سرکردگان سند آموزش ۲۰۳۰ جایی در نظام آموزش و پرورش نخواهند داشت

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، یوسف نوری امروز یکشنبه هفتم آذر ماه در جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به دفاع از برنامه های خود پرداخت.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید بر لزوم تحول در برنامه ها و حوزه های مختلف این وزارت خانه در این دوره، اظهار داشت: تحول در شورای عالی آموزش و پرورش که طی ۱۰ سال گذشته بسیاری از برنامه های آن مغفول مانده، تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تحقق عدالت آموزشی از مهم‌ترین برنامه‌های آینده برای این وزارتخانه است. 

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت:‌ امیدوارم بتوانم در سایه رای اعتماد شما حافظی امین برای اعتماد رییس جمهوری و صادق برای فرهنگیان باشم.

نوری اظهار داشت: آنچه در پیشگاه خداوند به شما نمایندگان ارائه می کنم ذکر برنامه های بنده است که خود را متعهد به اجرای آن می دانم و در قبال عدم رعایت آن باید پاسخگو باشم.

وی با تاکید بر لزوم اجرای برنامه های پیشنهادی خود، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش باید در قله جهان قرار گیرد. کشورهای پیشرفته سرمایه گذاری بسیاری برای این وزارتخانه خود می کنند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: این وزارتخانه نقش موثری در افزایش تولید ملی و پیشرفت کشور به واسطه سرمایه گذاری بر نیروی انسانی دارد. در واقع سرمایه پیشرفت در آموزش و پرورش قرار دارد.

نوری افزود: بر اساس فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی، تربیت ابزار توسعه نیست بلکه هدف است و باید در خدمت هدف قرار گیریم تا اهداف با نگرش تربیتی تدوین شود.

لزوم تربیت نسلی با الگوی تمدن نوین اسلامی

وی اظهار داشت: در گام دوم انقلاب جهشی به سمت تمدن نوین اسلامی خواهیم داشت و لازمه آن تربیت نسلی با الگوی تمدن نوین اسلامی است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش یادآور شد: اهداف تربیتی مندرج در سند تحول آموزش و پرورش خصوصیات نسل انقلابی را ذکر کرده است و باید در اجرا موارد را از عرش به فرش درآوریم و تجلی آن را نشان دهیم.

نوری افزود: باید نمونه عینیتی الگوی اسلامی و مکتب امام خمینی (ره) را پیش روی نظام تعلیم و تربیت قرار داد؛ بنابراین نیازمند یک الگوی تربیتی هستیم و این الگو را، رهبری نشان دادند آنگاه که فرمودند سلیمانی نمونه تربیتی انقلاب است.

وی بیان کرد: شهید سلیمانی تجلی ایمان مخلصانه، عقلانیت، تقوا، جهاد بی وقفه و مسوولیت پذیری است، آموزش و پرورش می تواند و باید دانش آموزی با این شاخصه تربیت کند. شهدای علمی نظیر احمدی روشن و رضایی همه تربیت یافته مدرسه سلیمانی هستند.

همه دستگاه‌ها باید در حوزه تربیت انسان موحد همکاری کنند

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در خصوص جایگاه این وزارتخانه اظهار داشت: در حال حاضر آموزش و پرورش به مساله درون سازمانی تقلیل داده شده و باید به یک نگاه ملی تبدیل شود؛ چرا که تمام دستگاه‌ها متولی تربیت انسان هستند و باید تربیت انسان موحد را در دستور کار داشته باشند.

نوری همچنین به لزوم وحدت مجلس و دولت اشاره کرد و گفت: وحد دولت و مجلس اهمیت بسیاری دارد. زمانی می توانیم به مدرسه تربیتی سلیمانی تبدیل کنیم که از تفرقه بپرهیزیم. 

وی ادامه داد: دولت و مجلس برای پیشرفت باید تدبیر و تدبر کنند، آموزش و پرورش را نمی توان به حال خود رها کرد. امروز برای تحول در نظام آموزشی و بازسازی منزلت معلم نیازمند همدلی و همگرایی مجلس هستیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: شورای عالی آموزش و پرورش نیازمند تحول جدی است، باید وضعیت تحول در نظام آموزش و پرورش را رصد کند و مانع انحراف امر تحول شود.

کارآمد شدن شورای عالی آموزش و پرورش

نوری خاطرنشان کرد: در ۱۰ سال گذشته وظایف مربوط به شورا بسیار کند و با سوء‌تدبیر پیش رفت،
زیر نظام های تحول باید یک سال می بود اما هفت سال طول کشید، در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان شده که اهداف آن هر پنج سال یک بار مورد بازنگری قرار گیرد اما هنوز اجرایی نشده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: از اولین و ضروری ترین اقدامات بنده کارآمدی شورای عالی آموزش و پرورش است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: برای تحول گرایی در آموزش و پرورش گریزی از تن دادن به بیانیه گام دوم انقلاب نداریم.

نوری ادامه داد: رفع بن بست های موجود نیازمند روحیه «ما می توانیم»، پرهیز از محافظه کاری و ذهن خلاق است و تمام این صفات در جوانان جمع است که آنها را به محور تحقق عدالت تبدیل کرده است.

نیمی از مدیران جوانان باشند 

وی یادآور شد: برای حرکت به سمت جوانگرایی در یک طراحی دقیق ظرفیت های خلاق، جوان و انقلابی را به کار خواهیم گرفت به نحوی که در مدت کوتاهی حداقل نیمی از مدیران جوان باشند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: همچنان دقت خواهیم کرد که با یک الگوی شایسته گزینی مناسب ترین جوانان را در یک فرآیند معقول وارد چرخه کنیم تا جوانگرایی از آسیب‌هایی مانند رشد آسانسوری، قبیله گرایی و باندبازی مصون باشد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد: همچنین در کنار جوانان باید از ظرفیت مشورتی مدیران با تجربه و امین در تعلیم و تربیت بهره برد. 

جذب نیروی انسانی از طریق دانشگاه فرهنگیان

نوری با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان پیشران تحول و قلب تپنده آموزش و پرورش و به تعبیر رهبری مرکز ثقل نظام آموزش و پرورش کشور است، افزود: این دانشگاه با تربیت دینی و علمی معلمان و مدیران وزارتخانه وظیفه خون رسانی به تمامی اجزای سیستم آموزش و پرورش را برعهده دارد.

وی ادامه داد: ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان برای موارد ضروری پیش بینی شده و ظرفیتی را نیز برای جذب نخبگان به معلمان فراهم کرده بود اما در عمل این ماده به عنوان اصلی ترین راهکار جذب معلمی تلقی شد و جای دانشگاه فرهنگیان را گرفت.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: رویکرد ماده ۲۸ موجب شد که دانشگاه فرهنگیان همچنان از وضعیت مطلوب خود فاصله داشته باشد و حیات آموزش و پرورش به این واسطه در خطر قرار گرفته است.

نوری یادآور شد: اگر با جلب اعتماد نمایندگان توفیق خدمت داشته باشم، احیای قلبی آموزش و پرورش با جذب در دانشگاه فرهنگیان را جزو ضروری ترین و فوری‌ترین اقدامات قرار خواهم داد.

وی افزود: تقویت کمی و کیفی هیات علمی به نحوی که نسبت استاد و دانشجو به اندازه استاندارد برسد، تامین زیرساخت‌ها و فضای آموزشی مورد نیاز و بازآرایی برنامه های راهبردی این دانشگاه از ضروریات ارتقای تربیت معلم  است که باید پیگیری شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در این صورت می توان اکثر نیروی انسانی وزارتخانه را از طریق دانشگاه فرهنگیان تامین کرد، برای تامین نیروی انسانی کنونی در کوتاه مدت نیز تدابیری اندیشیده و در متن برنامه پیشنهادی به نمایندگان تقدیم شده است.

وی عنوان کرد: معاونت پرورشی آموزش و پرورش در دوره‌ای تعطیل شد و با تاکیدات رهبری دوباره فعال شد اما واقعیت این است که این معاونت دیگر نتوانست به مدار خود بازگردد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: باید با قدرت امور تربیتی که صدقه جاری شهیدان رجایی و باهنر است، با نظر صاحب‌نظران این عرصه به دوران اوج خود برسد.

تحقق عدالت آموزشی 

نوری با بیان اینکه فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی ایران بر پایه عدل استوار است، اظهار داشت: نظام تربیتی ما نیز به تبع این فلسفه سیاسی مکلف به برقراری عدالت تربیتی است که در آن منابع و فرصت‌های تربیتی با کیفیت در خدمت همگان قرار گیرد.

وی ادامه داد: این شکاف در آموزش در مناطق مختلف کشور برازنده نظام جمهوری اسلامی نیست. در صورت اعتماد نمایندگان، به منظور تحقق عدالت تربیتی اقدام‌های ذیل را در دستور کار قرار می دهم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: در شرایط فعلی فقط ۶۰ درصد دانش آموزان در سامانه شاد فعال هستند و شماری از تحصیل بازماندند، این بازماندگان از تحصیل که شمار آنها در دوره پس از کرونا افزایش یافته است، باید هرچه سریع‌تر به فرآیند تربیت بازگردند.

نوری افزود: با راهبری آموزش و پرورش برای ارتقای کیفیت محتوا در بستر یادگیری الکترونیک، فضای مجازی به عنوان بازوی کمکی مدرسه برای توزیع عادلانه فرصت تربیتی استفاده می شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که آمار پایه برنامه ریزی است، سامانه آمار آموزش و پرورش طراحی و استقرار می‌یابد تا تصویر روشنی از وضعیت مناطق مختلف برای تفاوت‌ها و پیش بینی پیش روی باشد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: قرارگاه جهادی در وزارتخانه راه اندازی می شود تا تدابیر ویژه برای مناطق محروم اتخاذ و تجهیزات و نیروی انسانی به صورت هدفمند بر اساس شاخص‌های برخورداری با کمک بخش مردمی توزیع شود.

هیچ یک از مدیران آموزش و پرورش و وابستگان آنها نباید مدرسه غیرانتفاعی داشته باشند 

نوری افزود: نظارت بر عملکرد مدارس غیردولتی را با ایجاد حساب واحد، کنترل و دریافت شهریه تقویت خواهیم کرد.

وی یادآور شد: تمام مبادی تعارض منافع بسته می‌شود، از جمله صاحبکاران حاکم بر چاپ و نشر کتب درسی به نحوی سازمان می‌یابند که منافع آموزش و پرورش تقدم یابد. همچنین هیچ‌کدام از مدیران ارشد و میانی آموزش و پرورش حق ندارند که خود یا وابستگان نزدیک مدرسه غیردولتی داشته باشند.

آموزش و پرورش مردمی شود 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید بر ضرورت مردمی سازی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: بهترین راهبرد برای تحول در مدیریت آموزش و پرورش، بکارگیری ظرفیت‌های مردمی ذیل سیاست‌های حاکمیتی تعلیم و تربیت است.

نوری گفت: امروز خیریه‌ها و موقوفات به عنوان بخش سوم اقتصاد، ظرفیت بسیار بالایی در تحول نظام آموزشی دارند اما بکارگرفته نمی شوند، به کارگیری ظرفیت‌های مردمی فقط محدود به تامین مالی از سوی خیرین نیست و فعال سازی تشکل‌ها و دغدغه‌مندان امر تعلیم و تربیت در اداره امور آموزشی و تربیتی را نیز شامل می‌شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: احیای شوراهای آموزش و پرورش استانی به حضور نخبگان و مسوولان استانی و نمایندگان مجلس و واسپاری بسیاری از مسوولیت‌های ستاد مرکزی به این شوراها، ظرفیت‌های مردمی را در عین رعایت اصل حاکمیتی بودن امر آموزش و پرورش فعال خواهد ساخت.

نوری یادآور شد: منطق آموزش و پرورش در این الگوی جهاد تربیتی و غیرانتفاعی به معنی واقعی است، نه روایت‌های سودجویانه که در خصوصی سازی دیده می‌شود.

سهم آموزش و پرورش از سرانه ناخالص ملی افزایش یابد 

وی با تاکید بر اهمیت اقتصاد آموزش و پرورش و معیشت معلمان گفت: سهم آموزش و پرورش از سرانه‌ها، تولید ناخالص داخلی و بودجه عمومی متناسب با سند تحول بنیادین باید افزایش یابد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: برای افزایش حقوق و مزایای معلمان حداکثر ظرفیت کشور را به کار خواهیم گرفت، خدمات بیمه و درمان معلمان با استفاده از تجمیع بیمه‌های آموزش و پرورش تجمیع می شوند.

نوری خاطرنشان کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان فسادزدایی شده و سلامت در سازوکار این صندوق محقق می شود، اصلاح اساسنامه آن، ایجاد تنوع در بازپرداخت سهم اعضا با برقرای حق انتخاب توسط خود اعضا و تنوع سازی شرکت‌های تابع صندوق با حضور در بازار سرمایه از جمله مواردی است که در این راستا بکار گرفته می شود.

برگرداندن زیان‌های ناشی از عدم استقرار حاکمیت شرکتی در صندوق ذخیره فرهنگیان 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: به دلیل سیاسی شدن و عدم استقرار حاکمیت شرکتی در صندوق ذخیره فرهنگیان، این صندوق دستخوش حوادث ناگواری شد و تعارض منافع، معلمان را متضرر کرد. بازگرداندن این زیان‌ها جزو برنامه‌های بنده است.

پیگیری طرح رتبه‌بندی معلمان/ استفاده از ظرفیت خیرین

نوری یادآور شد: طرح رتبه بندی معلمان را با قوت پیگیری خواهم کرد، اقتصاد در آموزش و پرورش و خیریه برای استفاده از ظرفیت خیرین و سازمان‌های مردم نهاد در بهبود و ارتقای کیفیت زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزای تقویت می‌شود.

بازیابی ارزیابی نظام آموزشی

وی با بیان توجه به ارزیابی نظام آموزشی گفت: در حال حاضر تصویر واقعی از وضعیت کیفیت نظام آموزشی به ویژه در مدارس در دسترس نیست و به جز آزمون‌های نهایی به منبع دیگری برای ارزیابی نمی توان مراجعه کرد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: چشم حاکمیت نسبت به کیفیت نظام تعلیم و تربیت کم‌سو است، امکان قضاوت و ارزیابی دقیق سلب شده است، مرکز سنجش آموزش و پرورش باید به نحوی بازطراحی شود که به ما بگوید یک مدرسه در طی سه سال گذشته در بعد کمی و کیفی سیر نزولی یا صعودی داشته است.

نوری ادامه داد: این مرکز به چشم بینای وزارت‌خانه تبدیل می شود که از لوازم بازسپاری اختیارات به مدرسه و کیفیت بخشی به فرآیند تربیت است.

معلمان را در حد اعلای خود دریابیم 

وی با اشاره به لزوم توجه به منزلت معلمان گفت: ارتقای معیشت معلم کمترین اقدامی است که باید برای آن گام برداشت. اعتماد به معلم و واسپاری برخی اختیارات به او و تبدیل مدرسه به کانون محله با محوریت معلم و هنرمندان برای تولید آثار هنری مورد توجه قرار گیرد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم این بار را به سرمنزل مقصود برسانیم، باید معلم را در حد اعلای خود دریابیم.

نوری افزود: امیدوارم یک عزم ملی برای نجات آموزش و پرورش به عنوان مظهر قدرت نرم و نماد راهبردی جمهوری اسلامی و بستر تمدن نوین اسلامی شکل گیرد و همه بتوانیم با هم‌افزایی و انسجام فکری و عملی، فرهنگ و آموزش خود را از بی تفاوتی رها کنیم.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی