وقتی دور دورِ جوک‌های سخیف است

این طنزپرداز درباره ادبیات داستانی طنز و کتاب‌هایی که در این زمینه منتشر شده‌اند، اظهار کرد: می‌توانیم بگوییم پیش از انقلاب ادبیات داستانی طنز رواج بسیاری داشت و خیلی هم فروش می‌رفت، یا مجلات به صورت پاورقی قصه‌های طنز را استفاده می‌کردند اما الان این‌طور نیست. بعد از انقلاب هرچه دیدم فقط فکاهه و شعر است. محمدعلی علومی، طنزپرداز کشورمان کتاب طنز «باغ دلگشا» و چند کتاب طنز دیگر به چاپ رساند، با خود می‌گفتم حتما به چاپ‌های متعدد خواهند رسید، اما دیدم جامعه استقبالی نکرد و مخاطبان سراغ کتاب طنز داستانی نمی‌روند. زمانی که می‌پرسیم، می‌گویند در حوصله مخاطب نیست. انگار ذوق و ذائقه مخاط  با ورود موبایل و فضای مجازی به کوتاهی هرچه تمام رفته و جوک و لطیفه و شعر کوتاه طنز جایگزین ادبیات داستانی طنز شده است. کار به جایی رسیده که می‌توان گفت زوال کلمه فرارسیده و فقط تصویر دیده می‌شود. روزانه برایم ۵ تا ۱۰ ویدئو و نوشته طنز ارسال می‌شود و انگشت من به سمت تصویرها می‌رود تا در کمترین فرصت بتوانم از مفهوم و محتوای آن‌ها مطلع شوم.

او سپس گفت: البته در زمینه قصه‌های کوتاه طنز و گفت‌وگوهای طنزآمیز که کوتاه و مختصر و شیرین هستند، حرکت‌هایی شده که بسیار خریدار دارد اما در جوار آن‌ها هیچ نوشته کوتاهی به سرعت خوانده نمی‌شود. تمام کسانی که پیامی برای‌شان می‌آید ابتدا نگاه می‌کنند، اگر تصویر باشد باز می‌کنند اما اگر کمی کلماتش زیاد و به نثر باشد حتی اگر بهترین طنز هم باشد، باز نمی‌کنند. زمانی ما «گلستان» را با آن طنزهای شیرین می‌خواندیم یا «چرند و پرند» دهخدا را می‌خواندیم و برای تمام نکته‌هایش حوصله و وقت می‌گذاشتیم. دیگر آن حوصله نیست و گو این‌که زوال ادبیات داستانی طنز  فرارسیده و دور دور جوک و لطیفه‌های سخیف و مبتذل و دل‌نوشته‌های شعرگونه‌ است که به خاطر خنداندن و مزه‌پرانی و شوخی‌های آن‌چنانی از طرف مخاطب پخش می‌شود. این یکی از آفت‌های روزگار ماست و اگر بخواهیم به آسیب‌شنایی این موضوع بپردازیم، می‌توانیم بگوییم هیچ مخاطبی تقصیر ندارد، روزگار به سمتی رفته که مخاطب وقتش را هدر نمی‌دهد تا ۵ صفحه و یا ۱۰ صفحه مطلب من را بخواند و در آخر به نکته طنزآمیز  برسد بلکه با سرعت رعد و برق به مطلب، تصویر، کاریکاتور و یا ویدئو خنده‌دار نگاه می‌کند و بلافاصله خنده‌اش را بروز می‌دهد و انگار به آرزویش رسیده است، این پیامک‌ها هم هرچقدر تندتر و رکیک‌تر باشند، مشتری زیادی‌تر خواهند داشت.

 اکسیر با انتقاد از طنزهایی که در فضای مجازی دست به دست می‌شود، بیان کرد: تعجب می‌کنم برخی از رفیقان و عزیزان ما که در حوزه تصویر و یا ویدئو فعالیت دارند، فکر نمی‌کنند شاید بخواهیم آن را در برابر خانم‌های خانه ببینیم، چیزهایی می‌گویند که آدم شرم می‌کند. امیدوارم روزی برسد که دوستان طنزپرداز ما اول به اخلاق خانواده توجه کنند و بعد  به فکر خنداندن به هر قیمتی باشند. این‌که ما با تمام سلیقه‌ها، با تمام  لهجه‌ها و قومیت‌های خودمان شوخی کنیم و آن‌ها را دست بیندازیم تا دیگران را بخندانیم، واقعا وقیحانه‌ترین نوع طنز است و یا این‌که بیایم با واژه‌ها و سوژه‌های جنسی یا تحقیر مادرشوهر و مادرزن و مسائل بین مادرشوهر و عروس‌ بخواهیم بازارگرمی کنیم انصاف نیست. موضوعات روز اجتماعی ما به قدری فراوان است که می‌توانیم به جای مادرشوهر به آن‌ها بپردازیم و اگر هنرمند قوی‌ای هستیم و ذهن طنزپرور بسیار والایی داریم بیایم از معضلات و بدبختی‌های محیط زیست‌مان بگوییم.

۵۸۵۸

دسته‌بندی نشده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی