اوضاع شکننده کرونا و ضرورت هوشیاری مردم و مسئولان

به گزارش ایرناپلاس، اگر تا چند ماه پیش مهم­ترین دغدغه مردم و مسئولان تامین واکسن و تزریق گسترده آن بود، این روزها خبر می­‌رسد بخش قابل توجهی از مردم دُز اول واکسن کرونا را تزریق کرده و روند تزربق دوز دوم و حتی سوم نیز همچنان رو به افزایش است.

بر اساس جدیدترین گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا پایان وقت اداری سه‌شنبه دوم آذرماه، حدود ۵۷ میلیون نفر دُز اول و حدود ۴۶ میلیون نفر نیز دُز دوم واکسن را دریافت و نزدیک به ۹۰۰ هزار نفر نیز دُز سوم را تزربق کرده‌اند؛ به این ترتیب مجموع دُزهای واکسن تزریق شده در کشور به بیش از ۱۰۳ میلیون رسیده است.

ادامه این روند می‌­تواند امیدها به رسیدن به ایمنی‌جمعی را افزایش داده و با نزدیک شدن به زمان قبلی اعلام شده (دهه فجر ۱۴۰۰) چشم‌­انداز قابل قبولی را ترسیم می‌کند؛ با این حال هنوز تا رسیدن به واکسیناسیون ۸۰ درصدی جمعیت هدف در کشور فاصله داریم و با درنظر داشتن احتمال شیوع سویه­‌های جدید ویروس و نیز  اخباری که از کشورهای دیگر می­‌رسد، لزوم احتیاط و هوشیاری را برجسته‌­تر می­‌کند.

از اروپا خبر می­‌رسد برخی کشورهایی که مدت‌ها پیش به درصد قابل قبولی از تزریق واکسن رسیده بودند، در آستانه موج چهارم همه­‌گیری یا درگیر این موج هستند.

دوهفته پس از هشدار سازمان جهانی درباره موج جدید کرونا در اروپا، اکنون برخی جوامع بار دیگر اجرای محدودیت‌­ها را آغاز کرده‌اند و بسیاری از خوش­‌بینی­‌های قبلی درباره مهار این ویروس، نقش برآب شده است. از جمله در آلمان اعلام شد که هفته گذشته ۳۷ هزار و ۱۲۰ مورد جدید ابتلا به کووید-۱۹  به ثبت رسیده و این کشور وارد موج چهارم شده است.

این شرایط در کشورهای دیگری چون هلند، فرانسه، جمهوری چک، رومانی، بلغاترستان و اتریش نیز باعث افزایش نگرانی­‌ها شده و برخی دولت­‌ها اعلام کرده‌اند شماری از محدودیت­‌های قبلی کرونایی دوباره اعمال خواهد شد، حتی اگر همراه با برخی اعتراض‌های شهروندان باشد.

در قاره­‌های دیگر از جمله آمریکا و آفریقا نیز خبر می­‌رسد موج ابتلاها و مرگ­‌های جدید در روزهای آینده بیشتر خواهد شد و لازم است برخی محدودیت­‌های لغو شده دوباره بازگردند.

در ایالات متحده گزارش شده در یک هفته گذشته به طور متوسط ۹۵ هزار مورد جدید ابتلا به کرونا به ثبت رسیده است که در مقایسه با دو هفته پیش، افزایش ۳۳ درصدی را نشان می‌­دهد.

این درحالی است که برخی مقام‌های بهداشتی نگران افزایش شیوع و ابتلاهای جدید به­‌ویژه در تقارن با تعطیلات سال نوی پیش‌رو هستند و هشدارها را افزایش داده‌اند.

در کشور ما خوشبختانه برخی پیش‌­بینی‌­ها درباره موج ششم (در آبان‌ماه) محقق نشد و دو ماه از فصل پاییز را با ثبات نسبی در موارد بستری، ابتلا و مرگ پشت سر گذاشته‌­ایم؛ با این حال چند رویداد هم‌زمان موجب ادامه نگرانی­‌ها و احتمال بازگشت همه­‌گیری در کشور شده است.

چند هفته پس از لغو دورکاری در مراکز اداری و دولتی، به نظر می­‌رسد برخی افراد در محیط‌­های کاری نسبت به رعایت شیوه­‌نامه­‌ها حساسیت قبلی را نداشته و برخی احتیاط­‌های لازم از جمله استفاده از ماسک را سرسری گرفته‌اند.

لغو تردد شبانه نیز اگرچه اقدامی مثبت و لازم پس از چندین ماه بود، این نگرانی را ایجاد کرده که شاید خانواده­‌ها بار دیگر شب‌­نشینی‌­ها و دوره‌همی‌ها را از سر بگیرند و با این تصور اشتباه که کرونا تمام شده است، خود و دیگران را در معرض یک همه­‌گیری جدید قرار دهند.

از طرفی بازگشایی حضوری مدارس که در دو ماه نخست سال تحصیلی تنها در برخی مناطق روستایی و کم جمعیت رخ داده بود، از ابتدای آذر ماه وارد فاز دوم شده است و دانش‌آموزان دوره متوسطه اول و دوم باید چند روز در هفته را حضوری در کلاس درس شرکت کنند.

به نظر می­‌رسد اخبار منتشر شده در دو سه روز اخیر از برخی استان­.ها، قابل تعمیم به کل کشور بوده و تصمیم به بازگشایی حضوری مدارس را با چالش مواجه کند؛ به عنوان مثال از لرستان خبر می‌­رسد در یک مدرسه دوره دوم متوسطه، ۱۵ درصد دانش‌آموزان بعد از شرکت در کلاس‌­ها، «کرونا مثبت» شده‌اند. مریم کوشکی در شورای آموزش‌وپرورش لرستان گفته ۷۴ درصد مدارس این استان شرایط بازگشایی در شرایط کرونایی را ندارند و  هزار و ۴۶۷ معلم در لرستان هنوز واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند.

این آمار نزدیک به رقمی است که ۲۹ آبان‌ماه از سوی مرکز مدیریت و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت منتشر شده و براساس آن ۷۶ درصد معلمان مدارس دولتی دُز اول و ۶۹ درصد دُز دوم واکسن، ۷۱ درصد معلمان مدارس غیردولتی دُز اول و ۶۵ درصد آنها دُز دوم واکسن، ۸۰ درصد معلمان حق‌التدریسی و سرباز معلم دُز اول واکسن و ۶٩ درصد دُز دوم واکسن را تزریق کرده‌اند.

همچنین به طور میانگین تنها ۵۹ درصد دانش‌آموزان متوسطه دوم ٣٩ درصد دُز دوم واکسن را تزریق کرده‌اند؛ رقم تزریق هر دو دُز واکسن دانش‌آموزان به تفکیک هر پایه نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از آنها هنوز به طور کامل واکسینه نشده‌اند که معنایی جز خطرپذیری آنها و خانواده‌های­شان ندارد.

این موضوع را اگر در کنار عدم تزریق واکسن به کودکان و دانش‌آموزان ۵ تا ۱۲ سال بگذاریم، خطر انتقال ویروس به جمعیتی بالاتر را بیشتر آشکار می‌­کند؛ به‌ویژه که کارشناسان گفته‌اند افراد واکسینه شده ممکن است با وجود عدم ابتلا، ناقل ویروس باشند.

موضوع مهم دیگر، هشداری است که درباره کاهش تمایل مردم به واکسیناسیون داده شده است؛ از مراکز شهری و روستایی تزریق واکسن کرونا خبر می­‌رسد، با وجود اینکه هنوز حدود ۳۵ درصد مردم واکسن نزده­‌اند، تعداد مراجعه‌ها به این مراکز به شدت کاهش یافته و به ظاهر برخی از شهروندان به گمان اینکه خطر کرونا رفع شده است، تزریق واکسن را به تاخیر می‌اندازند.

مجموع این موارد ایجاب می­‌کند مسئولان و مدیران بهداشتی کشور به.گونه‌ای صریح، روشن و مداوم با استفاده از رسانه­‌های جمعی، هشدارها درباره امکان بازگشت همه‌گیری را همچون آنچه در تابستان گذشته رخ داد، به شهروندان داده و همه تریبون‌های عمومی کشور جامعه را از این خطر آگاه کنند؛ تا زمانی که به طور رسمی اعلام نشده باشد خطر ویروس کرونا از کشور دور شده است و «حداقل» ۸۰ درصد مردم واکسینه نشده باشند، لازم است همه شیوه‌نامه‌­ها رعایت و برخی محدودیت‌­ها مراعات شود.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی