نظارت بر داده‌های سلامتی با یک حسگر بی‌سیم

به گزارش روز چهارشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه اینترنتی نیواطلس، این دستگاه جدید که توسط محققان دانشگاه «آریزونا» ساخته شده است، osseosurface electronics نامیده می شود و حاوی مجموعه‌ای از حسگرها است که در بسته‌ای انعطاف‌پذیر به اندازه یک سکه پول کوچک و به ضخامت یک تکه کاغذ بسته‌بندی شده‌اند.

این حسگرها می توانند اطلاعات مربوط به استخوان ها را به صورت بی سیم به تلفن هوشمند یا دستگاه دیگری منتقل کنند. آنها برای کار کردن نیازی به باتری ندارند و برق با استفاده از ارتباطات میدان نزدیک (NFC) از خارج به داخل منتقل می شود.

محققان برای اینکه این دستگاه را در درازمدت به استخوان بچسبانند، چسبی ابداع کردند که حاوی ذرات سرامیکی فسفات کلسیم است و به استخوان اجازه می‌دهد تا در واقع روی آن رشد کند. این کار باعث می شود که این دستگاه به‌جای اینکه وقتی لایه‌های بیرونی به موقع از بین می‌رود، شل شود، به‌طور دائم به استخوان بچسبد.

این دستگاه به اندازه‌ای نازک طراحی شدند که موجب تحریک ماهیچه‌هایی که در بالای آن‌ها حرکت می‌کنند، نشوند. در نهایت امید می رود که دستگاه هایی مانند دستگاه یاد شده را بتوان در افراد مبتلا به بیماری هایی مانند پوکی استخوان کاشت تا نظارت طولانی مدت بر سلامت استخوان آنها انجام شود. این دستگاه همچنین به پزشکان اجازه می دهد تا نحوه ترمیم استخوان را پس از شکستگی مشاهده کنند.

فیلیپ گوتروف نویسنده ارشد این مطالعه گفت: توانایی نظارت بر سلامت سیستم اسکلتی عضلانی بسیار مهم است. با این رابط، شما اساساً یک کامپیوتر روی استخوان دارید. این پلتفرم فناوری به ما امکان می دهد ابزارهای تحقیقی برای محققان ایجاد کنیم تا نحوه عملکرد سیستم اسکلتی عضلانی را کشف کنند و از اطلاعات جمع آوری شده برای بهبود و درمان استفاده کنند.

آزمایش این دستگاه روی حیوانات نشان می دهد که می‌توان آنها را در مدل‌های حیوانی کوچک و بزرگ کاشت  و داده‌ها را  بلادرنگ با گوشی هوشمند خواند.

این تحقیق در مجله Nature Communications منتشر شده است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی