اصل مهم در آموزش حضوری دانشگاه‌ها، حفظ سلامت دانشجویان است

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمدعلی زلفی‌گل در نشست هم‌اندیشی رؤسای دانشگاه‌های معین کشور افزود: باید ضمن احترام به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا که بر از سرگیری آموزش‌های حضوری تاکید دارد و این یک ضرورت است، تمام تلاش خود را به کار گیریم تا با حضوری کردن تدریجی آموزش‌ها، زمینه نشاط و شادابی حضور دانشجویان در کلاس‌های درس را فراهم کنیم.

زلفی‌گل با اشاره به تفاوت‌های برخورداری هر دانشگاه از امکانات، اذعان داشت: بنابراین باید این استقلال را به دانشگاه‌ها بدهیم که با توجه به در نظر گرفتن شرایط و امکانات، بهترین و به صلاح‌ترین تصمیم را در این خصوص بگیرند و البته برای رفع برخی مشکلات در راستای همگرایی و هم‌افزایی، باهم مشورت و همفکری داشته باشند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست رؤسای دانشگاه‌های معین کشور، با تاکید بر ضرورت افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها، گفت: رؤسای دانشگاه‌ها این مهم را یک ضرورت بدانند. فروش املاک و اموال دانشگاه‌ها به منظور تامین اعتبار برای پرداخت حقوق و مزایای ناشی از افزایش‌های اخیر، جایز نیست و این موضوع خط قرمز من است. اجازه نمی‌دهم حتی یک متر از املاک دانشگاه‌ها از دست برود.

زلفی گل ضمن تشکر و قدردانی از رؤسای جدید و قدیم دانشگاه‌های کشور گفت: چرخش مدیریت‌ها یک امر بدیهی و طبیعی است. اما باید قدردان زحمات و تلاش‌های همه مدیرانی باشیم که در شرایط سخت و حساس این سال‌ها سکان آموزش عالی را مدبرانه هدایت کرده و عمر خود را تمام وقت برای تربیت دانش‌آموختگان و فرهیختگان کشور صرف کرده‌اند.

وی افزود: حاصل این مدیریت خوب و شایسته در ادوار مختلف در حوزه آموزش عالی، شرایط مطلوب کشور در سختی‌هاست.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه کمبود بودجه و منابع اعتباری، مهمترین مشکلی است که دانشگاه‌های کشور با آن مواجه هستند، گفت: باید همگی با مشورت و همفکری به این موضوع مهم راهکار بیاندیشیم.

زلفی‌گل ادامه داد: یکی از کارهایی که در این زمینه انجام دادیم، اخذ مجوز تاسیس صندوق علوم، تحقیقات و فناوری است که درصدی از بودجه عمومی دولت به آن اختصاص می‌یابد و برنامه‌های جدیدی را از این طریق اجرایی خواهیم کرد.

وی با بیان ضرورت افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها تاکید کرد: این مهم همواره باید در اولویت دستور کارهای دانشگاه‌ها قرار گیرد و ما در این زمینه سیستم تشویقی خواهیم داشت. به هر میزان که دانشگاه‌ها درآمد اختصاصی خود را افزایش دهند، به همان میزان به آنها کمک کرده و اعتبارات آنها را افزایش خواهیم داد.

وزیر علوم با بیان اینکه باید رویه ارتباط دانشگاه با صنعت برعکس شود، تصریح کرد: در این زمینه باید طرحی نو دراندازیم تا صنایع، نیازها و اولویت‌های تحقیقاتی خود را از دانشگاه‌ها درخواست کنند و برای رفع این نیاز هزینه کنند.

زلفی‌گل یادآور شد: درخصوص تخصیص اعتبارات مباحث فراوانی با سازمان برنامه و بودجه داشته‌ایم اما با توجه به محدودیت منابع اعتباری دولت، باید شرایط را درک کنیم و با مدیریت هوشمندانه و مدبرانه به دنبال کسب منابع اعتباری از محل‌های دیگر که نتیجه پژوهش و تحقیقات است، باشیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خطاب به معاون اداری، مالی و مدیریت منابع گفت: با توجه به تنظیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، حتماً جلسات متعدد با معاونان اداری، مالی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور برگزار کرده و از نظرات و پیشنهادات آنان در این زمینه بهره‌مند شوید.

زلفی‌گل در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلاتی که دانشگاه‌ها با توجه به کمبود اعتبارات دارند گفت: برخی از دانشگاه‌ها عنوان کرده‌اند که همسان‌سازی حقوق اعضای هیات علمی و افزایش هزینه‌های ناشی از این اقدام آنها را با مشکلاتی مواجه کرده است که ضمن اینکه تلاش می‌کنیم این موضوع عملیاتی شود، اما باید نواقص این قانون را نیز برطرف کنیم.

وی افزود: اعتقاد دارم افزایش حقوق اعضای هیات علمی باید بر اساس میران و کیفیت فعالیت و عملکرد هر عضو هیات علمی باشد و رؤسای دانشگاه‌ها در این خصوص استقلال داشته باشند که تصمیم بگیرند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به محل تامین اعتبار ناشی از همسان‌سازی که از محل فروش اموال دولتی است، خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها تاکید کرد: به هیچ عنوان نباید حتی یک متر از املاک و اموال دانشگاه‌ها برای پرداخت حقوق بفروشید و این اصلاً کار درستی نیست.

وی ادامه داد: ما باید تلاش کنیم که امکانات دانشگاه‌ها را توسعه داده و به نسل آینده تحویل دهیم نه اینکه آنچه داریم را هم بفروشیم و صرف پرداخت حقوق کنیم، این اصلاً عاقلانه نیست و خط قرمز من است.

۱۳۵۲

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی