همه چالش‌های یک بازگشایی دیرهنگام؛ مشکلات قدیمی مدارس همچنان پابرجا

جواد صابری: مدارس بازگشایی شد؛ این خبر می‌‎توانست مثل اول مهر‎ها که بازگشایی مدارس موجی از شور و نشاط به وجود می‌‎آورد خوشحال‎‌کننده و امیدبخش باشد، اما نگرانی برخی والدین برای فرستادن فرزندان‎شان به مدرسه، بازگشایی مدارس را با چالش رو‎به‎‌رو کرده است.

آنطور که وزارت بهداشت اعلام می‌‎کند بیش از ۷۰ درصد ایرانیان حداقل یک دوز از واکسن کرونا را دریافت کرده‎‌اند. میزان واکسیناسیون معلمان بیش از میانگین است و هر چند آمار‎ها نشان می‎‌دهد دانش‌‎آموزان پایه‌‎های دوازدهم، یازدهم و دهم کمتر از میانگین واکسن زده‌‎اند، اما روی کاغذ شرایط برای بازگشایی مدارس مساعد است. با این وجود، برخی از مشکلات همچنان ممکن است بازگشایی مدارس را به کاری خطر آفرین تبدیل کند. این خطر هم از نظر شیوع بیشتر کرونا و هم از نظر آسیب‌‎های آموزشی است.

مدارس در چه شرایطی بازگشایی می‎‌شوند؟

۲۹ آبان سال جاری علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: همه مدارس ما شرایط بازگشایی دارند و شیوه‎‌نامه‌‎های بهداشتی را هم به همه مدارس ابلاغ کرده‌ایم. تعداد کلاس‎‌های حضوری مدارس در اختیار مدرسه و حضور دانش‎‌آموزان در این کلاس‎ها الزامی است.

هر چند لحن بالاترین مقام اجرایی در آموزش و پرورش جوری است که انگار قرار است بعد حدود دو سال که از تعطیل و نیمه تعطیل بودن مدارس می‌‎گذرد، نظم سابق برقرار شود، اما همین که عنوان می‌‎شود «تعداد کلاس‎های حضوری مدارس در اختیار مدرسه است» یعنی شرایط شکننده‌‎ای وجود دارد و به قول معروف این احتمال هست که مدارس باز هم تق و لق باشند.

معلمی که هم در مدارس دولتی و هم در مدارس غیرانتفاعی کرج تدریس می‎‌کند درباره وضعیت بازگشایی مدارس به خبرآنلاین می‎‌گوید: آنطور که به مدیران ابلاغ شده آنها باید بسته به امکاناتی که در اختیار دارند برخی کلاس‎ها را دایر کنند. بر این اساس تعداد کلاس‎های حضوری، مدرسه به مدرس فرق می‎کند. برای مثال در یک مدرسه غیرانتفاعی که من تدریس می‎کنم از حدود ۱۰ کلاس پایه دوازدهم تنها یک کلاس تشکیل می‎شود.

او می‌گوید: برخی والدین حاضر به فرستادن دانش‌‎آموزان سر کلاس نیستند و مدیران وقتی می‎‌بینند عده‌‎ای از کلاس‎ها جا مانده‌‎اند به معلم می‎‌گویند کلاس مجازی هم برگزار کند که این امکان‎پذیر نیست، چون معلم قادر نیست یک کلاس را دو بار برگزار کند.

همه چالش‌های یک بازگشایی دیرهنگام؛ مشکلات قدیمی مدارس همچنان پابرجا

مشکل بازگشایی مدارس دقیقا چیست؟

جست‌وجویی ساده ما را به گزارش‎ها و اظهار نظراتی می‎‌رساند که نشان می‌‎دهد وضعیت آموزش در کشور در حدود دو سال گذشته که کرونا مدارس را به تعطیلی کشاند بسیار اسفناک بوده است. اگر از تعبیر اسفناک استفاده می‎‌کنیم به این دلیل است که تعطیلی مدارس هم منجر به بازماندن عده‌‎ای از دانش‌‎آموزان از تحصیل شده و هم افت تحصیلی به دنبال داشته است. محمد رضا نیک‎نژاد، کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌‎و‎گو با خبرآنلاین عنوان می‌‎کند که برخی از آمار‎ها نشان دهنده بازماندن هزاران دانش‌‎آموز از تحصیل است که یکی از دلایل عمده آن در دو سال گذشته مجازی شدن آموزش‌‎ها بوده، در حالی که بسیاری از خانواده‎‌ها امکانات نرم‎‌افزاری و سخت‌‎افزاری لازم را نداشته‌‎اند.

او می‌گوید که به همین دلیل است که باید قاطعانه از بازگشایی مدارس دفاع کرد.

عمده نگرانی والدین از فرستادن فرزندان خود به مدرسه بابت میزان و نوع واکسیناسیون است. از درصد معلمان و دانش‌آموزان واکسینه شده که بگذریم اینکه عمده واکسن تزریقی در ایران از نوع سینوفارم بوده و این نوع واکسن به نسبت دیگر واکسن‌‎ها ایمنی کمتری ایجاد می‌کند باعث می‎‌شود برخی روی خوش به بازگشایی مدارس نشان ندهند. آنطور که نیک‎نژاد می‎گوید نباید فقط به این دلخوش بود که مثلا آمار مرگ و میر افراد واکسینه شده پایین است، چرا که خود ابتلا به بیماری، خانواده‌‎ها را متحمل هزینه‎‌های گزاف می‎‌کند.

بر اساس قانون دولت موظف به فراهم آوردن امکان آموزش همگانی است. نیک‎نژاد می‎گوید: اگر می‌‎گوییم مدارس باید بازگشایی شود به معنای نبود مشکلات نیست. مشکلات وجود دارد و آنچه باید رویش تاکید کرد این است که دولت و حاکمیت بر اساس قانون موظف به رفع این مشکلات است. یکی از مشکلات اصلی به تراکم جمعیت دانش‌‎آموزی و نپرداخته شدن سرانه دانش‌‎آموزی برمی‌‎گردد.

بیشتر بخوانید:

معاون بهداشت وزارت بهداشت: مدارس، نقطه آسیب‌پذیر ورود به موج ششم کرونا

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: تمام دانش‌آموزان تا پایان هفته آینده باید به مدارس بروند

این کارشناس آموزش و پرورش که خود در مدارس تهران مشغول تدریس است توضیح می‌‎دهد: می‎توان گفت بحث آموزش رایگان که در اصل ۳۰ قانون اساسی روی آن تاکید شده کاملا به فراموشی سپرده شده است. دولت‌‎ها ابدا زیر بار پرداخت سرانه دانش‌‎آموزی نمی‌‎روند و این به معنای آن است که مدیران همچنان مجبورند از دانش‎‌آموزان پول بگیرند. در همه مدارس از چند هزار تومان تا چند میلیون تومان از دانش‎‌آموزان پول گرفته می‎‌شود و مدیران باید این پول را خرج امور جاری مدرسه و هزینه‌‎های عمومی کنند. در این بین اتفاقی هم افتاده است. آنها حالا قرار است پروتکل‎‌های بهداشتی را هم رعایت کنند، یعنی اینکه لازم است زمینه فاصله گذاری اجتماعی را فراهم کرده، ماسک و مواد ضد عفونی تهیه کنند که با توجه به عدم پرداخت سرانه دانش‌‎آموزی عملا چنین کاری در بسیاری از مدارس امکان‎پذیر نیست.

مشکلاتی که آموزش مجازی به وجود آورده با توجه به اینکه بسیاری از دانش‌‎آموزان امکانات لازم برای دریافت این آموزش‎ها را ندارند باعث می‎‌شود بازگشایی مدارس به یک باید تبدیل شود، اما توجه به این نکته مهم است که با توجه به تراکم بالای جمعیت دانش‌‎آموزان به ویژه در مدارس شهری و همچنین نبود کمک مالی به مدارس، طرح بازگشایی عملا با شکست مواجه می‎‌شود و اجرای دستوری آن می‌‎تواند منجر به اتفاقات ناگواری مانند شدت یافتن بیماری کرونا در کشور شود. تنها راهکار خروج از این بن‌‎بست این است که بالاخره دولت تن به وظایف خود درباره فراهم کردن امکان آموزش رایگان بدهد و این مستلزم پرداخت سرانه دانش‌‎آموزی و توسعه و تکمیل امکانات زیرساختی مدارس است.

۲۳۵۲۳۵

جامعه
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی