بیست و سومین مانور سراسری زلزله و ایمنی هشتم آذر برگزار می‌شود

 کامبد امینی حسینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علم و آموزش ایرنا، افزود: مانور زلزله و ایمنی همه ساله به عنوان بزرگترین فعالیت آموزش همگانی کشور در حیطه ایمنی مدارس در برابر زلزله، با مشارکت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله)، وزارت آموزش و پرورش (سازمان دانش آموزی و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس)، وزارت کشور (سازمان مدیریت بحران کشور)، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران (سازمان جوانان و سازمان امداد و نجات)، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و شهرداری تهران (سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران) برنامه ریزی و اجرا می شود.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن تعطیلی مدارس و برگزاری کلاس های آموزشی به صورت مجازی، تغییراتی در روند اجرای مانور ایجاد شد. امسال نیز به دلیل ادامه شرایط پاندمی پیش بینی های لازم در برنامه های اجرایی صورت گرفته است و مانور امسال با شعار «آمادگی در برابر زلزله در شرایط پاندمی» برگزار خواهد شد.

دبیر بیست و سومین مانور سراسری زلزله و ایمنی اضافه کرد: در دستورالعمل مانور که در سایت پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله بارگزاری شده، تلاش شده است تا با محوریت ایمنی در برابر زلزله در مدرسه و خانه، اطلاعات جامعی به مخاطبان مانور ارائه شود که با فراگیری آن مطالب بتوانند در مقابل زلزله احتمالی از آمادگی لازم برخوردار شوند.

بیست و سومین مانور سراسری زلزله و ایمنی هشتم آذر برگزار می‌شود

امینی حسینی توضیح داد: با توجه به رنگ بندی شهرستان های مختلف کشور توسط ستاد ملی کرونا، دو نوع دستورالعمل تحت عناوین «راهنمای اجرای بیست وسومین مانور سراسری زلزله و ایمنی» ویژه مدارس کشور، برای شهرستان هایی که در وضعیت آبی قرار دارند و امکان حضور دانش آموزان در مدارس وجود دارد و دستورالعمل «راهنمای اجرای مانور سراسری زلزله و ایمنی در منازل» ویژه دانش آموزان و اعضای خانواده آنها، برای شهرستان هایی که در وضعیت زرد تا قرمز قرار دارند و امکان حضور دانش آموزان در مدارس وجود ندارد؛ تدوین شده است.

وی گفت: از این رو همه استان ها بنابر شرایط موجود و نظر کمیته برنامه ریزی و اجرای مانور و همچنین توصیه های ستاد کرونا در استان خود می توانند در روز هشتم آذرماه همزمان با پخش آژیر از رادیو سراسری مانور زلزله و ایمنی را به صورت حضوری در مدارس یا به صورت مجازی در خانه اجرا کنند.   

بیست و سومین مانور سراسری زلزله و ایمنی هشتم آذر برگزار می‌شود

به گزارش ایرنا، زلزله کشنده ترین سانحه طبیعی است که تقریبا همه ایرانیان لرزش آن را زیر پای خود حس کرده اند، اما به راستی این سانحه ناگهانی چیست که انسان را در زمان ها و مکان های مختلف غافلگیر کرده و خسارات جانی و مالی فراوانی را برای آن بر جای گذاشته است.

زلزله حادثه ای طبیعی است که بر اثر لرزش زمین به وجود می آید و به طور معمول در گسل های پوسته سخت زمین و در زیر خاک سطحی رخ می دهد.

زلزله های ایران بیشتر در ژرفای بین ۲ تا ۲۵ کیلومتر با شکستگی های برشی به صورت کششی یا فشاری، یا افقی (امتداد لغز)  ثبت می شوند. از انتشار لرزشی که در اثر این شکست پدید می آید، زلزله به وجود می آید.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی