کمیته علمی کرونا نظر خود در مورد بازگشایی‌ها را فردا اعلام می‌کند

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، دکتر قاسم جان بابایی روز سه شنبه در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری کرونا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: توصیه می شود با توجه به اتفاقاتی که در برخی کشورهای اروپایی و منطقه رخ داده است، بازگشایی مدارس مدیریت شده باشد و اینطور نباشد که همه دانش آموزان همزمان در کلاس ها حضور داشته باشند که این موضوع حتما موجب نگرانی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه باید از بازگشایی مدارس استفاده مطلوب کنیم، بیان داشت: مدرسه می تواند محلی برای آموزش و ترویج واکسن  برای خانواده ها و دانش آموزانی که واکسن نزده اند، باشد.

جان بابایی اظهار داشت: حتما باید رصد رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس انجام شود تا اگر موردی از ابتلا به بیماری کرونا در مدارس دیده شد، بلافاصله به این موضوع رسیدگی شود تا منجر به تعطیلی مجدد مدارس نشود.

وی بیان داشت: تعطیل کردن دوباره مدارس، تبعات زیادی خواهد داشت که از جمله آن می توان به بی اعتمادی در مردم اشاره کرد. بازگشایی مدارس باید معقولانه و منطقی باشد و در عین حال رصد تمام شرایط دانش آموزان و خانواده های آنان از لحاظ شیوع بیماری کرونا باید انجام شود تا به موقع اقدامات پیشگیرانه انجام شود. 

جان بابایی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نبود تصمیم گیری بازگشایی مدارس که به فردا ارجاع شد، در هفته گذشته انجام می شد، گفت: قبلا هم گزارش در مورد قواعد و استانداردهایی که باید برای بازگشایی مدارس رعایت شود، رسما به وزارت آموزش و پرورش اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه کمیته علمی وزارت بهداشت قبلا جلسات متعددی با حوزه آموزش و پرورش داشته است، افزود: کمیته علمی به لحاظ جایگاه خود نگرانی هایی بر اساس تجارب بین المللی در زمینه بازگشایی و اتفاقات در این زمینه جمع بندی می کند و به عنوان پیشنهاد به ستاد کرونا ارایه می دهد.

جان بابایی گفت: تصمیم در مورد بازگشایی مدارس در سطح ملی و در ستاد کرونا با توجه به همه ابعاد گرفته شده است اما اعضای کمیته علمی کرونا نظرات خود را بر اساس یافته ها و تجارب علمی بیان می کنند.

وی تاکید کرد: قطعا اعضای ستاد ملی کرونا جوانب موضوع را در نظر گرفتند اما صحبت ما در کمیته علمی کرونا این است که بازگشایی ها باید گام به گام باشد. هر اقدامی که انجام می شود، باید ارزیابی شود که چقدر به بار بیماری اضافه کرده است. اگر بار بیماری اضافه نشده بود، گام بعدی را برداریم به عبارتی گام به گام باید مدارس را باز کنیم.

مادران باردار واکسن کرونا بزنند/ واکسن‌های موجود در کشور خطری برای مادران ندارند

جان بابایی ادامه: موضوع بسیار مهم دیگری که در این جلسه مطرح شد، واکسیناسیون مادران باردار بود. به آنان توصیه می شود هر نوع واکسن دارای مجوز سازمان غذا و دارو را می توانند، تزریق کند.

وی گفت: ما در این زمینه پروتکل کشوری داریم اما به دلیل واکسن هراسی که به خصوص در مادران باردار ایجاد شده است، پوشش واکسیناسیون زنان باردار با میانگین جامعه خیلی فاصله دارد.

معاون وزیر بهداشت افزود: ما از همه زنان باردار خواهش می کنیم که همراهی لازم را داشته باشند تا این افراد هم به هدف واکسیناسیون که ۸۰ درصد است، برسند.

وی افزود: تعداد قابل توجهی از مادران باردار را به دلیل ابتلا به بیماری کرونا از دست دادیم که این موضوع برای کشور ضایعه‌ای غیرقابل جبران است. ما با تمام توان در تلاش هستیم تا این جمعیت را واکسینه کنیم به همین منظور کمپین واکسیناسیون مادران باردار برگزار خواهد شد تا با روش اقناعی و ارتقای آگاهی بتوانیم عقب ماندگی واکسیناسیون در این قشر از جامعه را جبران کنیم.

معاون درمان وزیر بهداشت ادامه داد: مطالعات در این زمینه انجام شده و واکسن های مطمئن در کشور داریم که خطری برای مادران باردار ندارد.

وی درباره واردات قرص‌های ضدکرونا مانند «مولنوپیراویر» و «پکسلووید»، گفت: اکنون شرایط فوتی ما رو به کاهش است. توصیه اول ما باید برای زدن واکسن باشد. برخی از داروهایی هم که تاکنون مطرح شدند، در ابتدا پر طمطراق بودند و سروصدای زیادی برایشان شده بود اما بعد دیدیم که تاثیرگذاری این داروها در حوزه مرگ و میر زیاد نبوده است.

جان بابایی با اشاره به اینکه امکان ساخت همه این داروها در کشور وجود دارد، افزود: داروی «اکتمرا» برای بیماران کرونایی در داخل کشور تولید می‌شود و درباره آن دو دارو هم باید بررسی لازم انجام گیرد.

وی افزود: در حال حاضر اصلا بحث واردات این ۲ دارو ضرورت ندارد. زیرا امکان تولید در داخل را دارند و ما داریم هزینه اثربخشی آن‌ها را بررسی می کنیم که آیا ضرورت دارد که اینها وارد پروتکل‌های کشوری شوند. ما وقتی مجوز مصرف یک دارو را می‌دهیم باید تمام ابعاد  آن را در نظر بگیریم. 

بار مالی درمان بیماران در بخش دولتی ۶ میلیون/ هزینه واکسیناسیون ۴۵۰ هزار تومان 

جان بابایی هزینه ناشی از واکسیناسیون را بسیار پایین تر از داروها دانست و گفت: هزینه بستری بیماران کرونایی در بخش دولتی بالای ۶ میلیون تومان است که بیمار کمتر از ۱۰ درصدش را می‌دهد. در حالی که هزینه واکسیناسیون برای ما ۴۵۰ هزار تومان است به عبارتی بیش از ۱۰ برابر کمتر است. 

وی یکی از بزرگترین دستاوردهای نظام سلامت را عملکرد بسیار خوب در حوزه تولید واکسن کرونا دانست و افزود: اجازه نداریم‌ منابع‌ خود را صرف داروهایی کنیم که ممکن است ادعاهایی که پشت آنها است، عملا اتفاق نیفتد. در حالی که اگر منابع را در زمینه خرید تضمینی از واکسن‌های تولید داخل انجام دهیم، این شرکت ها برای تولید واکسن انگیزه پیدا می کنند.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی