ثبت ۷۸۶ زمین‌لرزه در آبان ماه ۱۴۰۰

اسماعیل بایرام نژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در پاسخ به این سوال که از ابتدا تا پایان آبان امسال چه تعداد زمین لرزه توسط مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک در نواحی مختلف ایران و مناطق همجوار ثبت و تعیین محل شده است، اظهار داشت: در ماه گذشته، تعداد ۷۸۶ زمین لرزه در کشور و نواحی همجوار ثبت شد که از این تعداد ۶۶۲ زمین لرزه با بزرگی کمتر از سه، ۱۰۳ زمین لرزه با بزرگی بین سه تا چهار،  ۱۸ زمین لرزه با بزرگی چهار تا پنج، یک زمین لرزه با بزرگی پنج تا ۶ و ۲ زمین لرزه به بزرگی ۶ تا هفت به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: دو زمین لرزه پیاپی به بزرگی های ۶.۲ و ۶.۳ در روز ۲۳ آبان ۱۴۰۰ در حوالی فین استان هرمزگان به عنوان بزرگترین زمین لرزه های کشور در این ماه و همچنین از ابتدای سال تاکنون بوده است.

رییس مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران توضیح داد: در بین استان های کشور، استان هرمزگان با ۲۰۵، خراسان رضوی با ۸۳ و کرمان با ۶۵ زمین لرزه بیشترین تعداد زمین لرزه در کشور را داشته اند.

بایرام نژاد اضافه کرد: در این ماه در استان تهران ۱۱ زمین لرزه ثبت شد که بزرگترین آن به بزرگی ۲.۶ در رودهن رخ داد.

به گزارش ایرنا، زلزله کشنده ترین سانحه طبیعی است که تقریبا همه ایرانیان لرزش آن را زیر پای خود حس کرده اند، اما به راستی این سانحه ناگهانی چیست که انسان را در زمان ها و مکان های مختلف غافلگیر کرده و خسارات جانی و مالی فراوانی را برای آن بر جای گذاشته است.

زلزله حادثه ای طبیعی است که بر اثر لرزش زمین به وجود می آید و به طور معمول در گسل های پوسته سخت زمین و در زیر خاک سطحی رخ می دهد.

زلزله های ایران بیشتر در ژرفای بین ۲ تا ۲۵ کیلومتر با شکستگی های برشی به صورت کششی یا فشاری، یا افقی (امتداد لغز)  ثبت می شوند. از انتشار لرزشی که در اثر این شکست پدید می آید، زلزله به وجود می آید.

قدیمی‌ترین زمین‌لرزه در ایران که در اسناد به آن‌ها اشاره‌ شده، مربوط به سده ششم پیش از میلاد است. “زیبرگ” (۱۹۳۲) به رویداد زمین‌لرزه‌های سده ششم پیش از میلاد در شوش اشاره‌ کرده است. ولی “آمبرسیز” و “ملویل” (۱۹۸۱) در مطالعات خود نتوانستند به دلایل و مدارک اثبات‌کننده رویدادهای فوق دست یابند.

نخستین زمین‌لرزه در ایران که در تاریخ ثبت‌ شده است، زمین‌لرزه سده چهارم پیش از میلاد است که منطقه ری را ویران کرد. در این زمین‌لرزه شهرهای متعدد و ۲۰۰۰ روستا ویران شد. این زمین‌لرزه بزرگ پس از عبور اسکندر از ری (راگا) در ۳۳۰ سال پیش از میلاد روی‌داده باشد و به‌احتمال‌زیاد؛ همانند زمین‌لرزه بعدی که در این منطقه رخ‌داده است، به‌عنوان نمونه زمین‌لرزه‌های ۷۴۳ و ۸۵۵ میلادی همراه با چندین رویداد لرزه‌ای بوده است.

٥٣ مخاطره یا حادثه طبق سند راهبرد ملی مدیریت بحران ایران شناسایی شده اند که ۱۴ مخاطره اولویت‌دار از آنها،  آتش سوزی (جنگل ها و مراتع – صنعتی و ساختمانی)، آفات نباتی و بیماری های دام، طیور و آبزیان،  آلودگی هوا،  ازدحام جمعیت، بیابان‌زایی، بیماری‌های فراگیر انسانی، حرکات دامنه ای، حوادث حمل ونقل جاده ای، خشکسالی، زلزله، سیل، فرونشست زمین، گردوغبار و طوفان گردوخاک و موج سرما هدف‌گذاری شده اند که بسته به نیاز و با مخاطرات نوظهور احتمالی، قابلیت به‌روزرسانی دارد.

آموزش
آتش سوزی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی