دیدگاه کاربران خبرآنلاین درباره دخالت دولت در قیمت‌گذاری خودرو/ واردات خودرو را آزاد کنید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بازار خودروی ایران با وضعتی عجیب روبروست، در حالی که خرید و فروش خودرو به کف رسیده، تقاضا برای خرید خودروی صفر کیلومتر بسیار بالاست. در عین حال صنعت خودرو نیز با زیانی گسترده و شدید روبه‌روست؛ به طوری که برخی کارشناسان معتقدند در این شرایط افزایش تیراژ تولید خودرو منجر به افزایش قابل توجه زیان می‌شود و همین امر سبب شده است برخی از برنامه‌ها از سوی کارشناسان زیر علامت سوال بزرگی قرار گیرد.

 اما هستند کارشناسانی که مهم‌ترین دلیل بروز بحران را دخالت دولت در قیمت‌گذاری خودرو می‌دانند. بر همین اساس، زمزمه‌هایی برای تغییر این روند به گوش می‌رسد. در همین خصوص، در نظرسنجی‌ای که تحت عنوان «دخالت دولت در قیمت‌گذاری خودرو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» کاربران خبرآنلاین دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

یکی از کاربران خبرآنلاین نوشت: «دولت دخالت می‌کنه، ولی قیمت‌ها رو می‌بره بالا.»

کاربر دیگری عنوان کرد: در سلسله مراتب نیازهای انسانی، نیازهای اولیه آب و غذا و مسکن و… بوده و اتومبیل شخصی نیاز اولیه نبوده، چون ایاب و زهاب عمومی وجود دارد)، بنابراین قیمت‌گذاری دولت معنا ندارد و باعث ورشگستگی تولید می‌شود.»

دیدگاه کاربران خبرآنلاین درباره دخالت دولت در قیمت‌گذاری خودرو/ واردات خودرو را آزاد کنید

کاربری متذکر شد: «به نفع خودروسازان، به ضرر مردم. واردات اتومبیل‌های کارکرده رو آزاد کنید. هم آلودگی هوا کم می‌شه، هم قیمت‌ها متعادل.»

محمدرضا، کاربر خبرآنلاین نوشت: «اگر منظور از عدم دخالت دولت، بهانه‌ای برای آزاد سازی قیمت خودرو و رساندن قیمت کارخانه به بازار برای سود بیشتر خودروسازان و زیان مردم در بازار انحصاری فعلی و بدون آزادسازی واردات است، بهتر است انجام نشود. هیچ‌گاه از لفظ دخالت یا عدم دخالت دولت در یک بازار برای تغییر به نفع مردم استفاده نشده است و همیشه برآیند آن برای مردم گرانی است. به عبارتی در ادبیات چندین سال گذشته دولت دخالت کند، به معنای آن است که برای افزایش قیمت به نفع کارخانه اقدام کند و دولت دخالت نکند، یعنی این‌که دولت در برابر افزایش قیمت، قیمت کارخانه را در بازار انحصاری آزاد بگذارد و مقاومتی نداشته باشد و نتیجه هر دو گرانی است.»

یکی از کاربران خبرآنلاین تصریح کرد: «در چند سال گذشته مواد اولیه جهت ساخت خودرو( ورق آهن، مس، مواد پلیمری، قطعات الکترونیکی و…) 10 تا 15 برابر گران شده است. در سال‌های اخیر دولت به خودروساز ارز دولتی نمی‌دهد که بخواهد خودش قیمت‌گذاری کند. خودروسازها دارند ورشکست می‌شوند و سهامداران بیش از 10 سال است هیچ سودی نگرفته اند. دولت کالاهای اساسی را باید کنترل و قیمت‌گذاری کند که آنها هم 10 برابر قیمت‌گذاری کرده است.»

کاربر دیگری عنوان کرد: «موافق آزادسازی قیمت خودرو همزمان با آزادی واردات خودرو هستم.»

کاربری متذکر شد: «شما واردات خودرو را آزاد کنید، بعد دولت هیچ‌گونه دخالتی در قیمت‌گذاری نداشته باشد.»

223225

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی