شورای سیاستگذاری مالی از هدایت اختراعات برای تجاری‌سازی استقبال کرد

به گزارش روز چهارشنبه گروه علم و آموزش ایرنا، جلسه شورای سیاست‌گذاری مالی و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در زمینه مالکیت با حضور امیرحسین رحیمی وزیر دادگستری، محمدرضا منظم رییس مرکز توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، محمود حکمت‌نیا معاون حقوق مالکیت فکری وزیر دادگستری و نمایندگانی از دستگاه های اجرایی کشور برگزار شد.

رییس مرکز توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت گفت: در این نشست برنامه‌های دفتر مالکیت فکری دفتر توسعه فناوری وزارت بهداشت در خصوص تجاری سازی را ارائه کردیم، در این مدل مالکیت فکری را در قالب یک برنامه مدون مدیریتی برای اولین بار به سمت بازار و تجاری سازی هدایت می‌کنیم، پیش از این تجاری سازی و مالکیت فکری را به صورت جداگانه داشتیم ولی این دو با هم ارتباط ساختاری محکمی نداشتند. همیشه هم فرآیندها به دلیل این انفصال دچار نقص بود.

محمدرضا منظم با تاکید بر اینکه ایده باید به صنعت متصل باشد، گفت: اگر این ارتباط برقرار نباشد، ایده به ندرت به تجاری‌سازی می‌رسد. باید اختراع یا ایده برای حل یک مشکل واقعی جامعه مطرح شود تا بتواند راهی برای ورود به بازار پیدا کند.

وی افزود: مشکلات بازار هم به دو دسته تقسیم می‌شوند یا مشکل واقعی است مثل کم آبی یا ویروس کرونا که جان افراد را تهدید می‌کند گروه دیگر مشکلات تلویحی است جامعه نسبت به آن آگاه نیست ولی قابل پیش بینی است و در آینده بروز می‌کند مانند اثرات درازمدت شیوع کووید_۱۹ بر روان افراد. باید فناوری‌هایی را مطرح کنیم که این مشکلات را رفع کند.

رییس مرکز توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با اشاره به نقش تسهیل‌گری و هماهنگ کننده ای  وزارت دادگستری در حوزه مالکیت فکری افزود: حوزه فناوری همیشه به مسائل مالی منجر می‌شود زیرا مولد ثروت است و هرگاه با موضوعات مالی مواجه شویم مسائل حقوقی هم مطرح خواهد شد و به دنبال آن مالکیت فکری حایز اهمیت می‌شود. دانشگاه‌ها هم که به تولید دانش می‌پردازند هر گاه موفق شوند دانش را با صنعت ارتباط دهند، مسائل مالی پررنگ می‌شود و باز هم مالکیت فکری خودش را نشان می‌دهد. شورای سیاست‌گذاری ملی و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در زمینه مالکیت فکری که رئیس آن وزیر دادگستری است می‌تواند نقش تسهیلگر را ایفا کند خصوصا که هم در بدنه هیات دولت حضور دارد و هم با قوه قضاییه مرتبط است.

به گفته منظم، در این نشست قرار بر این شد تا طی تفاهم‌نامه‌ای که به زودی به امضای طرفین خواهد رسید مرکز مالکیت فکری دفتر توسعه فناوری سلامت  با حوزه پتنت‌های وزارت جهاد کشاورزی همکاری نماید.

به‌ روز رسانی آیین‌نامه ارتقای هیات علمی برای حمایت از مالکیت فکری

بر اساس اعلام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، رییس مرکز توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه به جنبه‌های حمایتی هم در این نشست پرداخته شد، گفت: برای اینکه دانشگاه‌ها هم انگیزه کافی برای ورود به مسئله مالکیت فکری داشته باشند باید زیرساخت‌هایی در نظر گرفته شود که با قول مساعد وزیر دادگستری مقرر شد از طریق مجاری قانونی به دانشگاه ها این اختیار داده شود تا بخشی از پست‌های سازمانی خود را در قالب مالکیت معنوی در نظر بگیرند.

منظم افزود: وزارت علوم هم متعهد شد تا جلسه آینده شورای سیاست‌گذاری در به روزرسانی آیین‌نامه ارتقا اعضای هیات علمی، حمایت از پتنت‌ها را در برنامه ارزش‌گذاری خود گنجانیده و متن پیشنهادی خود را در جلسه ارائه کند.

وی اضافه کرد: در نشست های آتی همچنین ما باید گزارشی از خروجی های مرکز مالکیت فکری را به اطلاع اعضای شورای سیاست‌گذاری دستگاه‌های اجرایی در زمینه مالکیت معنوی برسانیم. در این مرحله به دنبال آمار کمی نیستیم بلکه مساله مهم این است که تعدادی از این اختراعات را که ظرفیت‌های لازم را دارند شناسایی کرده و به چرخه توانمندسازی و سپس تجاری سازی وارد کنیم تا نحوه عملیاتی سازی این الگو آزموده شود یا در صورت وجود نواقص برطرف شود و در نهایت به عنوان یک مدل اثبات شده به صورت فراگیر اجرا شود.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی