بومی سازی سامانه کنترل و مهار شن در چاه‌های نفت و گاز

به گزارش روز شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از روابط عمومی ‌صندوق نوآوری و شکوفایی، روح‌الله آهنگران مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در خصوص این دستاورد  گفت: این شرکت که در بالادستی صنایع نفت و گاز فعالیت می‌کند، توانایی ارایه خدمات گسترده و یکپارچه مانند طراحی و مهندسی، تهیه و تأمین کالا، ساخت تجهیزات و خدمات رانش و نصب در میادین نفت و گاز را دارد.

وی بیان کرد: این شرکت با هدف ایفای نقش گسترده و مؤثرتر در زمینه توسعه میادین نفت و گاز، علاوه بر ارایه خدمات یکپارچه از جمله حفاری بهینه و جهت‌دار و تکمیل چاه‌های نفت و گاز و به عنوان نخستین شرکت بومی کننده از طریق انتقال تکنولوژی، تولید یکی از مهمترین ابزارهای استراتژیک صنعت نفت یعنی ویپ استاک و پس از آن آویزه‌های آستری چرخشی را که از جمله پیشرفته‌ترین تجهیزات درون چاهی است، در جهت افزایش ظرفیت میادین نفتی کشور در دستور کار خود قرار داد.  

آهنگران افزود: این شرکت با اتکا به تخصص و تجربه خود، فعالیت جدی برای تکمیل خدمات یکپارچه، خدمات جانبی چاه‌های نفت و گاز از قبیل مانده‌یابی و سیستم کنار گذر چاه‌ها (ویپ استاک)، مسدودکننده ها ادامه داد. این شرکت کار خود را از دهه ۷۰ با اخذ نمایندگی شرکت‌های معتبری در زمینه تامین تجهیزات صنعت نفت و گاز، عملیات و رانش در چاه آغاز کرد و همزمان با خروج برخی از این شرکت‌ها از ایران در اوایل دهه ۹۰ میلادی، این شرکت با ترکیب تیم تحقیق توسعه و مهندسی که تشکیل داده بود، توانست محصولات خود را پس از انتقال تکنولوژی در ایران بومی‌سازی کند.

آهنگران گفت: این شرکت تاکنون با رانش بیش از ۵۰۰ دستگاه ویپ استاک در چاه‌های این مرز و بوم در دریا و خشکی منشا خدمات گسترده‌ای در این زمینه بوده و با نجات چاه‌های مذکور، آنها را به چرخه مدار تولید بازگردانده است. این شرکت همچنین با همکاری شرکت مناطق نفت خیز جنوب تاکنون در بیش از ۳۰ حلقه چاه متعلق به این شرکت اقدام به رانش سیستم های مهار شن کرده است که در ۲۰ حلقه اخیر آن با اتکا به دانش کسب شده، به افزایش تولید متوسط ۲هزار بشکه در روز از چاه‌های مذکور و افزایش درآمد چشمگیری برای کشورمان منجر شده است.

وی افزود: انحصار تکنولوژی سیستم‌های مهار شن در اختیار کشورهای آمریکای شمالی، ایران و چین است که استفاده از آن علاوه بر حفظ مزایای تمام سیستم‌های کنترل شن، با توجه به قابلیت انبساط و متعاقبا بیشینه ساختن سطح جریان کمترین محدودیت را در تولید از چاه ایجاد می‌کند. مهندسان و متخصصان این شرکت با توجه به انتقال تکنولوژی و دانش کسب شده با توجه به شرایط چاه و همچنین تجزیه و تحلیل آنالیز غربال به طراحی روش‌های بهینه کنترل شن با استفاده از توری‌های قابل انبساط کنترل شن پرداخته اند.

آهنگران درباره حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای دانش بنیان بودن محصولات این شرکت اظهار داشت: در راستای حمایت‌های صندوق نوآوری، فرایند انتقال تکنولوژی از شرکت‌های صاحب دانش را تکمیل و با تقویت توان و دانش خود، توانستیم محصولات استراتژیک و مورد نیاز کشور را در صنعت نفت بومی‌سازی کرده و توسعه دهیم.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی