ستاری: برای برطرف کردن موانع نخبگان به فرهنگ سازی نیاز داریم

به گزارش ایرنا، ستاری چهارشنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی با عنوان “دغدغه‌های نخبگان، وظایف مسئولان و راه حل علمی مشکلات” با بیان اینکه در خیلی از حوزه‌ها در منطقه بی‌نظیر هستیم، افزود: در تمام شاخه‌های بیوتکنولوژی پیشرو هستیم و بیش از ۲۵ دارو در این حوزه تولید کرده‌ایم.

او با اشاره به اینکه در حوزه تجهیزات پزشکی، سلول‌های بنیادین و هوافضا وضعیت خوبی داریم و در حوزه آی سی تی نیز استارتاپ‌های بسیار فوق‌العاده‌ای داریم، گفت: همچنین در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات بسیار خوب عمل کرده‌ایم و این حوزه‌ها حوزه‌های اقتدار کشور است.

ستاری در ادامه به تعداد زیاد شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و با بیان اینکه هر جا تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در دنیا بالا باشد مشکلات تحریم را راحت‌تر حل می‌کنند، افزود: هر چه تعداد شرکت‌ها و سایز شرکت‌ها بزرگ باشد میزان سرمایه‌گذاری که دارند بالا می‌رود.

 معاون علمی و فناوری رئس جمهوری با تاکید براینکه این حوزه‌ها حوزه‌هایی است که می‌توانیم در مقابل تحریم مقاوم باشیم، گفت: اقتصاد دانش بنیان توسعه پیدا کرده است.

ستاری در ادامه با اشاره به صندوق خطرپذیر، افزود: میزان وامی که بانک‌ها هر سال به شرکت‌های دانش‌بنیان می‌دهند چند ده هزار میلیارد تومان است و در حال حاضر شرکت‌های ما بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد فروش دارند.

وی همچنین با اشاره به اینکه نظام مالی که در بخش دانش بنیان کشور داریم شامل ۱۵ صندوق خطرپذیر است که در کنار بخش خصوصی فعال است، گفت: از این فرصت خوب برای حمایت از شرکت ها باید استفاده کرد، حدود هفت هزار شرکت دانش‌بنیان داریم که بیش از ۳۵۰ هزار شغل مستقیم در این شرکت‌ها ایجاد شده است.

ستاری با بیان اینکه در حوزه‌های خاصی وابستگی به خارج از کشور بیشتر شده است، افزود: دارویی که می‌خواهیم صادر کنیم احتیاج دارد که استانداردهای طرف مقابل را بتوانیم بگذرانیم و لذا این‌ها فرهنگ جدیدی است که شرکت‌ها در حال توسعه آن هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از نظر تعداد نیروی انسانی دولت‌های چاق و قوانین متناقضی داریم که مشکل ساز است و به زیست بوم جدید احتیاج داریم، گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ پارک علم و فناوری داریم، ده‌ها کارخانه نوآوری در حال ساخت در کشور داریم، مراکز نوآوری، مراکز آموزشی، انواع شتابنده‌ها و نزدیک به هفت هزار شرکت دانش بنیان، حدود سه هزار شرکت خلاق و صدها هزار جوان که در این شرکت‌ها فعال هستند و منبع زایش و نوآوری به حساب می‌آیند.

او ادامه داد: در زیست بوم کسب و کار کشور یک فرهنگ جدید از طریق شرکت‌هایی که در حال رشد هستند در حال رخ دادن است، چون پایه‌های فکری آن‌ها بر اساس ایده و فناوری است و این هدفی بوده که از روز اول درباره زیست بوم داشتیم.

وی افزود: این زیست بوم به سرعت در حال رشد است و تعداد شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند و فناوری‌های جدید در داخل کشور ساخته می‌شود.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت: توسعه یک مفهوم فرهنگی است و اگر فرهنگ درست شود در پایین دست آن کارخانه و نرم افزار آن هم درست خواهد شد، این یک فرهنگ است که باید جایگزین فرهنگ نفتی شود.

وی با اشاره به اینکه پایه توسعه کشور، نیروی انسانی است و آموزش و پرورش نیروی انسانی با اهمیت است برای اینکه در آینده توسعه را رقم بزند، افزود: در تعداد مقالات رتبه پانزدهم دنیا را داریم و در بسیاری از حوزه‌های مهندسی از نظر تعداد مقالات جزو ۱۰ کشور اول دنیا هستیم.

ستاری گفت: بین صنعت و کارخانه تفاوت است، صنعت جایی است که احتیاج به طراحی و ماشین سازی دارد تا بتوانیم نوآوری داشته باشیم، صنایع بزرگ ما در بسیاری از موارد صنعت نیستند بلکه کارخانه هستند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به اینکه باید به این نتیجه برسیم که می‌توانیم جامعه را تکان دهیم، افزود: در سالیان گذشته نزدیک به سه هزار نفر را از ۲۰۰ دانشگاه برتر بازگردانده ایم که عمده این جوانان در استارتاپ‌ها مشغول به کار هستند.

او ادامه داد: از ۲۰ دانشگاه برتر دنیا ۵۵۰ نخبه بازگشته اند و در ۱۰ دانشگاه برتر آمریکا کلاً بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ دانشجو داریم که اگر اکوسیستم درست شود، نخبه این پتانسیل را پیدا می‌کند که بتواند تاثیرگذاری داشته باشد و جذب اکوسیستم شود.

ستاری گفت: برای اینکه بتوانیم شرکت‌های زیادی را تحت پوشش قرار دهیم، کانال شرکت‌های خلاق را ایجاد کردیم و از ۷ هزار شرکت ممکن است در جاهایی مشکلاتی وجود داشته باشد اما همیشه تلاش ما این است که به سطح مطلوب برسیم. موضوع این است که شرکت از خود چه چیزی دارد و بر اساس چه ایده و نوآوری محصول دانش بنیان دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ما دانش بنیان بودن را به شرکت نمی‌دهیم بلکه به محصول می‌دهیم، افزود: اگر عدد فروش محصول از عددی بالاتر باشد آن شرکت می‌تواند شرکتی دانش بنیان تلقی شود.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به اینکه بزرگترین شرکت‌های هوش مصنوعی منطقه را داریم، گفت: بیش از هزار برنامه نویس در این حوزه داریم یعنی هر روز صبح یکسری نخبه وقتی از خواب بیدار می‌شوند کد هوش مصنوعی در بخش خصوصی می‌نویسند.

ستاری در ادامه با اشاره اینکه از زمانی که در بورس آن‌ها بحث تشخیص چهره را انجام دادند تا کنون عده زیادی تشخیص چهره شده‌اند و این همان اوج تکنولوژی در حوزه هوش مصنوعی است، افزود: در حوزه هوش مصنوعی تکنولوژی‌های زیادی قابل بحث است. فناوری حوزه هوش مصنوعی کاملا بومی است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری همچنین با بیان اینکه به کاری گیری تشخیص هویت آنلاین در بورس نمونه بارز فناوری نوین بومی در کشور است، گفت: برای برطرف کردن موانع نخبگان به فرهنگ سازی نیاز داریم، فناوری، حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش است و لذا فناوری باید مشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه صدها هزار جوان شاغل در پارک‌های فناوری کشور، لشکر حمله به ساختار سنتی کشور هستند، افزود: بیش از ۲۵ داروی بیوتک می‌سازیم که ترکیه یک دانه از این داروها را نمی‌تواند بسازد، چیزی که یک نخبه را در کشور نگه می‌دارد پول نیست، وقتی شرکت‌های بیوتک حقوق‌های بالایی به نخبه‌ها می‌دهند می‌توانیم نخبه‌ها را جذب و حفظ کنیم.

ستاری با اشاره به اینکه به رغم تبلیغات صورت گرفته، تنها ۱/۵ درصد از دانشجویان ما در خارج در حال تحصیل هستند، گفت: باید دانشجویان را تشویق کرد تا برای تحصیل به خارج بروند، آمریکا همچنان بزرگترین کلونی دانشجویان ما در خارج است و ما می‌توانیم با جذب نخبگان یک سیلیکون دیگر در کشور ایجاد کنیم.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری همچنین با بیان اینکه باید با حل مشکلاتی نظیر سربازی نخبگان بازگشت آن‌ها را تسهیل کنیم، افزود: در ابتدای انقلاب ۵۱ هزار دانشجو در آمریکا داشتیم و ۱۰۰ هزار نفر دانشجو به طور کلی در خارج از کشور داشتیم، درحالی که دانشجویان داخل کشور ۱۷۰ هزار نفر بودند یعنی حدود ۳۵ درصد از دانشجویان ما در خارج از ایران بودند، اکنون تعداد دانشجویان ما به حدود ۵۵ هزار رسیده است و تعداد دانشجویان داخلی بیش از سه میلیون نفر است یعنی یک و نیم درصد دانشجویان ما خارج از کشور هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه ما جزء کشورهایی هستیم که باید بچه‌هایمان را ترغیب کنیم که به خارج از کشور بروند، تا درس بخوانند و بر گردند، گفت: برخی از کشورهای عربی بیش از ۳۰ درصد دانشجویانشان خارج از مرزهایشان درس می‌خوانند و آمریکا هنوز بزرگترین کلونی دانشجویی ماست، ما دانشجو در این کشور داریم و در رتبه سیزدهم هستیم.

ستاری همچنین با اشاره به اینکه اعداد کمی مهاجرین نگران کننده نیست ولی باید نگران بحث‌های کیفی باشیم، افزود: ۱۱ هزار دانشجو در آمریکا داریم، تعداد قابل توجهی بورس دریافت می‌کنند و حدود ۹۰ درصد آن‌ها در تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند و این نشان می‌دهد که کیفیت این دانشجویان ما خوب است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در پایان گفت: برنامه‌ای را از چند وقت پیش برای بحث بازگشت نخبگان شروع کرده‌ایم یعنی هدف ما تمرکز بر روی سیاست‌های بازگشت است لذا ما ایده هایمان را از برخی از کشورها می‌گیریم.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی