کتاب «درآمدی بر انسان‌شناسی فاجعه» منتشر شد

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، این کتاب به زبانی ساده و با تکیه بر اهمیت مطالعه فاجعه برای جامعه‌ای که درگیر فجایع طبیعی مهم و خطرآفرین است مباحثی را مطرح کرده است و نخستین قدم در راستای شناساندن و کاربردی کردن این رشته مهم بشمار می‌آید در عین حال راهی را پیش روی تالیفات دیگر هم می‌گذارد.

در بخش مقدمه این کتاب آمده است: هدف از نگارش این کتاب ارایه منبعی اولیه و در دسترس برای همه علاقه‌مندان انسان‌شناسی است و به طور خاص، آن‌ها که تمایل دارند شناختی اولیه از انسان‌شناسی فاجعه و مطالعات آن بدست آورند. انسان‌شناسی فاجعه وابستگی و رابطه‌ای تنگاتنگ با سایر رشته‌های انسان‌شناسی، علوم اجتماعی، علوم مهندسی و طبیعی دارد. درک اهداف، رویکرد و چشم‌اندازهای انسان‌شناسی فاجعه در جهان امروز که هر لحظه با فاجعه‌ای مواجه است، با دشواری‌های زیادی روبه‌روست اما به همان میزان، این رشته در جهان امروز نقش تأثیرگذار و غیر قابل انکاری دارد به گونه‌ای که تمام مطالعات علمی، اجتماعی و فرهنگی درگیر با زندگی انسان از مطالعات و رویکردهای این رشته نوپا متأثر هستند.

در فصل اول این کتاب با عنوان «مفاهیم در مطالعات انسان‌شناسی فاجعه» آمده است: آینده انسان رابطه‌ای ناگسستنی با فرهنگ و محیط زیست دارد. در واقع انسان زمانی می‌تواند به آینده امید داشته باشد که رابطه‌ای مسالمت‌آمیز بین فرهنگ و محیط زیست بر قرار کنند. انسان‌شناسی همواره با تمرکز به رویکردهای خود که به رابطه زیست و فرهنگ انسانی توجه داشته است می‌تواند از حجم آسیب‌پذیری انسان آینده کاسته و او را طبق تجربه تاریخی در تطبیق‌پذیری زندگی خود با فاجعه یاری کند.

کتاب «درآمدی بر انسان‌شناسی فاجعه» در ۶ فصل با عنوان‌های مفاهیم در مطالعات انسان‌شناسی فاجعه، طبقه‌بندی فاجعه و سایر علوم، رویکردهای عمده در مطالعات انسان‌شناسی فاجعه، انسان‌شناسی فاجعه و گروه‌های انسانی، فاجعه، قدرت و توسعه و فصل ششم فاجعه و مدیریت آن گردآوری شده است.

در سخن آخر این کتاب می‌خوانیم: مطالعات انسان‌شناسی فاجعه در حالی به کار خود مشغول است که در بسیاری از نقاط جهان، مردم زلزله‌های بزرگ را تجربه کرده‌اند در ایران زلزله‌های بزرگی مانند بویین زهرا، منجیل، رودبار، بم، سرپل ذهاب و … با خسارت‌های بسیار عظیم رخ داده است. بخش بزرگی از نقاط جهان از سیل‌های عظیم، خشکسالی شدید و طولانی مدت رنج می‌برند و بسیاری از مناطق فاجعه‌دیده جهان در حال بازسازی خود هستند. در این هنگام انسان‌شناسان بسیاری در مناطق مختلف فاجعه‌دیده در حال انجام پژوهش‌هایی هستند که بتوانند به افراد آسیب‌دیده کمک رسانده و در امر بازسازی زندگی آن‌ها را توانا، هدفمند و سازگار کنند.

کتاب «درآمدی بر انسان‌شناسی فاجعه» در ۲۵۶ صفحه با قیمت ۷۰ هزار تومان برای نسخه کاغذی و ۳۵ هزار تومان برای نسخه الکترونیکی توسط انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی تهران چاپ و منتشر شده است.  نسخه الکترونیک آن در پلتفرم فیدیبو موجود است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی