مردم منطقه زلزله‌زده هرمزگان ساختمان‌های خود را بازبینی‌کنند

فریبرز ناطقی الهی عصر یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در خصوص این زلزله با بیان اینکه، متاسفانه منطقه فین در استان هرمزگان با توجه نوع سازه های منطقه جنوب شاهد زلزله بزرگی بوده است افزود: اطلاعات اولیه نشان می دهد استان های همجوار و جزایر خلیج فارس در اثر این زلزله به لرزه درآمده اند.

وی در خصوص نکاتی که مردم ساکن این مناطق بایستی به آن توجه کنند به صحبت های فرماندار بندرعباس مبنی بر ترک خوردن برخی از ساختمان ها و خسارت جزئی برخی ساختمان ها اشاره کرد و گفت: این ترک ها بایستی بصورت جدی بررسی شود.

بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران افزود: معمولا در شوک اولیه زلزله با بزرگای حدود ۶.۵ ممکن است برخی ساختمان ها انسجام خود را از دست داده باشد و با پس لرزه بعدی احتمالی بعدی این شکاف ها و ترک ها بزرگتر شده و ساختمان های منطقه زلزله زده به طور کامل ریزش کنند و این نیازمند دقت فراوان است.

وی با بیان اینکه، در زلزله هایی با بزرگای ۶ و بیشتر درخاک یک نوع فیلتراسیون رخ می دهد، افزود: گاهی اوقات این فیلترخاک خوب است و گاهی نیز نامناسب لذا ساکنان منطقه جنوب حتی اگر از محل اصلی زلزله فاصله زیادی دارند یک بازدیدی از ساختمان ها داشته باشند.

ناطقی الهی از مردم منطقه فین در استان هرمزگان و مناطق اطراف درخواست کرد که حتما پایین ترین سطح ساختمان چه سطح و چه دیوار شامل زیرزمین، پارکینگ و طبقات همکف را به دقت مورد بازدید قرار دهند و اگر شکاف و ترک غیرمعمول مشاهده کردند که قبل از وقوع زلزله وجود نداشته مراتب را به مراکز ذیربط از جمله استانداری محل برای بازدید کارشناسان مربوطه اطلاع دهند.

وی تاکید کرد: به طور حتم ورود به این ساختمان ها در یک پس لرزه قابل توجه می تواند بسیار  مشکل آفرین و خطرناک باشد. لذا تصور اینکه با فاصله زیادی از بندرعباس قراردارند و احتمال اینکه و منطقه مسکونی آنها تنها لرزش داشته است کفایت نمی کند و حتما یک بازدیدی از ساختمان خود داشته باشند.

ناطقی الهی درخصوص ریزش سنگ از کوه های اطراف منطقه هرمزگان پس از زلزله بعداز ظهر امروز نیز اظهارکرد: این ریزش ها تاجایی که بر روی سکونت گاه ها، جاده و ماشین آوار نشده باشند هیچ ایرادی ندارد، اینها همان قلوه سنگ هایی هستند که پیش از این در فعل انفعالاتی در اثر فرسایش از بین رفته و سست شده اند و در اثر زلزله ریزش داشته اند و این یک پدیده طبیعی محسوب می شود.

سونامی در خلیج فارس نخواهیم داشت

بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران در ادامه، در خصوص اینکه آیا ممکن است پس از زلزله ۶.۵ ریشتری بعد از ظهر امروز در فین در هرمزگان سونامی در خلیج فارس اتفاق بیافتد گفت: بحث های از سوی کارشناسان در این زمینه وجود دارد اما اگر دریای عمان باشد می توانیم یک احتمال بسیار ضعیف برای آن در نظر گرفت.

ناطقی الهی اضافه کرد: اما اینکه تصور کنیم در خلیج فارس با یک زلزله شش و نیم ریشتری شرایط برای یک سونامی فراهم است تقریبا به ضرس قاطع باید گفت که مردم ساکن در این مناطق نبایستی نگرانی از این بابت داشته باشند.

وی تاکید کرد: مردم منطقه زلزله زده تنها بازدید از ساختمان های خود را مد نظر قرار دهند و در صورت مشاهده شکاف و ترک مشکوک برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار بعدی از تجربیات مهندسان ساختمان و کارشناسان استانداری ها در این زمینه بهره مند شوند.

وضعیت نابسامان گسل های کشور نیازمند توجه جدی است

بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران در ادامه تاکید کرد: این زلزله باید برای مسوولان امر یک هشدار باشد چراکه ما منتظر زلزله های بسیار بزرگی در پهنه ایران و حتی در شهر تهران هستیم.

ناطقی الهی افزود: به هرحال سالهای سال است افراد متخصص و کارشناس زلزله  که در این زمنیه فعالیت های پژوهشی داشته اند، از وضعیت نابسمان گسل ها در پهنه ایران صحبت می کنند و بر همین اساس این مسئله باید برای اقدامات لازم مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

 وی همچنین به وزارت راه و شهرسازی توصیه کرد که  توصیه های لازم را به منظور ساخت مسکن ضد زلزله در مناطق مختلف کشور در دستور کار خود قرار دهد در غیراینصورت دچار مشکلات حاد وغیرقابل پیش بینی پس از وقوع زلزله های مهیب خواهیم شد.

براساس اعلام مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، امروز یکشنبه ۲۳ آبان ماه ۲ زلزله به فاصله یک دقیقه استان هرمزگان را لرزاند.

زلزله‌ای به بزرگای ۶.۴ در مقیاس امواج درونی ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه و ۴ ثانیه امروز، در عمق ۱۵ کیلومتری شهر فین در هرمزگان را لرزاند. زلزله بعدی با بزرگای ۶.۳ در مقیاس امواج درونی زمین ساعت ۱۵ و ۲۸ دقیقه و ۳۸ ثانیه فین هرمزگان را لرزاند.
همچنین تاکنون پنج پس لرزه با بزرگای ۴، ۴، ۳.۹، ۳.۴ و ۴.۵ در قعه قاضی، فین و فارغان رخ داده است.

آموزش
ریزش ساختمان

وبگردی

 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی