قرارگرفتن صبحگاهی در معرض نور قرمز به تقویت بینایی کمک می‌کند

به گزارش روز شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری هلث، این مطالعه نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض نور قرمز با طول موج بلند، سلول‌های میتوکندری موجود در شبکیه چشم انسان را که تولیدکننده انرژی هستند، فعال می‌کند و به تبع آن باعث تقویت بینایی در حال کاهش می‌شود.

میتوکندری‌ها حساسیت خاصی نسبت به نور با طول موج بلند دارند که بر عملکردشان تاثیرگذار است. مطالعات قبلی با بررسی چشم موش، زنبور عسل و مگس میوه نشان داد زمانی که چشمشان در معرض نور با طول موج ۶۴۰ نانومتر قرار می‌گیرد، گیرنده‌های نوری بهبود قابل توجهی پیدا می‌کنند و پس از آن این آزمایش روی انسان انجام شد. در این آزمایش ۲۰ شرکت کننده ۳۴ تا ۷۰ ساله در مقابل LED  نور قرمز به مدت ۳ دقیقه در صبح قرار گرفتند.

این مطالعه نشان می‌دهد نور قرمز با طول موج بلند حدود ۶۷۰ نانومتر، به طور متوسط باعث بهبود ۱۷ درصدی کنتراست رنگ بینایی شرکت‌کنندگان شد و این اثر تا یک هفته باقی ماند. جالب است که این اثر در ساعت دیگر روز وجود ندارد و فقط در صبح است.

محققان معتقدند این یافته می‌تواند تاثیر بسزایی در افرادی داشته باشد که دید خود را به مرور از دست می‌دهند و می‌تواند به صورت خانگی و با کمترین هزینه باعث بهبود بیماران شود.

در انسان از اوایل چهل سالگی شبکیه چشم شروع به پیرشدن می‌کند و این پیری زمانی است که سلول‌های میتوکندری که نقش اساسی آن تولید انرژی و تقویت عملکرد سلولی است، شروع به انحطاط می‌کنند. تراکم میتوکندری در شبکیه بسیار بالاست، به همین دلیل است که شبکیه سریعتر پیر می‌شود.

نتایج این مطالعه در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی