تجهیز گوشی‌های هوشمند به قابلیت تشخیص دوربین‌های مخفی

 اخیرا محققانی از سنگاپور و کره جنوبی اعلام کردند که می‌توان با بهره‌گیری از سنور دوربین ToF گوشی‌های هوشمند که اخیرا استفاده از آن در مدل‌های مختلف رایج شده، دوربین‌های مخفی و جاسوسی را شناسایی کرد.

به گفته محققان، با کمک این سنسور می‌توان به اطلاعات عمیقی از محیط پیرامون کاربر دست یافت که این اطلاعات می‌تواند برای کاربردهای مختلفی از جمله تشخیص دوربین‌های مخفی به کاررفته در محیز پیرامون کاربر مورد استفاده قرار گیرد.

عملکرد این سنسور به گونه‌ای است که لیزری را منتشر می‌کند که این لیزر پس از برخورد به موانع و اشیاء، به سمت دوربین برمی‌گردد. سپس دوربین دستگاه، این اطلاعات را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد و از آن برای بهبود عملکرد و تنظیمات دوربین در حین عکاسی کمک می‌گیرد.

حال این گروه از محققان اعلام کردند که می‌توان از لیزر سنسور ToF، برای کارهایی به مراتب بهتر و کاربردی‌تری نسبت به ثبت عکس‌های بهتر استفاده کرد. به گفته محققان، زمانی که لیزر به اشیایی غیرطبیعی همانند لنز دوربین برخورد می‌کند، به شیوه متفاوتی با دیگر اشیاء بازتاب داده می‌شود.

اپلیکیشنی که توسط محققان برای این ویژگی طراحی شده، قادر است دوربین‌های مخفی را با دقت بیش از ۹۰ درصد شناسایی کند. این در حالی است که دقت و موفقیت در شناسایی دوربین‌های مخفی به‌کاررفته در یک اتاق با چشم غیرمسلح، حدود ۴۵ درصد است.

از طرفی، دستگاه‌های تجاری تشخیص این دوربین‌ها نیز تا ۶۰ درصد در شناسایی و تشخیص دوربین‌های جاسوسی موثر عمل می‌کنند که این مسئله، نشان از کارایی بالای اپلیکیشن توسعه‌یافته توسط محققان دارد که از سنسور ToF دوربین گوشی‌ها کمک می‌گیرد.

اگرچه در گذشته، استفاده از دوربین‌های مخفی و جاسوسی چندان فراگیر نبوده اما این روزها، تعداد این دوربین‌ها به حدی زیاد شده که حتی چندین مورد شکایت از مشتریان شرکت Airbnb مبنی بر پیدا کردن دوربین‌های جاسوسی در اتاق‌هایشان ثبت شده است.

این دوربین‌ها را می‌توان در اشیاء و وسایل مختلف جای داد؛ از خرس عروسکی گرفته تا ساعت زنگ‌دار و شارژر USB. در بسیاری از مواقع، حدس اینکه دوربین‌ها در چه نقطه و چه وسیله‌ای جای داده شدند، بسیار سخت است.

حال با کمک این اپلیکیشن روی گوشی‌های هوشمند مجهز به سنسور ToF، می‌توان به راحتی این دوربین‌ها را شناسایی کرد و به این موضوع پی برد که آیا اتاقی که اجاره کرده‌اید، واقعا خصوصی است یا خیر.

منبع: آی. تی ایران

سبک زندگی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی