مصرف دُز کم آسپرین تاثیری بر زوال عقل در دیابتی‌ها ندارد

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، محققان دانشگاه «آکسفورد» در انگلیس که این مطالعه را انجام داده اند، می گویند: یافته های این مطالعه برای میلیون ها نفری که در سراسر جهان به منظور پیشگیری از خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی آسپرین مصرف می کنند، امیدوار کننده است.

این مطالعه که در نشست مجازی سالانه انجمن قلب آمریکا ارائه شد، شامل بیش از ۱۵ هزار شرکت کننده در انگلیس بود که دیابت نوع ۲ داشتند. آنها در شروع مطالعه هیچ سابقه ای از زوال عقل، حمله قلبی یا سکته نداشتند.

در این مطالعه نیمی از افراد شرکت کننده روزانه یک قرص آسپرین ۱۰۰ میلی گرمی مصرف کردند و نیمی از آنها دارونما دریافت کردند. آنها نزدیک به ۹ سال، با میانگین حدود هفت سال درمان و تقریباً دو سال پیگیری مورد بررسی قرار گرفتند.

بر اساس این مطالعه، بیش از هزار و ۱۰۰ شرکت‌کننده در طول این مدت دچار زوال عقل گسترده شدند که شامل زوال عقل، اختلال شناختی، هذیان یا گیجی است.

«جین آرمیتاژ» استاد کارآزمایی‌های بالینی و اپیدمیولوژی از دانشگاه آکسفورد و نویسنده این مطالعه گفت: نتایج این مطالعه هیچ اثر واضحی از مصرف آسپرین با دز کم روزانه با ابتلا به زوال عقل نشان نمی دهد، بلکه نشان می دهد، خطر ابتلا به زوال عقل را حدود ۹ درصد کاهش می دهد که این میزان قابل توجه نیست.

آرمیتاژ در بیانیه خبری انجمن قلب آمریکا نوشت: نویسندگان مطالعه متوجه شدند که رویدادهای عروقی جدی، مانند حمله قلبی یا دوره های خونریزی عمده مانند سکته مغزی، با زوال عقل مرتبط است، اما محققان در افرادی که روزانه یک آسپرین ۱۰۰ میلی گرمی مصرف می کردند، متوجه بروز رویدادهای عروقی جدی، مانند حمله قلبی یا دوره های خونریزی عمده مانند سکته مغزی که با زوال عقل مرتبط است، نشدند.

احتمال ابتلا به زوال عقل، از دست دادن حافظه، گیجی یا زوال ذهنی در شرکت کنندگانی که خونریزی عمده داشتند، دو برابر افرادی بود که خونریزی نداشتند.

زوال عقل یا دمانس، دسته ای از علایم را توصیف می‌کند که حافظه، تفکر و توانمندی‌های اجتماعی را چنان تحت تاثیر قرار می‌دهد که زندگی روزمره‌ فرد مختل می شود. زوال عقل، یک بیماری مشخص نیست، بلکه چندین بیماری مختلف می‌توانند باعث زوال عقل شود.

با این‌که عموما زوال عقل شامل از دست دادن حافظه می‌شود، اما از دست دادن حافظه می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از دست دادن حافظه، به تنهایی به معنای دچار شدن به زوال عقل نیست.

آلزایمر رایج‌ترین دلیل زوال عقل پیش‌رونده در بزرگسالان مسن‌ است، اما دلایل زیادی برای این بیماری وجود دارد. بسته به علت زوال عقل، برخی علایم می‌تواند برگشت‌پذیر باشد.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی