۱۰ میلیون دُز واکسن رازی کووپارس تاکنون تولید شده است

رضا بنی هاشمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا افزود: حدود پنج میلیون دز این واکسن آماده تحویل به وزارت بهداشت است و پنج میلیون دز دیگر هم تولید شده و در حال انجام تست های کنترلی است.

وی با بیان اینکه تا اوایل زمستان میزان تولید به ٢٠ میلیون دز می رسد، ادامه داد: در صورتی که وزارت بهداشت میزان نیاز خود به این واکسن را تا آخر شهریور سال ١٤٠١ اعلام کند، این موسسه می تواند (به شرط پیش خرید ٦ ماه قبل) تعهد تولید خود را تا اوایل پاییز آینده به ١٠٠ میلیون دز برساند.

مدیر تحقیقات و توسعه موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی خاطرنشان کرد: تمام واکسن های تولیدی تولیدکنندگان داخلی از جمله موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تحویل وزارت بهداشت می شود تا به مردم تزریق شود.

بنی هاشمی با یادآوری اینکه مرحله سوم کارآزمایی بالینی این واکسن در حال انجام است، گفت: همزمان با اجرای کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس، بسترهای لازم برای تولید انبوه واکسن در این مجموعه فراهم شده است.

وی ادامه داد: موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در کنار سایر تولید کنندگان داخلی واکسن کرونا با تمام ظرفیت در تلاش است تا از نگرانی مردم در این زمینه بکاهد.

نیاز داخلی اولویت اصلی موسسه تحقیقاتی رازی است

مدیر تحقیقات و توسعه موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی همچنین گفت: برخی کشورها تقاضای دریافت واکسن رازی کووپارس را دارند اما تامین نیاز داخلی اولویت اصلی ما و سایر تولیدکنندگان داخلی است.

بنی هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه صادرات این واکسن را دارید؟، اظهار داشت: تا زمانی که کشور به واکسن نیاز دارد به صادرات فکر نمی کنیم، از طرف دیگر به دلیل نیاز داخلی، امکان صادرات واکسن کرونا هم وجود ندارد.

وی با بیان این که در حال ثبت اطلاعات و اخذ مجوز از سازمان جهانی بهداشت هستیم، گروهی در این موسسه در حال تهیه و ارسال مستندات واکسن رازی کووپارس به این نهاد بین المللی هستند، نشستی با نماینده سازمان جهانی بهداشت در تهران برگزار شد تا اقدامات لازم برای ثبت و اخذ مجوز انجام شود.

مدیر تحقیقات و توسعه موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ادامه داد: تاکنون ۲ مقاله از فعالیت های تحقیقاتی واکسن رازی کوو پارس تهیه شده که در حال داوری است.

به گزارش ایرنا، واکسن “رازی کوو پارس”، دومین واکسن ایرانی کرونا است که با سعی و تلاش محققان ایرانی وارد کارآزمایی بالینی شد تا ضمن حفظ سلامتی هموطنان از نگرانی‌های آنان در این زمینه بکاهد.
مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با حدود ۱۰۰ سال سابقه در تولید واکسن از اواخر اسفند ۹۸ پای به عرصه ساخت واکسن کرونا نهاد.

واکسن رازی کووپارس نخستین واکسن تزریقی – استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است که مطابق با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت و سخت ترین پروتکل های داخلی درحال ساخت است. این موسسه از روش پروتئینی نوترکیب که از ایمن ترین واکسن ها است، برای تولید آن استفاده کرده است.

موسسه تحقیقات و توسعه موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در فاصله زمانی اسفند ۹۸ تا اوایل فروردین ۹۹، کار طراحی این واکسن را به پایان رساند، فروردین ماه دزسنجی و فرمولاسیون انجام و آزمایش این واکسن روی ۵۰۰ حیوان آغار شد. در خرداد ماه تزریق در میمون و ارزیابی ایمنی زایی و بی خطری در این حیوان انجام و اواخر مرداد ماه پرونده به سازمان غذا و دارو ارسال شد.

کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس از دهم اسفند ماه ۹۹ در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران آغاز شد و در حال حاضر مرحله سوم تست انسانی را می گذارند.

سازمان غذا و دارو در آبان ماه امسال مجوز اضطراری واکسن رازی کوو پارس را صادر کرد.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی