آیا داروهای ضد افسردگی، مرگ ناشی از کرونا را کاهش می‌دهد؟

به گزارش روز جمعه گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری هلث، این مطالعه با بررسی گسترده سوابق بهداشتی ۸۷ مرکز مراقبت‌های بهداشتی در آمریکا صورت گرفته و نشان می‌دهد افرادی که از گروه خاصی از داروهای ضد افسردگی به نام مهارکننده‌های بازجذب سروتونین (SSRI) به ویژه فلوکستین استفاده می‌کنند، کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از کرونا قرار دارند.

در این مطالعه اطلاعات بیش از ۵۰۰ هزار بیمار مورد بررسی قرار گرفت. از این میان ۸۳ هزار نفر بین ماه‌های ژانویه و سپتامبر ۲۰۲۰ میلادی به کرونا مبتلا شده و حدود سه هزار و ۴۰۱ بیمار، داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین مصرف می‌کردند.

نتایج نشان می‌دهد احتمال مرگ ناشی از کرونا در بیمارانی که داروی ضد افسردگی فلوکستین یا فلووکسامین مصرف می‌کردند،‌ ۲۶ درصد کمتر بود. این آمار در سایر داروهای (SSRI) هشت درصد گزارش شده است. محققان هنوز دلیل این ارتباط را نمی‌دانند و به آزمایش‌های بیشتری برای کشف دلیل مصرف داورهای ضد افسردگی و کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا نیاز دارند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا موسوم به «کووید-۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ آذرماه ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که گرچه واژه همه‌گیر (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

براساس آخرین آمار، تاکنون بیش از ۲۵۰ میلیون نفر در جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند. بیش از ۲۳۰ میلیون نفر بهبود یافته‌اند و  بیش از ۵ میلیون نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. آمریکا با حدود ۴۸ میلیون مبتلا بیشترین آمار ابتلا را به خود اختصاص داده است.

نتایج این مطالعه در نشریه JAMA Network Open منتشر شده است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی