پیش‌بینی احتمال فوت مبتلایان کرونا با بررسی میزان مواد ژنتیکی ویروس

به گزارش روز شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از ساینس، در این تحقیقات که با استفاده از نمونه خون ۲۷۹ بیمار بستری شده بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ انجام گرفته است، محققان کانادایی با اندازه‌گیری مقدار پروتئین‌های التهابی توانستند شاخص‌های زیستی مناسب برای پیش‌بینی نرخ مرگ ناشی از آلودگی ویروسی را در یک دوره ۶۰ روزه بعد از ظهور علایم، شناسایی کنند و با استفاده از این اطلاعات، یک مدل آماری بر مبنای یکی از شاخص‌های جریان خون که با عنوان آر ان ای ویروسی شناخته می‌شود، توسعه دهند.  

بر اساس این تحقیقات آر ان ای ویروسی موجود در خون ارتباط مستقیمی با مرگ ناشی از بیماری دارد و امکان پیش‌بینی احتمال مرگ بیمار بر اثر آلودگی ویروسی را با دقت بالایی فراهم می‌کند. همچنین در این تحقیقات مشخص شد استفاده از سایر نشانگرهای زیستی در مدل مورد استفاده، تاثیری بر دقت این پیش‌بینی ندارد.

در آزمایشات اولیه این مدل که با استفاده از داده های حاصل از بیماران بستری شده در دو بیمارستان مونترال انجام گرفت، مشخص شد این روش صرف‌نظر از بیمارستان و مرحله پیشرفت بیماری، قادر است احتمال مرگ بیماران را به درستی پیش بینی کند.

محققان امیدوارند به زودی از این مدل برای نظارت لحظه ای بر بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی و بیمارستان ها استفاده شود.
 

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد.

ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروسآدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه همه‌گیر (pandemic)  به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد؛ اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

بر اساس آخرین آمار تاکنون ۲۶۰ میلیون و ۴۷۱ هزار و ۷۶۵ نفر در جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند. ۲۳۵ میلیون و ۴۴۱ هزار و ۷۸۴ نفر بهبود یافته‌اند و ۵ میلیون و ۲۰۲ هزار و ۷۵۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. آمریکا با ۴۸ میلیون و ۹۹۹ هزار و ۷۳۷ نفر بیشترین آمار مبتلایان را به خود اختصاص داده است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Advances منتشرشده است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی