نابینایی ناشی از دیابت رو به افزایش است

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا، رتینوپاتی دیابتی (DR) شایعترین بیماری چشمی مبتلایان به دیابت است. شبکیه (رتین) در قسمت انتهای کره چشم قرار دارد.

نور وارد شده به چشم باعث تشکیل تصویر روی شبکیه می‌شود. تصویر ایجادشده روی شبکیه به علایم عصبی تبدیل می‌شود و علائم به وسیله اعصاب بینایی به مغز ارسال می‌شوند.

دیابت باعث آسیب به شبکیه و ایجاد رتینوپاتی می شود. رتینوپاتی دیابتی در موارد شدید منجر به نابینایی بیمار می‌شود. در بیماری رتینوپاتی، رگ‌های خونی غیر طبیعی جدیدی روی پرده شبکیه رشد می‌کنند و باعث کاهش بینایی یا نابینایی کامل می‌شوند.

بر اساس آمار تعداد مبتلایان به دیابت و به تبع ان رتینوپاتی در سراسر جهان رو به افزایش است. تنها راه اجتناب از این معضل، پیشگیری از دیابت است.
آخرین آمار منتشر شده از سازمان جهانی بهداشت، نشان می دهد ۴۶۳ میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت نوع دو مبتلا هستند که ۹۰ درصدشان برای درمان به انسولین نیاز دارند.

با این وجود سازمان جهانی بهداشت روز جمعه  هشدار داد که تعداد بیماران دیابتی رو به افزایش است و میلیون‌ها بیمار با کمبود انسولین مورد نیاز مواجه هستند.   

تعداد مبتلایان به دیابت روز به روز در حال افزایش است و با توجه به اینکه دیابت خطر مرگ زودهنگام را دو برابر افزایش می‌دهد؛ اطلاع‌رسانی در این مورد ضروری است.

شعار روز جهانی دیابت در سال ۲۰۲۱

۱۴  نوامبر روز جهانی دیابت نامگذاری شده است. روز جهانی دیابت برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ میلادی توسط فدراسیون بین المللی دیابت (IDF) و سازمان جهانی بهداشت (WHO) در پاسخ به نگرانی‌های رو به رشد ناشی از دیابت در سراسر دنیا برگزار شد.

شعار روز جهانی دیابت برای سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ میلادی “دسترسی به مراقبت‌های دیابت اکنون لازمست” در نظر گرفته شده است. انتخاب این شعار با این هدف است که تمام مردم با افزایش آگاهی در زمینه اختلالات متابولیک، با تغییر رژیم غذایی و فعالیت بدنی بتوانند سطح گلوکز خون را کنترل کنند.

در ایران نیز هفته ای به این عنوان نامگذاری شده است. هفته دیابت در ایران از همه ساله از ۱۹ تا ۲۵ آبان ماه گرامی داشته می شود. 

آخرین آمار منتشر شده از سازمان جهانی بهداشت در مورد روز جهانی دیابت (منتشر شده در تاریخ ۱۰ نوامبر سال ۲۰۲۱)
-تعداد افراد مبتلا به دیابت از ۱۰۸ میلیون در سال ۱۹۸۰ میلادی، به بیش از ۴۲۵ میلیون نفر رسیده است.
-شیوع جهانی دیابت در افراد بالای ۱۸ سال، از ۴.۷ درصد در سال ۱۹۸۰، به ۸.۵ درصد در سال ۲۰۱۴ میلادی رسیده است.
-سرعت شیوع دیابت در کشورهای فقیر و کم درآمد بیشتر است.
-دیابت عامل اصلی نابینایی، نارسایی کلیه، حمله قلبی، سکته مغزی و قطع اعضای تحتانی است.
-بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ میلادی، میزان مرگ زودرس ناشی از دیابت ۵ درصد افزایش یافته است.
-دیابت را می‌توان با کاهش وزن، فعالیت بدنی، اجتناب از مصرف دخانیات و غربالگری منظم کنترل کرد و به تعویق انداخت.
قند خون بالا به مرور زمان بر تمام ارگان‌های بدن تاثیر می‌گذارد و منجر به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، نابینایی، ناتوانی جنسی و عفونت‌های منتهی به نقص عضو می‌شود.

کرونا و دیابت
سازمان جهانی بهداشت روز گذشته اعلام کرد در آفریقا نرخ مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ در مبتلایان به دیابت به طرز چشمگیری  بالاتر است که بخشی از این افزایش به دلیل عدم دسترسی به واکسیناسیون در این منطقه است. در نقاط دیگر جهان نیز وضع کم و بیش به همین شکل است و مبتلایان به دیابت علائم شدیدتری را تجربه می‌کنند.
از طرفی یک گزارش دیگر منتشر شده در پایگاه خبری thestar نشان می‌دهد مرگ و میر ناشی از کرونا در مبتلایان به دیابت و فشار خون بالا بیشتر است. محققان این امر را نتیجه وجود التهاب در بدن بیمار می‌دانند

روز جهانی دیابت به طور رسمی با قطعنامه ۶۱.۲۲۵ سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۷ میلادی به تصویب رسید تا به صورت پایدار در کانون توجه عمومی قرار گیرد. دلیل انتخاب ۱۴ نوامبر برای روز جهانی دیابت، سالگرد تولد فدریک بنتینگ است که ایده او برای اولین بار منجر به کشف انسولین در سال ۱۹۲۱ میلادی شد. روز جهانی دیابت هر سال توسط بیش از ۲۰۰ فدراسیون عضو فدراسیون بین المللی دیابت در بیش از ۱۶۰ کشور برگزار می شود.
لوگوی روز جهانی دیابت یک دایره آبی رنگ است که در سال ۲۰۰۷ به مناسبت تصویب قطعنامه روز جهانی دیابت

سازمان ملل متحد انتخاب شد. دایره آبی رنگ در تمام فرهنگ‌ها به شدت مثبت است. دایره نمادی از زندگی و سلامت است و رنگ آبی نشان‌دهنده آسمان است که تمام ملت‌ها را برای پاسخ به دیابت متحد می‌کند؛ همچنین برگرفته از پرچم سازمان ملل متحد است.

در قاره آسیا بیش از ۲۳۰ میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند. با توجه به شیوع چاقی و سازگاری سریع با سبک زندگی غربی در آسیا پیش‌بینی می‌شود تعداد افراد مبتلا به دیابت تا سال ۲۰۴۰ میلادی به بیش از ۳۵۵ میلیون نفر برسد.
چین و هندوستان بیشترین میزان ابتلا به دیابت را در جهان دارند.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی