقه ۲۲ تا امروز عهده‌دار مدیریت این پارک بوستانی است و مدیریت شایسته ای برای فضای سبز این منطقه داشته است .

پارک چیتگر کجاست؟

پارک جنگلی چیتگر یکی از بوستان‌های بزرگ و زیبای تهران به شمار می‌رود. این پارک در غرب تهران و در مسیر آزادراه کرج قرار گرفته است. دریاچه شهدای خلیج‌فارس در نزدیکی این پارک جنگلی قرار دارد . این بوستان از سمت شمال به اتوبان حکیم غربی شهید همدانی در نزدیکی پروژه همسا ، از جنوب به آزادراه تهران – کرج، از شرق به خرگوش دره و از غرب به شهرک سرو آزاد، پیکان‌شهر و باغ گیاه‌شناسی محدود شده است و یکی از مزیت های پروژه های ساختمانی در چیتگر داشتن دید به یکی از این مکانها میباشد . پروژه هایی نظیر پروژه بانک ملی با قرار گرفتن در محدوده شهری تر از امکانات دیگری نظیر دسترسی به مراکز خرید برخوردارند.

علاوه بر ماشین، دسترسی به این پارک با مترو نیز امکان‌پذیر است. افرادی که قصد رفتن به این مکان را دارند می‌توانند با مراجعه به ایستگاه‌های مترو ایران‌خودرو (به درب ۵ و ۷ این پارک دسترسی دارد) و ایستگاه مترو چیتگر (درب یک دسترسی دارد)، به این مکان زیبا بروند.

ورودی‌های پارک جنگلی چیتگر

این پارک دارای پنج ورودی است که دسترسی به آن‌ها از بخش‌های مختلف امکان‌پذیر است.

ورودی شماره یک:  از سمت بلوار کلاهک قرار دارد و ایستگاه مترو چیتگر نیز در این بخش در جوار پروژه آفتاب مهتاب چیتگر است .

ورودی شماره دو:  خروجی آزادراه تهران – کرج که البته مدیریت پارک نیز در این قسمت قرار دارد.

ورودی سه و چهار: در سمت بلوار دستواره قرارداد.

ورودی شماره پنج: در سمت آزادشهر و قسمت غربی پارک است.

ورودی ایستگاه مترو ایران‌خودرو: که در سمت غربی قرار دارد.

امکانات مختلف پارک جنگلی چیتگر

پارک جنگلی چیتگر شامل امکانات تفریحی، رفاهی و ورزشی است که معمولا این امکانات در قسمت شرقی قرار دارد و قسمت غربی معمولا به‌صورت جنگل است. علاوه‌برآن، پارک جنگلی چیتگر دارای آلاچیق برای اسکان مردم، سرویس بهداشتی، پارکینگ (برای امنیت ماشین‌ها بسیار مهم است)، کتابخانه، نمازخانه و امکانات دیگر است.

باغ راز هستی پارک جنگلی چیتگر

باغ راز هستی در بخش جنوب غربی دریاچه چیتگر قرار دارد که دارای امکانات متنوعی است. از امکانات این باغ می‌توان به وجود گیاهان دارویی، مرکباتی و گیاهان آبزی اشاره کرد و همچنین این بخش پارک جنگلی باغ‌وحش نیز دارد که محل نگهداری حیوانات مختلفی است. این باغ بخش‌هایی چون کافی‌شاپ نیز دارد. باغ راز هستی شامل دو ورودی اصلی در جنوب غربی دریاچه چیتگر و هم‌جوار پارک جنگلی قرار دارد همچنین این باغ پنج ورودی فرعی نیز دارد.

تاریخچه پارک چیتگر

بوستان بانوان ریحانه

بوستان بانوان ریحانه در بخش شرقی این پارک است و تحت نظارت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۲۲ است. این مکان دارای قسمت‌های ورزشی و تفریحی برای بانوان عزیز است که امکانات ورزشی این بوستان برای خانم‌های ورزشکار است و شامل پیست اسکی، میز بیلیارد، میز شطرنج، پیست دوچرخه و دیگر امکانات است. امکانات تفریحی بوستان بانوان ریحانه شامل آمفی‌تئاتر روباز، آلاچیق‌ها شامل باربیکیو و میز و صندلی، نمازخانه، پیست دوچرخه، سرویس بهداشتی و دیگر امکانات رفاهی برای بانوان است.

باشگاه سوارکاری

 پارک جنگلی چیتگر چندین باشگاه سوارکاری دارد که برای علاقه‌مندان به این رشته در نظر گرفته شده است. باشگاه سوارکاری بام که در ضلع غربی قرار دارد، باشگاه سواری ابرش، آریاسب، باشگاه سوارکاری میلاد از باشگاه‌های سوارکاری این پارک است که در قسمت‌های مختلف پارک جنگلی چیتگر قرار دارد.

پیست دوچرخه‌سواری

معمولا خانم‌ها و آقایان در سنین مختلف به دوچرخه‌سواری علاقه زیادی دارند. این ورزش محبوب در محیط‌های سرسبز و خوش‌آب‌وهوا دلچسب‌تر است. پارک چیتگر دارای پیست دوچرخه‌سواری و همچنین غرفه کرایه دوچرخه است. دوچرخه‌سواری در این بوستان بسیار جذاب است. در این پارک ۴ پیست دوچرخه‌سواری وجود دارد که یکی از آن‌ها برای بانوان است و خانم‌ها می‌توانند در این محیط با لباس راحت دوچرخه‌سواری کنند.

یکی از مزیت های این پیست باز بودن آن و ارائه خدمات به هموطنان تهرانی در زمان محدودیت های کرونا بوده است همانطور که میدانید در زمان قرنطینه بسیاری از شهروندان نیاز به فضای باز برای پیاده روی و یا ورزش در فضای باز داشته اند که هم از لحاظ انتقال بیماری امن باشند و هم بتواند از فشار محدودیت ها و خانه نشینی بکاهد.

پینت بال

پینت بال ورزشی بسیار هیجان‌انگیز است و همچنین طرف‌داران زیادی در بین جوانان دارد. پارک جنگلی چیتگر دارای زمین مناسب برای انجام این بازی است. زمین پینت بال در قسمت شرقی این پارک قرار دارد.

امکانات رفاهی پارک چیتگر

تاریخچه پارک جنگلی چیتگر

پارک چیتگر برای رفاه و آسایش گردشگران علاوه بر مکان‌های تفریحی دارای مکان‌های رفاهی نیز است. این پارک دارای انواع رستوران، دکه و غرفه خوراکی، درمانگاه، ایستگاه آتش‌نشانی، پمپ سوخت‌گیری ماشین و هلال‌احمر است.

باغ‌وحش پارک چیتگر

پارک جنگلی چیتگر باغ‌وحش نیز دارد که در آن گونه‌های جانوری مختلفی نگهداری می‌شود. خرگوش، طاووس، قوچ و دیگر حیواناتی که با آب‌وهوای تهران سازگارند در باغ‌وحش چیتگر نگهداری می‌شوند. البته از نظر نوع حیوانات شاید به پای برخی باغ وحش های دیگر تهران نرسد اما از نظر وسعت و بروز بودن جزو ممتاز ترین ها میباشد .

کلام آخر

پارک جنگلی چیتگر دارای درختان زیادی است که در افزایش اکسیژن تهران موثر است. این پارک دارای انواع امکانات رفاهی و تفریحی و گردشگری است و هرآنچه که برای آسایش حال گردشگران لازم باشد در این پارک وجود دارد. این پارک در مقایسه با پارک‌های دیگر سرسبزتر، زیباتر، وسیع‌تر و این مکان تمام امکانات را باهم دارد. پیشنهاد می‌شود افرادی که قصد سفر به تهران را دارند یا می‌خواهند محیط مناسبی برای تفریح برگزینند حتما به پارک جنگلی چیتگر واقع در غرب تهران بروند.

با مطالعه این مقاله افراد می‌توانند بفهمند که تاریخچه پارک چیتگر چیست و با ویژگی‌های آن آشنا شوند. حال آنکه امیدواریم وجود چنین فضاهایی در تهران بیشتر شده و در شهرهای دیگر کشور نیز برای استفاده هموطنان ما ایجاد شده و یا از فضاهای موجود به منظور استفاده عموم بهره برداری شود.

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی