پاسخ ۳۰ صفحه‌ای لاریجانی به شورای نگهبان درباره ردصلاحیتش روی میز سران قوا

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پس از آنکه شورای نگهبان اعلام کرد دلایل عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی را به وی اعلام کرده است، رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی در متنی تفصیلی به مباحث مطرح شده از سوی شورای نگهبان پاسخ داده و مکتوب مباحث خود را برای سران قوا و بسیاری از شخصیت‌های سیاسی ارسال کرده است.

لاریجانی در متنی که حدود ۳۰ صفحه است سعی کرده به همه شبهات و سوالات شورای نگهبان پاسخ دهد. وی اظهار کرده، هرچند این قبیل اقدامات دیگر سودی برای وی ندارد اما باعث اصلاح رویکرد شورای نگهبان می‌شود.

پیشتر با عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰، وی خواستار اعلام دلایل عدم احراز صلاحیت خود شده بود که در ابتدا واکنش سخنگوی وقت شورای نگهبان را برانگیخت.

توییت کدخدایی در روز ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ منتشر شد. لاریجانی اینگونه پاسخ داد: ” مطابق دستور حاکمیتی رهبرانقلاب در پی ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات در سال ۹۵ و پیرو بند ۱۱-۲، شورای نگهبان موظف است در صورت درخواست داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در خصوص دلایل ردصلاحیت به آنان به صورت مکتوب دلایل خود را ارائه نمایند.”

 تذکر رهبر انقلاب در ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ و پس از آن اصرارهای لاریجانی و انتشار مطالبی از سوی وی جهت علنی شدن دلایل عدم احراز صلاحیت وی پرونده این ماجرا را مفتوح نگه داشت.

طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ اعلام کرد دلایل عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی به وی اعلام شده است. 

نکته مهم دیگری که در سخنان آقای سخنگو مطرح شد این بخش است: ” آنچه در بررسی صلاحیت افراد وجود داشته است، در اختیار خود آنان قرار می‌دهیم. اینکه مبنای عدم احراز چه بوده است، به دلیل مخفی بودن آرا معلوم نیست. شورای نگهبان هر پاسخی داشته باشد اعلام می‌کند و تا این‌جا هم اعلام شده اما این‌که دلیل عدم احراز چه بوده چون رای مخفی بوده ما هم نمی‌دانیم و دلیل عدم اعلام عمومی دلایل رد صلاحیت‌ها نیز این است که منع شرعی و قانونی داریم نمی‌توانیم آن‌ها را اعلام کنیم”.

به نظر می‌رسد همانطور که سخنگوی شورای نگهبان گفته است آنچه از سوی شورا به لاریجانی اعلام شده، مطالبی است که حین بررسی صلاحیت وی در جلسه شورا مطرح و به دلیل رای مخفی اعضا صرفا به مواردی اشاره شده است که در جلسه به صورت جمعی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است که همین امر نیز از سوی علی لاریجانی تلاش شده تا به طور تفصیلی و حقوقی پاسخ داده شود.

۲۳۲۳۱

سیاسی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی