فاز اول و دوم مطالعات بالینی واکسن برکت در ۱۲ تا ۱۸ ساله‌ها آغاز شد

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار علم و آموزش ایرنا، پیام طبرسی افزود: در فاز اول این گروه سنی باید ۶۰ داوطلب وارد مطالعه شوند که ۳۰ داوطلب واکسن برکت و ۳۰ داوطلب واکسن مقایسه را دریافت می کنند.

وی در گفت و گویی توضیح داد: از آنجا که واکسن غالب در کشور، سینوفارم است، به طور طبیعی با همین واکسن مقایسه می شوند و در فاز دوم هم ۴۴۰ نفر این دو واکسن را دریافت می کنند.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا ادامه داد: اصلی ترین هدف مطالعه در فاز اول این است که مشخص کنیم واکسیناسیون در این گروه سنی ایمن است. گروه مقایسه ای هم داریم که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد یا شاید بیشتر ۱۲ تا ۱۸ ساله های کشور با آن تزریق شدند. بنابراین یک گروه مقایسه ای خوبی است و به این وسیله پروفایل ایمنی واکسن را مشخص می کنیم و ان شاء الله در فاز دوم نیز ایمن زایی واکسن را در قیاس با واکسنی که در کشور وجود دارد، به جامعه علمی گزارش می دهیم.

دکتر مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا و متخصص بیماری‌های عفونی نیز اظهار داشت: مصون بودن و تاثیر پذیرش واکسن کووایران برکت ثابت شد. ۱۲ تا ۱۸ ساله ها سن بعدی است که باید روی آن کار شود. مصون بودن واکسن در این سن اکنون به دلیل بازگشایی مدارس و واکسیناسیون مدارس به آن خیلی نیاز داریم. این کارآزمایی بالینی انجام می شود تا مصون بودن و تاثیرپذیری واکسن را دانش آموزان مشاهده کنیم. اگر این کارآزمایی با موفقیت انجام شد قدم بعدی را برخواهیم داشت.

به گزارش ایرنا، مطالعات بالینی مرحله سوم واکسن ایرانی کرونا به نام “کوو ایران برکت” پنجم اردیبهشت ماه امسال در هتل ارم تهران آغاز و طی آن این واکسن به سه داوطلب تزریق شد.

فاز سوم مطالعه بالینی روی جمعیت ۲۰ هزار نفری در ۶ شهر انجام شد. این واکسن خرداد ماه امسال مجوز استفاده اضطراری را دریافت کرد و در حال حاضر یکی از واکسن های مورد استفاده در واکسیناسیون عمومی کشور است.

دکتر سید حیدر محمدی مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اعلام کرد که تاکنون ١٣ میلیون و ٢٠٠ هزار عدد واکسن تولید داخل کرونا را تحویل گرفته‌ایم که از این تعداد ١٠ میلیون و ١١٠ هزار دز آن مربوط به شرکت شفا فارمد و واکسن برکت، یک میلیون و ١٩۵ هزار دز مربوط به پاستوکووک (انستیتو پاستور ایران) و یک میلیون ٨٨٩ هزار دز واکسن مربوط نیز به اسپایکوژن (سیناژن) بوده است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی