داروی ایورمکتین برای بیماران کرونایی عوارض جانبی دارد

به گزارش روز پنجشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از روزنامه دیلی میل، ایورمکتین دارویی است که برای درمان انگل‌هایی مانند انگل‌های روده در حیوانات و گال (scabies) در انسان استفاده می‌شود. این دارو ارزان است و در مناطقی از جهان که آلودگی‌های انگلی شایع هستند بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.  

موسسه ملی بهداشت و مراقبت عالی انگلیس (NICE) در دستورالعمل جدیدی اعلام کرد: از این دارو نباید برای بیماران کرونایی بستری در بیمارستان یا بیماران مبتلا به کرونای خفیف استفاده کرد.

بررسی ۱۸ کارآزمایی توسط موسسه ملی بهداشت و مراقبت عالی انگلیس نشان داد این داروی کرم‌زدا – که می‌تواند برای هر درمان حداقل ۱.۵ پوند هزینه داشته باشد – تأثیر قابل‌توجهی بر بستری شدن یا مرگ ناشی از کووید ندارد اما مشخص شد که ایورمکتین در برخی موارد عوارض جانبی جدی ایجاد می کند که باعث می شود بیماران مجبور به قطع دارو شوند. موسسه ملی بهداشت و مراقبت عالی انگلیس (NICE)، ناراحتی قفسه سینه، ضعف و مشکل در تنفس را به عنوان عوارض جانبی رایج مصرف این دارو فهرست می کند.

ایورمکتین در حال حاضر در حدود ۲۰ کشور – از جمله یونان، بلغارستان و اسلواکی – برای درمان کووید۱۹ پس از به دست آوردن نتایج امیدبخش ضد ویروسی در مطالعات آزمایشگاهی استفاده می شود.

این دارو در تابستان به داروی منتخب در میان نظریه‌پردازان توطئه ضد واکسن تبدیل شد؛ به‌ویژه درآمریکا که ادعا می‌کردند این دارو راهی برای خروج از همه‌گیری بدون نیاز به تزریق واکسن های کرونا ارایه می‌دهد اما این دارو در انگلیس تنها به عنوان درمانی برای کرم های انگلی، شپش سر، گال و روزانه سه مجوز مصرف دارد.  

سازمان‌های نظارت بر دارو در اتحادیه اروپا و آمریکا نیز توصیه کرده‌اند، از این دارو برای بیماران مبتلا به کووید استفاده نکنید، اما پزشکان خصوصی همچنان آن را تجویز می کنند.

موسسه ملی بهداشت و مراقبت عالی انگلیس (NICE) اذعان می کند که بیشتر مطالعات روی ایورمکتین تاکنون ناقص و بی‌نتیجه بوده‌اند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد.  ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شمار مبتلایان به بیماری «کووید-۱۹» در جهان تاکنون به بیش از ۲۵۸ میلیون نفر رسیده و مرگ بیش از پنج میلیون نفر بر اثر ابتلا به این بیماری تأیید شده است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی