رفرش ریت نمایشگر چیست؟

به زبان ساده رفرش ریت یا نرخ بروزرسانی همان تعداد دفعاتی است که یک صفحه نمایش می تواند تصاویر خود را تغییر دهد یا بروز کند. با توجه به این تعریف ساده هرچقدر میزان عدد رفرش ریت بالاتر باشد، تصاویر داخل صفحه نمایش به نرمی و بدون هیچ گیر و لگی حرکت می کنند. این موضوع برای کسانی که اهل تماشای فیلم یا بازی با گوشی هوشمند خود هستند می تواند اهمیت بسزایی داشته باشد. تا همین چند سال پیش عدد استاندارد برای نرخ بروزرسانی یا رفرش ریت صفحه نمایش میزان 60 هرتز بود اما اکنون می بینیم که گوشی های مختلفی با رفرش ریت 144 هرتز و یا حتی بیشتر نیز وارد بازار می شوند.

رفرش ریت و فریم ریت چه تفاوتی دارند؟

رفرش ریت و فریم ریت دو اصلاح متفاوت هستند که اغلب به جای یکدیگر اشتباه گرفته می شوند، اگر فریم ریت را به زبان ساده توضیح دهیم می توانیم مثال آن را با نقاشی هایی که در کنار دفترچه دوران کودکیمان می کشیدیم مقایسه کنیم، وقتی با سرعت بالا برگه ها را در کنار یکدیگر ورق میزدیم حاصل آن یک انیمیشن کوتاه می شد. فریم ریت دقیقاً میزان نشان دادن این قاب تصویری در مدت زمان خاص است، و با fps نشان داده می شود.

رفرش ریت چه تأثیری بر روی باتری می گذارد؟

بهتر است قبل از تصمیم گیری برای خرید یک گوشی با رفرش ریت بالا بدانید که هرچقدر میزان رفرش بالاتر باشد سرعت تخلیه باتری نیز افزایش می یابد، به طور متوسط رفرش ریت 120 هرتز نسبت به رفرش ریت 60 هرتز از 40 تا 60 درصد میزان مصرف باتری را افزایش می دهد. زمان واکنش یک صفحه نمایش با رفرش ریت 60 هرتز چیزی در حدود ۱۶ میلی ثانیه است که این عدد در صفحه نمایش 120 هرتز به 8 میلی ثانیه کاهش پیدا می کند، همین موضوع سبب افزایش مصرف باتری می شود. اما خبر خوب اینکه فناوری جدید که به تازگی در گوشی های هوشمند وارد شده است می تواند میزان رفرش ریت را براساس محتوایی که نمایش داده می شود تغییر دهد این موضوع باعث کاهش سرعت صفحه نمایش نمی شود اما میزان مصرف باتری را تقریباً تا 30 درصد کاهش می دهد.

***ضمناً اگر قصد خرید اپل ایدی با بالاترین کیفیت و کمترین قیمت در کنار امنیت فوق العاده بالا و پشتیبانی 24 ساعته را دارید می توانید همین حالا به وبسایت آیدی تاپ (idtop.ir) مراجعه کنید.***

برای فعال کردن میزان رفرش ریت 120 هرتز هنگام تماشای فیلم یا بازی در گوشی هوشمند خود نیاز به فعال سازی هیچ گزینه ای ندارید زیرا به صورت خودکار رفرش ریت صفحه نمایش در صورت لزوم افزایش پیدا می کند اما اگر می خواهید به طور همیشگی این گزینه را خاموش کنید با توجه به نوع و مدل گوشیتان به دنبال گزینه های  Refresh Rate یا Smooth Display باشید.

رفرش ریت در گوشی های اپل

نرخ نمونه برداری لمسی یا Touch Sample Rate

نرخ نمونه برداری لمسی یا Touch Sample Rate در اصل به میزان دفعات تشخیص لمس کاربر در 1 ثانیه توسط صفحه نمایش گفته می شود. این میزان نیز مانند رفرش ریت با هرتز نشان داده می شود اما هیچ ارتباطی با آن ندارد. البته نرخ نمونه برداری لمسی می تواند 1 گزینه بسیار مهم برای یک بازیکن حرفه ای در گوشی های هوشمند باشد. زیرا دقیقاً زمانی که شما نیاز دارید صفحه نمایش باید بتواند در کسری از ثانیه پاسخگوی شما باشد. این عدد در مناسب ترین حالت 240 هرتز است.

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی