آخرین جزییات زلزله هرمزگان؛ وقوع ۱۵۲ زلزله و پس‌لرزه

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا و بر اساس اعلام موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، در بازه زمانی حدود ۱.۵ دقیقه ۲ زمین‌لرزه بزرگ در بخش فین واقع در شمال باختری بندرعباس را لرزاند که زمین‌لرزه اول در ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه و چهار ثانیه (به‌وقت محلی) روز یکشنبه ۲۳ آبان‌ ۱۴۰۰  مطابق با ساعت ۱۲ و ۷ دقیقه و چهار ثانیه (به‌وقت جهانی) روز یکشنبه ۱۴ نوامبر ۲۰۲۱ میلادی زمین‌لرزه‌ای با بزرگای ۶.۳ در مقیاس امواج محلی(ML) در ۱۷ کیلومتری شمال خاوری فین و ۵۸ کیلومتری شمال باختری بندرعباس و زمین‌لرزه دوم در ساعت ۱۵ و ۳۸ دقیقه و ۳۷ ثانیه (به‌وقت محلی) روز یکشنبه در ساعت ۱۲ و هشت دقیقه و ۳۷ ثانیه (به‌وقت جهانی) روز یکشنبه ۱۴ نوامبر ۲۰۲۱ میلادی زمین‌لرزه‌ای با بزرگای ۶.۴ در مقیاس امواج محلی(ML) در ۴۶ کیلومتری خاور فین و ۴۳ کیلومتری شمال بندرعباس به‌وقوع پیوست.

همچنین پس از آن ۹۴ پس‌لرزه به بزرگای بین سه در مقیاس امواج درونی زمین در این منطقه از جنوب کشور رخ داد.

طبق آخرین اطلاعات مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ۴۵ پس‌لرزه دیگر با بزرگای بین سه تا چهار، ۱۰ پس‌لرزه هم با بزرگای بین ۴ تا ۵ و یک پس لرزه با بزرگی بین ۵ تا ۶ در استان هرمزگان رخ داده است.

زمین‌شناسی عمومی و لرزه‌زمین‌ساخت منطقه زلزله زده

براساس این گزارش، محل رویداد زمین‌لرزه‌های دوگانه روز یکشنبه ۲۳ آبان‌ ۱۴۰۰ در استان هرمزگان در جنوب ایران و در شمال تنگه هرمز است. هرمزگان در فصل مشترک سه پهنه ساختاری زمین‌شناسی، زاگرس و مکران و ایران مرکزی قرار دارد.

استان هرمزگان به اختصار به سه پهنه تقسیم پهنه زاگرس که گستره‌های واقع در شمال بندرعباس تا باختر بندرلنگه را زیر پوشش دارند؛ پهنه مکران که شامل نواحی واقع درخاور میناب تا خاور جاسک است و پهنه سنندج – سیرجان که در پایانه شمالی استان هرمزگان قرار دارد.

طبق گزارش ایرنا، در این زمین لرزه ها یک نفر جان خود را در روز ۲۳ آبان و بر اثر سقوط تیر برق در پی زمین لرزه‌های ۶ و چهار دهم و ۶ و سه دهم ریشتری از دست داد و ۹۸ نفر هم در این زمین لرزه‌ها مجروح شدند.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی