ارائه طرح‌هایی برای تبدیل زباله‌های فضایی به سوخت موشک

به گزارش روز پنجشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از روزنامه دیلی میل، همین هفته گذشته پس از آزمایش «بی‌ملاحظه و غیرمسئولانه» تسلیحات روسی که بیش از هزار و ۵۰۰ قطعه زباله فضایی ایجاد کرد، اعضای خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) مجبور به انجام اقدامات اضطراری شدند.

اما محققان بر این باورند که راه حلی برای چگونگی مقابله با این مشکل دارند که حتی می‌تواند به سوخت‌گیری فضاپیماهایی که در فاصله صدها مایلی بالای سرما می‌چرخند، کمک کند.

طبق گزارش آژانس فضایی اروپا (ESA)، تقریباً ۹ هزار و ۲۰۰ تن زباله فضایی در حال حاضر بدون هدف بر فراز زمین شناور هستند. این افزایش هشدار دهنده زباله های فضایی موجب ایجاد تداخل در ماموریت های فضایی در مدار پایین زمین می شود و کارشناسان نگرانند که تا زمانی که اقدام جدی در این خصوص انجام نشود، وضعیت بدتر نیز خواهد شد.

یکی از این ایده‌ها شامل تلاشی بین‌المللی برای بازیافت این زباله‌های خطرناک به سوخت موشک در مدار زمین است. این کار مستلزم بکارگیری ماهواره‌هایی است که تکه‌های زباله‌های فضایی را که با سرعت بیش از ۱۷ هزار مایل در ساعت در فضا می چرخند با استفاده از ربات های پیشرفته می گیرند، آن را ذخیره کرده و می برند. سپس یک ریخته گری فضایی که اکنون محققان سرگرم توسعه آن هستند، این زباله ها را به میله های فلزی ذوب می کند، که به نوبه خود به عنوان سوخت موشک برای «سیستم پیشران الکتریکی در فضا» استفاده می شود.

اولین مرحله از این چشم انداز پیش از این توسط یک استارت آپ ژاپنی به نام «آسترواسکیل» (Astroscale) نشان داده شد. فضاپیمای این استارتاپ که ELSA-d نام دارد، پس از پرتاب در ماه مارس سال جاری میلادی، از آهنربا برای جمع آوری زباله های فضایی استفاده کرد.

به طور جداگانه، شرکت «نانوراکز» (Nanorocks) مستقر در آمریکا سرگرم فعالیت بر روی طرحی است که زباله های فضایی را در حالی که هنوز در مدار هستند، بریده و برای مرحله بازیافت بعدی آماده کند.  شرکت CisLunar Industries نیز در این همکاری شرکت دارد.

این شرکت آمریکایی در حال توسعه یک ریخته‌گری فضایی است تا زباله‌های فضایی را به میله‌های فلزی ذوب کند تا بعد از طریق یک «سیستم محرکه که فلز را یونیزه کرده و نیروی رانش برای حرکت اجسام در مدار زمین ایجاد می‌کند»، به صورت سوخت مورد استفاده قرار گیرد.

این سیستم توسط شرکت استرالیایی «نویمان اسپیس» (Neumann Space ) به‌ عنوان روشی برای گسترش مأموریت‌ فضاپیماها و حرکت دادن یا خارج کردن ماهواره‌ها از مدار زمین ابداع شده است.

با ادامه رشد سریع بخش فضای تجاری، شرکت ها برای پرتاب صور فلکی از ماهواره ها و فضاپیماهای آزمایشی جدید به مدار پایین زمین رقابت می کنند. این کار با ایجاد لکه هایی در آسمان که رصدها را دشوارتر کرده است ستاره شناسان را ناامید و با مشکل مواجه کرده است همچنین به نگرانی ها در مورد افزایش زباله های فضایی در مدار پایین زمین و مشکلات ناشی از آنها دامن زده است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی