ابداع نوع جدیدی واکسن برای مقابله با عفونت‌های دستگاه ادراری

به گزارش روز سه شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه اینترنتی نیواطلس، در این درمان از یک سلول باکتری مرده استفاده می شود که در یک قفس محافظ پیچیده شده است تا واکنش ایمنی را تحریک کند.

باکتری‌ها به طور فزاینده‌ای در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومت پیدا می‌کنند. همین امر درمان عفونت‌هایی مانند UTI را دشوارتر می‌ سازد. واکسن‌ها جایگزین بالقوه‌ای هستند، اما متأسفانه باکتری‌ها به دلیل اندازه و پیچیدگی‌شان در مقایسه با ویروس‌ها، اهداف پیچیده‌ای هستند.

مؤثرترین راه برای آموزش سیستم ایمنی برای مبارزه با باکتری ها، استفاده از یک سلول کامل و مرده است، اما این سلول ها اغلب به اندازه کافی در بدن دوام نمی آورند تا واکنش ایمنی به اندازه کافی قوی ایجاد کنند.

محققان «دانشگاه دالاس» در آمریکا در این مطالعه جدید، راهی برای محافظت از سلول‌های باکتریایی پیدا کردند تا سلول‌ها برای مدت طولانی‌تری باقی بمانند. نکته کلیدی این روش ابداع ساختار متخلخلی به نام چارچوب آلی فلزی (MOF) است که برای انتقال دارو، جذب کربن و نمک‌زدایی نویدبخش است. چارچوب دارویی جدید این محققان، باکتری را به دام می اندازد و می کشد، سپس سلول را از تجزیه شدن در بدن محافظت می کند.

هنگامی که این MOF های حاوی باکتری مرده به بیمار معرفی می شوند، سیستم ایمنی بدن او آنچه را که فکر می کند یک عفونت پایدار است تشخیص می دهد و آنتی بادی هایی علیه آن تولید می کند؛ پس باید عفونت واقعی را از بین ببرد.

محققان این روش را روی موش‌های آلوده به یک سویه بیماری‌زای E. coli که معمولاً باعث عفونت ادراری می‌شود، آزمایش کردند. نتایج این آزمایش نشان داد، موش هایی که با روش MOF واکسینه شده بودند بسیار بهتر از موش هایی بودند که واکسن استاندارد تمام سلولی دریافت کرده بودند.

اکنون محققان قصد دارد این MOF ها را به عنوان درمانی برای عفونت های دستگاه ادراری در انسان بررسی کنند و به طور بالقوه آن را برای سایر عفونت های باکتریایی مانند «اندوکاردیت» (التهاب درون‌شامه قلب) و «سل» گسترش دهند.

مشروح این تحقیق در مجله ACS Nano منتشر شده است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی