اگر گازرسانی نمی‌شد، روزی ۵ میلیون بشکه نفت در داخل کشور مصرف می‌شد/ واردکننده گاز می‌شویم؟

حمیدرضا عراقی درباره اینکه چرا ممکن است ما به واردکننده گاز تبدیل شویم، اظهار داشت: حداقل نیاز برای اینکه مخازن پارس‌جنوبی افت پیدا نکند و به میزان رقم قبلی تولید برسد، کمپرسور است و در غیرمیادین مشترک نیز نیاز به اکتشاف و سرمایه‌گذاری داریم، اگر سرمایه‌گذاری نکنیم افت فشار داریم و واقعا ممکن است احتیاج به واردات داشته باشیم.  

وی افزود: از سوی دیگر صرفه‌جویی در کشور ما فقط شعار است ما قانون صرفه‌جویی داریم ولی بستر آن باید فراهم و اجرا شود، صرفه‌جویی در نیروگاه‌ها، صنایع و بخش خانگی باید بر اساس استاندارد و تکنولوژی بین‌المللی اجرایی شود.

مدیر عامل سابق شرکت ملی گاز با بیان اینکه همه مشکلات گاز مربوط به افت فشار نیست، به لحاظ نوع مصرف هم مشکل داریم، گفت: ما اکنون به جای ذخیره انرژی آن را هدر می‌دهیم، یعنی گاز را هم مردم و هم نیروگاه‌ها بد می‌سوزانند، زیرا همواره گفته شده گاز زیاد داریم.

تحریم‌ها هم در مشکلات گازی مقصرند؟

وی با اشاره به تاثیر تحریم بر بروز مشکلات کمبود گاز تصریح کرد: در بخشی که نیاز به کمپرسور و صرفه‌جویی مطابق استاندارد دنیا داریم، تحریم تاثیر داشته، هر قدر با دنیا تعامل بیشتری داشته و تکنولوژی جدیدتر در ارتباط با صرفه‌جویی و اکتشاف داشته باشیم، مشکلات کمتر می‌شود ولی اینکه گفته شود با لغو تحریم تمام مشکلات حل می‌شود، صحیح نیست. باید همه عوامل را یکجا در نظر بگیریم عدم مدیریت، و صرفه‌جویی باضافه تحریم تاثیر دارد، بعبارت دیگر همانگونه که نمی‌توانیم فقط تحریم‌ها را موثر بدانیم، به همان میزان هم نباید کاملا بی‌تاثیر انگاشته شوند.

عراقی یادآور شد: باید بدانیم هم مدیریت بد هم تحریم‌ها ایجاد مشکل می‌کنند، بنابراین باید بدانیم در این رابطه چند درصد تحریم و چند درصد مدیریت و فرهنگ موثر است.

اگر گازرسانی نمی‌شد، روزی ۵ میلیون بشکه نفت در داخل کشور مصرف می‌شد/ واردکننده گاز می‌شویم؟

مصرف ۵ میلیون بشکه نفت در داخل کشور!

وی بیان داشت: ما کشور بزرگی هستیم که همه انرژی مصرفی کشور را به گاز وصل کرده‌ایم، یعنی استراتژی انرژی در کشور تعریف نشده، نمایندگان و دولت‌ها گفته‌اند گاز داریم و باید مصرف شود، البته اگر به بخش خانگی، تجاری، صنعت و نیروگاه گاز نمی‌دادیم، باید سوخت دوم مصرف می‌کردند که هوا و محیط زیست بیشتر آلوده می‌شد، اکنون هوا کمتر آلوده و سوخت میان‌تقطیر هم صادر می‌شود، به بیان دیگر اگر قرار بود گازرسانی نکنیم باید ۵ میلیون بشکه نفت را در داخل کشور مصرف می‌کردیم.  

به همان اندازه که تولیدکننده بزرگی هستیم مصرف‌کننده بزرگی هم هستیم

مدیرعامل سابق شرکت ملی گاز خاطرنشان کرد: درست است که دومین دارنده ذخایر گازی دنیا هستیم اما مصرف‌کننده بزرگی هم هستیم، نه خانواده و نیروگاه‌ها و نه صنایع درست مصرف نمی‌کنند چون گفته شده قیمت گاز صفر است.  

اگر گاز وارد می‌کردیم براحتی مصرف نمی‌کردیم

وی با بیان اینکه می‌توانیم ۲۰، ۳۰ درصد گاز را بهینه مصرف کنیم، گفت: اما اگر گاز را از ابتدا وارد می‌کردیم قطعا براحتی مصرف نمی‌کردیم، پس باید کمک کنیم مصرف بهینه انرژی در تمام ابعاد خانگی و صنایع؛ قانون را رعایت کنیم، از سوی دیگر تکنولوژی مورد نیاز را وارد کنیم، اکتشاف جدید داشته باشیم و هم اینکه نگذاریم پارس جنوبی بیش از این افت تولید داشته باشد.

۲۲۳۲۲۵

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی