نخستین گروه از ماهواره‌های جدید استارلینک امروز پرتاب می‌شوند

به گزارش روز شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، این شرکت فضایی، پرتاب موشک فالکون ۹ را برای ساعت هفت و ۱۹ صبح شنبه به وقت منطقه زمانی شرقی (بعدازظهر امروز ) از مجتمع پرتاب ۴۰ در ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا برنامه ریزی کرده است.

اسپیس ایکس این پرتاب را از صبح جمعه به دلیل نگرانی های آب و هوایی به تعویق انداخت. طبق اعلام نیروی فضایی آمریکا، پیش بینی وضیعت هواشناسی نشان می دهد که تنها ۱۰ درصد احتمال بروز ابرهای طوفانی در این منطقه برای صبح روز شنبه وجود دارد.

این شرکت، پرتاب ماهواره های استارلینک را در ماه مه سال ۲۰۱۹ میلادی آغاز کرد و اکنون حدود هزار و ۵۰۰ ماهواره در مدار زمین دارد تا خدمات اینترنت پهن باند را به کاربران زمینی ارایه دهد.

شرکت فضایی «اسپیس ایکس اعلام کرد که تابستان امسال، حدود صد هزار  پایانه زمینی — دیش های کوچک برای دریافت سیگنال — را برای مشترکین ارسال کرده است.

تیم فارار مشاور مخابراتی مستقر در کالیفرنیا گفت: این شرکت فضایی معمولا هر ماه دو دسته حدود ۶۰ ماهواره را پرتاب کرده است، اما سرعت ارسال این ماهواره ها امسال با اضافه شدن پیوندهای لیزری جدید کاهش یافت. لیزرها با ارایه اتصالات متقابل بین ماهواره های استارلینک، امکان انتقال سریع تر داده ها را در فضا فراهم می کند.

وی افزود: به نظر می‌رسد که اتصالات متقابل ماهواره‌ها را بزرگ‌تر و سنگین‌تر می‌کند، زیرا پرتاب اخیر تنها ۵۱ ماهواره داشت که کمتر از حد معمول بود.

این محقق خاطرنشان کرد: راه اندازی ماهواره های استارلینک سریع و با استقبال خوبی مواجه شده است اما صنعت ارتباطات منتظر است تا ببیند این سیستم چقدر قابل اعتماد است. آنچه که هنوز نمی‌دانیم، قابلیت اطمینان طولانی‌مدت است، اینکه این دیش ها اگر ماه‌ها یا سال‌ها در زیر باران، برف، باد باشند، چقدر دوام می آورند.

وی یادآور شد: یک اشکال بزرگ برای بسیاری از کاربران اینترنت این است که دیش های ماهواره های استارلینک باید دید واضحی از کل آسمان داشته باشند، به این معنی که در نزدیکی آن درخت یا ساختمان بلند وجود نداشته باشد.اسپیس ایکس اخیراً دیش های جدیدی با شکل مربع تولید و اعلام کرده است که این دیش ها نسبت به دیش های گرد قبلی بادوام تر است.

شرکت  فضایی اسپیس ایکس اعلام کرد: استارلینک برای مناطقی که اتصال غیرقابل اعتماد یا کاملاً در دسترس نبوده، ایده آل است.

اسپیس ایکس به مشتریان هشدار داد که برای استفاده از این محصول به آسمانی صاف نیاز دارند و یک برنامه ساده برای گوشی هوشمند ارایه می دهد که آسمان را اسکن و مشکلات را از قبل شناسایی می کند. این شرکت برای راه اندازی و سخت افراز استارلینک ۴۹۹ دلار بعلاوه ۹۹ دلار در ماه هزینه می گیرد.

در وب سایت استارلینک آمده است: استارلینک نیاز به دید واضحی از آسمان دارد تا بتواند در حین حرکت ماهواره ها در بالای سر خود در ارتباط بماند. اشیایی که مانع  اتصال میان استارلینک و ماهواره می شوند، مانند شاخه درخت، تیرک یا سقف، باعث وقفه در سرویس می شوند. 

تقویت کننده مرحله اول راکت فالکون ۹ برای پرتاب، پیش از این چهار ماموریت استارلینک را به همراه چهار ماموریت دیگر که شامل ماموریت سرنشین دار «دمو-۲» در ماه مه سال ۲۰۲۰ بود، انجام داده است.

این پرتاب، بیست و پنجمین ماموریت فالکون ۹ برای اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۲۱ تاکنون است. انتظار می‌رود مرحله اول این موشک پس از بلند شدن، به زمین بازگردد تا بر روی قایق بدون سرنشین «فقط دستورالعمل‌ها را بخوان» در اقیانوس اطلس فرود آید.

این پرواز همچنین صد و بیست و هشتمین پرواز برای تقویت کننده موشک ۷۰ متری فالکون ۹ خواهد بود و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، نود و چهارمین پرواز تقویت کننده مرحله اول فالکون ۹ از زمان فرود اولین موشک توسط این شرکت در دسامبر ۲۰۱۵ خواهد بود.

شرکت اسپیس‌ایکس برنامه استارلینک خود را با هدف ارایه دسترسی به اینترنت پرسرعت برای کاربران در سراسر جهان و به عنوان وسیله‌ای برای کمک به تامین مالی جاه طلبی‌های خود در اعماق فضا راه اندازی کرده است. این سرویس برای دسترسی مردم در سراسر جهان، با تمرکز ویژه بر روی کاربران واقع در مناطق روستایی یا دورافتاده که اتصال دشواری به شبکه جهانی اینترنت دارند یا کاملا فاقد اتصال هستند، در نظر گرفته شده است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی