سرعت بخشیدن به واکسیناسیون سراسری و افزایش تولید واکسن داخلی

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، افزایش میزان واردات واکسن برای انجام واکسیناسیون سراسری مردم با آمار ۱۰۱ میلیون دُز واکسن، سرعت بخشیدن به واکسیناسیون دانشجویان، آغاز واکسیناسیون دانش‌آموزان، تولید واکسن داخلی و عرضه برای تزریق این واکسن به مردم از جمله اقدامات موثر دولت سیزدهم در این مدت بوده است.

تزریق ۱۰۱ میلیون دُز واکسن کرونا

روز ۲۰ مرداد و همزمان با آغاز کار رسمی دولت سیزدهم، آمار تزریق واکسن اینگونه اعلام شد: ۱۳ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۳۱۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و سه میلیون و ۴۰۱ هزار و ۴۸۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کردند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۷ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۷۹۷ دُز رسید.

اما این رقم با آغاز فعالیت دولت سیزدهم با رشد خوبی مواجه شد، به طوری که تا روز شنبه ۱۳ آذر ماه ۵۷ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۵۴۷ نفر دُز اول، ۴۷ میلیون و ۹۲۹ هزار و ۱۷۱ نفر دُز دوم و یک میلیون و ۲۲۰ هزار و ۴۳۹ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۷ میلیون و ۱۴۳ هزار و ۱۵۷ دُز رسیده است.

رسیدن آمار واردات واکسن به مرز ۱۴۶ میلیون دُز

فعالیت‌های موثر دولت برای سرعت بخشیدن به واردات واکسن کرونا نمود بیشتری پیدا کرد؛ طبق آمارهای گمرک از ۱۵ بهمن ماه سال ۹۹ تا ۱۸ مردادماه امسال تنها ۲۱ میلیون و ۱۴ هزار و ۶۱۰ دُز واکسن کرونا در ۳۳ محموله از طریق گمرک فرودگاه امام خمینی‌ (ره) وارد کشور شده بود. این درحالی است که رایزنی‌های دولت سیزدهم منجر به افزایش حجم واردات واکسن کرونا شده به گونه‌ای که اکنون میزان واردات واکسن در کشور به آمار ۱۴۶ میلیون دز رسیده است.

با ورود هشتادمین محموله واکسن کرونا تا ۹ آبان ماه، میزان واکسن‌های وارداتی از ۱۴۶ میلیون و ۲۴۶ هزار و ۳۰۸ دُز گذشت که ۲۵ میلیون و ۹۱۴ هزار و ۸۰۰ دز آن مربوط به ۱۱ روز ابتدایی آبان‌ماه است.

بیشترین میزان واکسن‌های وارداتی متعلق به آمار مهر ماه با ۶۰ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۶۰۰ دز و شهریور ماه با ۳۳ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۵۰۲ دُز واکسن است. 

تولید ۱۶ میلیون دُز واکسن ایرانی برکت

از آغاز به کار دولت سیزدهم فعالیت مثبتی در زمینه تولید واکسن داخلی کرونا و سرعت بخشیدن به تولید را شاهد بودیم؛ به طوری که اکنون تولید نخستین واکسن ایرانی برکت در فاز یک و دو کارخانه شفافارمد به صورت ۲۴ ساعته در حال انجام بوده و محصول آن تا امروز به بیش از ۱۶ میلیون دُز واکسن رسیده است.

اکنون بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار دُز واکسن برکت تحویل وزارت بهداشت شد و حدود ۹ میلیون دُز واکسن دیگر نیز پس از طی مراحل کنترل کیفیت به زودی تحویل این وزارتخانه خواهد شد. 

شمارش معکوس برای آغاز کارآزمایی بالینی “واکسن برکت” برای ۱۲ تا ۱۸ ساله‌ها

همچنین از دیگر اقدامات موثر درباره واکسن برکت این است که شمارش معکوس برای آغاز کارآزمایی بالینی “واکسن برکت” برای ۱۲ تا ۱۸ ساله‌ها در روزهای آغازین فعالیت دولت سیزدهم آغاز شد، با ارسال تمام مدارک و مستندات علمی واکسن برکت به وزارت بهداشت، انتظار صدور مجوز این وزارتخانه برای آغاز کارآزمایی بالینی نخستین واکسن ایرانی کرونا برای افراد ۱۲ تا ۱۸ ساله به پایان رسیده است.

مطالعات بالینی انجام گرفته در سه مرحله قبلی برای افراد ۱۸ سال به بالا بود بنابراین اکنون مجوز تزریق عمومی واکسن برکت برای رده سنی بالای ۱۸ سال صادر شده است. طبق قوانین، باید برای رده سنی جدید نیز کارآزمایی جداگانه انجام ‌شود و با اعلام وزارت بهداشت مجوز انجام کارآزمایی بالینی برای افراد زیر ۱۸ سال صادر شد و تزریق واکسن برکت به داوطلبان ۱۲ تا ۱۸ سال در مراکز مطالعات بالینی ستاد اجرایی فرمان امام و تحت نظارت کارشناسان وزارت بهداشت آغاز می‌شود.

این خبر هفته‌های گذشته منتشر شد که قرار است کارآزمایی بالینی این نوع واکسن آغاز شود و در هفته جاری نیز اعلام شد که مجوز انجام تست بالینی واکسن “کوو ایران برکت” روی کودکان ۱۲ تا ۱۸ ساله صادر شده است و مرحله اول آن هفته آینده آغاز می شود.

تعداد داوطلبان مرحله اول کارآزمایی بالینی این واکسن حدود ۶۰ نفر اعلام شده است و نصف داوطلبان این مرحله واکسن برکت و نصف دیگر هم واکسن سینوفارم دریافت می کنند. در مراحل اول و دوم تست بالینی واکسن، مصون بودن و ایمنی زایی به اثبات می رسد، با توجه به اینکه سه مرحله تست بالینی واکسن روی افراد بالاتر از ۱۸ سال انجام و ایمنی زایی و موثر بودن آن ثابت شده، مرحله اول و دوم تست بالینی کودکان پیشنهاد شده است که این مراحل انجام خواهد شد.

در مرحله اول کودکان بین ۱۲ تا ۱۸ سال وارد این طرح مطالعاتی می شوند و در صورت موفقیت آمیز بودن طرح، کودکان ۶ تا ۱۲ سال هم وارد مطالعه خواهند شد، بر اساس روال موجود در دنیا و رعایت استانداردهای بین المللی، تست های بالینی روی کودکان آغاز خواهد شد تا کودکان هم بتوانند با آرامش سر کلاس درس حاضر شوند.

مطالعات بالینی مرحله سوم واکسن ایرانی کرونا به نام “کوو ایران برکت” پنجم اردیبهشت ماه امسال در هتل ارم تهران آغاز و طی آن این واکسن به سه داوطلب، دکتر مینو محرز متخصص بیماری های عفونی، حسینعلی شهریاری نماینده مردم سیستان و بلوچستان و رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی و محمدعلی امیرزرگر ایمونولوژیست و استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران تزریق شد.

فاز سوم مطالعه بالینی نیز روی جمعیت ۲۰ هزار نفری در ۶ شهر انجام شد. این واکسن خرداد ماه امسال مجوز استفاده اضطراری را دریافت کرد و در حال حاضر یکی از واکسن های مورد استفاده در واکسیناسیون عمومی کشور است.

انتشار مقاله پیش بالینی واکسن برکت در معتبرترین مجلات علمی بین‌المللی

یکی دیگر اقدامات در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) همزمان با آغاز کار دولت سیزدهم، انتشار مقاله پیش‌بالینی و دانش فنی واکسن کووایران برکت در یکی از معتبرترین مجلات علمی بین‌المللی بود. پس از ارائه مقاله علمی و مستندات تولید واکسن برکت و عبور از مراحل داوری و پاسخ به پرسش‌های تخصصی داوران، مقاله پیش‌ بالینی واکسن کووایران برکت در مجله مدیکال وایرولوژی با ضریب تأثیر ۶/۹۸۹ و در رده نشریات Q۱ منتشر شد.

واکسن کووایران برکت، نخستین واکسن ایرانی کرونا است که موفق به اخذ مجوز شد و در حال توزیع در مراکز واکسیناسیون است.

صدور مجوز واکسن کوو پارس از آبان

همچنین با تلاش متخصصان و کارشناسان در عرصه تولید واکسن اقدامات مفید و موثری برای تولید واکسن در کشور صورت گرفت که در دولت سیزدهم این برنامه‌ریزی ها به گونه‌ای پیش رفت که اکنون واکسن “رازی کوو پارس”، دومین واکسن ایرانی کرونا با سعی و تلاش محققان ایرانی وارد کارآزمایی بالینی شد. مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با حدود ۱۰۰ سال سابقه در تولید واکسن، از اواخر اسفند ۹۸ پای به عرصه ساخت واکسن کرونا نهاد.

واکسن رازی کووپارس نخستین واکسن تزریقی – استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است که مطابق با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت و سخت ترین پروتکل های داخلی درحال ساخت است. این موسسه از روش پروتئینی نوترکیب که از ایمن ترین واکسن ها است، برای تولید آن استفاده کرده است.

این موسسه در فاصله زمانی اسفند ۹۸ تا اوایل فروردین ۹۹، کار طراحی این واکسن را به پایان رساند، فروردین ماه دزسنجی و فرمولاسیون انجام و آزمایش این واکسن روی ۵۰۰ حیوان آغاز شد. در خرداد ماه تزریق به میمون و ارزیابی ایمنی زایی و بی خطری در این حیوان انجام و اواخر مرداد ماه پرونده به سازمان غذا و دارو ارسال شد.

کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس از دهم اسفند ماه ۹۹ در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران آغاز شد و در حال حاضر مرحله سوم تست انسانی را می گذارند، سازمان غذا و دارو در آبان ماه امسال مجوز اضطراری واکسن رازی کوو پارس را صادر کرد.

واکسیناسیون ۵۸ درصد دانشجویان

واکسیناسیون دانشجویان در مرحله ابتدایی اجرا، از رشد قابل توجهی از نظر آماری برخوردار نبود اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، در این زمینه نیز برنامه‌ریزی جدی شد؛ به طوری که اکنون از مجموع سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دانشجو ۸۳ درصد یک نوبت و ۶۸ درصد دو نوبت واکسن کرونا را تزریق و همچنین ۶۱ درصد استادان و کارکنان دانشگاه‌های دولتی یک نوبت واکسن و ۴۹ درصد از آنان دو نوبت واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

واکسینه شدن ۹۰ درصد دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله

پس از انجام واکسیناسیون سراسری در کشور، نوبت به واکسیناسیون دانش‌آموزان رسید از آنجاکه در دولت گذشته هیچ اقدامی برای واکسیناسیون دانش‌آموزان انجام نشده بود، دولت سیزدهم در سریعترین زمان به این برنامه هم توجه خاص کرد و از مهر ماه ۱۴۰۰ کار واکسیناسیون آنها آغاز شد و زمانی که تزریق واکسن کرونا برای افراد ۱۲ تا ۱۸ ساله آغاز شد، شاید غیرقابل تصور بود که در کمترین زمان ممکن تا ۱۵ آبان ۱۴۰۰ بیش از ۹۰ درصد دانش‌آموزان برای تزریق واکسن کرونا مراجعه کردند. این امر خیلی زود اتفاق افتاد و اکنون شمار زیادی از دانش‌آموزان آماده ورود به کلاس‌های درس هست.

شروع واکسیناسیون کرونا برای دانش‌آموزان برای بازگشایی مدارس و حفظ سلامتی و به ایمنی رسیدن قشر فعال در عرصه تعلیم و تربیت از اوایل مهرماه در پایگاه‌های جامع سلامت وزارت بهداشت آغاز شد و از ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۰ به صورت رسمی طرح واکسیناسیون برای این قشر آغاز شد.

اینکه با گذشت حدود یک ماه و نیم از آغاز واکسیناسیون دانش آموزان، ۹۰ درصد آنان برای تزریق واکسن کرونا اقدام کردند، جای امیدواری است؛ زیرا هم نشان می‌دهد که دانش‌آموزان برای سلامتی خود اهمیت قائل بوده و هم از آموزش غیرحضوری و مدرسه آنلاین خسته شده‌اند و تمایل زیادی برای بازگشایی مدارس دارند.

تا ۱۵ آبان ماه به عنوان جدیدترین آمار وزارتخانه برای تزریق واکسن کرونای دانش‌آموزان، تاکنون ۹۰.۱۹ درصد دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که این آمار پنج میلیون و ۷۳۰ هزار و ۵۷۶ دانش‌آموز را شامل می‌شود.

همچنین ۳۵.۲۹ درصد دانش‌آموزان در این رده سنی دُز دوم واکسن را تزریق کرده‌ تا از این طریق هم ایمنی خود را در برابر ویروس کرونا افزایش دهند و هم زمینه سلامتی بیشتر آنها فراهم شود. آمار دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله برای تزریق واکسن کرونا ۶ میلیون و ۳۰۵ هزار نفر است که برای این دانش‌آموزان از واکسن سینوفارم استفاده شده است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی