سرطان سینه احتمال ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی قلب را افزایش می‌دهد

به گزارش روز جمعه گروه علم و آموزش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، فیبریلاسیون دهلیزی ( a-fib) زمانی اتفاق می‌افتد که حفره‌های فوقانی قلب به‌طور آشفته لرزیده و باعث ضربان سریع و نامنظم قلب می‌شوند. علائم ممکن است شامل تپش قلب، تنگی نفس، سرگیجه یا خستگی شدید باشد. هنگامی که فیبریلاسیون دهلیزی تشخیص داده یا درمان نشود، خطر بروز سکته مغزی و نارسایی قلبی به اندازه قابل توجهی افزایش می یابد.

اما این موضوع که چرا سرطان سینه موجب ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی می شود، هنوز به طور کامل درک نشده است.

دکتر «آویروپ گوها»، استادیار پزشکی در دانشگاه کیس وسترن رزرو در کلیولند گفت: عوامل خطر سنتی مانند سن، عوامل خطر قلبی عروقی پس از تشخیص سرطان سینه به عنوان عوامل خطرساز برای ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی هستند. استرس همچنین می تواند در بروز فیبریلاسیون دهلیزی نقش داشته باشد و این امکان وجود دارد که استرس عاطفی که اغلب با تشخیص سرطان سینه همراه است، در ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی نقش داشته باشد.

محققان در این مطالعه، داده‌های بیش از ۸۵ هزار زن ۶۶ سال یا بالاتر را که در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ به سرطان سینه مبتلا شده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

این مطالعه نشان داد ۳.۹ درصد از زنانی که بیماری سرطان سینه در آنها تشخیص داده شده بود، به فیبریلاسیون دهلیزی نیز مبتلا شدند و این خطر در دو ماه پس از تشخیص سرطان سینه به اوج رسید. در مقابل، تنها ۱.۸ درصد از زنان فاقد سرطان سینه در طول یک سال پیگیری دچار فیبریلاسیون دهلیزی شدند. این مطالعه نشان داد زنان مبتلا به سرطان سینه پیشرفته‌تر، بدون در نظر گرفتن برنامه درمانی آنها، در معرض خطر بیشتر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی قرار دارند.

فییریلاسیون دهلیزی همچنین در زنانی که تحت عمل های جراحی پیچیده مانند ماستکتومی قرار می گرفتند، بیشتر بود. ماستکتومی نوعی جراحی برای درمان یا پیشگیری از سرطان سینه با برداشتن بافت های پستان است. برای افراد مبتلا به سرطان سینه در مراحل اولیه، ماستکتومی می تواند یکی از گزینه های درمانی باشد.  انواع ماستکتومی می تواند به صورت یک طرفه یا دو طرفه برای درمان یا پیشگیری از سرطان انجام گیرد.

محققان خاطرنشان کردند که خطر مرگ طی یک سال پس از تشخیص سرطان سینه برای زنانی که در این مطالعه در ابتدا به فیبریلاسیون دهلیزی مبتلا بودند، وجود نداشت؛ این موضوع احتمالاً به این دلیل است  که این افراد قبلاً به متخصص قلب مراجعه کرده بودند.

با این حال آنها متذکر شدند که تحقیقات بیشتری نیاز است تا مشخص شود که آیا تجویز داروهای قلبی برای همه بیماران جدید مبتلا به سرطان سینه می تواند خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی و مرگ را کاهش دهد، یا اینکه آیا همه افرادی که سرطان سینه در آنها به تازگی تشخیص داده می شود، باید تحت نظر قرار گیرند تا این ریتم خطرناک قلبی رد شود.

مشروح این مطالعه در مجله European Heart Journal منتشر شده است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی