کشف مکانیسمی جدید برای افزایش اثربخشی درمان‌های هدفمند سرطان کبد

به گزارش روز جمعه گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه اینترنتی کوریابیومد، سرطان کبد دومین بیماری صعب العلاج در میان همه سرطان ها در کره است. سرطان کبد در صورتی که زود تشخیص داده شود، میزان درمان بالایی دارد. اما در مورد سرطان پیشرفته کبد، شیمی درمانی، پرتودرمانی و درمان هدفمند، کارایی نسبتا ضعیفی دارند و شناس زنده ماندن بیمار بسیار کم است.

توسعه داروهای ضد سرطان برای سرطان کبد در مقایسه با سایر انواع سرطان کند است، زیرا داروها باید اثرات ضد سرطانی و واکنش های نامطلوب را در نظر بگیرند و عملکرد کبد را حفظ کنند. همچنین بیماران مبتلا به سرطان کبد اغلب از سایر بیماری های زمینه ای رنج می برند.

طبق گزارش انجمن سرطان کبد کره، حدود ۸۰ درصد از بیماران مبتلا به سرطان کبد، بیماری های زمینه ای مختلفی از جمله سیروز دارند که اثربخشی داروهای ضد سرطان را کاهش می دهند.

اکنون محققان بیمارستان «سیرانس» در کره جنوبی به رهبری پروفسور «کیم دو یانگ» و «پارک جون یونگ» از گروه گوارش این بیمارستان، با تنظیم بیان پروتئین سیگنال YAP و TAZ، روشی را برای افزایش چشمگیر اثربخشی ارائه داروی ضد سرطان در سرطان پیشرفته کبد ابداع کردند.

محققان برای تایید کارایی این روش، یک الگوی موش را که ویژگی‌های پاتولوژیک سرطان کبد را از طریق ترکیب ژن تقلید می‌کرد، مقایسه و آنالیز کردند و بر اساس سطح بیان پروتئین‌های YAP و TAZ، دو الگو از این موش ها ساختند.

این مطالعه نشان داد که در الگویی که سطح بیان پروتیین سیگنال YAP و TAZ کم بود، فعالیت ماتریکس سلول سرطانی کم و نفوذپذیری دارو بالا بود. همچنین در مدلی با سطح بیان پایین پروتیین های  YAP/TAZ و فعالیت سوبسترای (پیش‌ماده) کم، اثر تجویز دارو با گذشت زمان مشابه بافت اطراف سرطان بود.

با این حال، در الگویی که بیان بالای YAP/TAZ داشت، اثر نفوذ دارو در بافت سرطانی حدود چهار برابر کمتر از بافت اطراف سرطان حتی پس از گذشت زمان بود.این تیم تحقیقاتی همچنین یک مطالعه مقایسه ای روی نفوذپذیری دارو بر اساس سطح بیان پروتئین YAP و TAZ با استفاده از یک مدل ارگانوئیدی سرطان کبد چند سلولی سه بعدی که ریزمحیط تومور را تقلید می کرد، انجام دادند.

نتایج این مطالعه نشان داد که اثر نفوذ دارو در مرکز بافت سرطان در مدل ارگانوئیدی با بیان پروتئین YAP و TAZ کم نسبت به الگویی که بیان پروتئین YAP و TAZ بالا داشت، حدود هشت برابر بیشتر بود.

کبد عضوی حیاتی است که به طور مداوم خون موجود در بدن را فیلتر می‌کند. این عضو مواد مغذی و داروهای جذب شده از دستگاه گوارش را به مواد شیمیایی آماده برای استفاده سلول‌های بدن تبدیل می‌کند. کبد بسیاری از کارهای مهم دیگر مانند دفع سموم از خون و آماده سازی آن‌ها برای دفع را انجام می‌دهد. به همین دلیل بیماری‌های کبدی باید جدی تلقی گردد.

نتایج این مطالعه در شماره اخیر نشریه Hepatology منتشر شده است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی