پیوستن به لوایح FATF شبیه دام شیطان است/ ترکیب تیم اقتصادی رئیسی کمی نگران کننده است

دفاع اصولگرایان از اهداف و برنامه‌های سید ابراهیم رئیسی آن هم در سال نخست امری قابل پیش‌بینی و بدیهی است. اما انفعال دولت در برابر گرانی‌های سرسام‌آور و تلاطم بازار، و همچنین اتکا به شعارهایی که نوید فردایی بهتر را می‌دهد، امری نیست که به راحتی بتوان از کنار آن گذر کرد.

سکوت رئیس‌جمهور درباره سرانجام پرونده FATF و همچنین اتخاذ مواضع مبهم در خصوص آینده برجام از سوی تیم دیپلماسی دولت سیزدهم به این مسأله دامن می‌زند که؛ شاید دولتمردان برنامه‌ای مشخص برای موضوعات مهم در سیاست خارجی ندارند و تنها تلاش خود را برای واکنش نشان دادن به تصمیمات احتمالی غرب معطوف خواهند کرد.

دور زدن FATF به روش کولبران؟ /روستاآزاد: FATF وCFT از «خطوبات شیطان» هستند

رضا روستا آزاد که زمانی نه چندان دور در «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» به دنبال قدرت گرفتن اصولگرایان در انتخابات بود، معتقد است؛ دولت فعلی می‌تواند بدون نیاز به FATF و تنها با داد و ستد در منطقه نیازهای اقتصادی کشور را برطرف کند.

او تأکید می‌کند که دور زدن FATF را باید از کولبرانی یاد گرفت که حجم زیادی از کالا را هر روز وارد کشور می‌کنند. 

اقتصاد درونگرا موجب پیشرفت کشور می‌شود

رضا روستا آزاد فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگویی در خصوص چالش‌های احتمالی نپیوستن به کارگروه اقدام مالی FATF، اظهار داشت: اقتصاد کشور زمانی سر و سامان می‌گیرد که اتکا به خارج قطع شود و کشور روی پای خود بایستد.

وی ادامه داد: تا زمانی که اقتصاد کشورمان را وابسته به قدرت‌های بزرگ و نگاه صرف به درآمدهای نفتی بدانیم، هر لحظه باید منتظر زمین خوردن باشیم. اگر روند کاری قدرت‌های برتر اقتصادی جهان را مورد ارزیابی قرار دهیم متوجه خواهیم شد که اقتصاد آنها نیز متکی به خود است.

این فعال سیاسی اصولگرا تأکید کرد: در مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و سایر گزاره‌ها نیز زمانی توفیق حاصل خواهد شد که وابستگی به بیرون وجود نداشته باشد.

139206181417219971127634

مگر کولبران ذیل مقررات FATF هستند؟

وی در پاسخ به این پرسش که در شرایطی که حتی کشورهایی همچون چین و روسیه نیز دیگر همانند گذشته با ایران مراودات تجاری برقرار نمی‌کنند و FATF را بهانه می‌کنند، چگونه می‌توان اقتصاد خود را به پیش برد، بیان داشت: امروز تجّاری در کشور وجود دارند که به راحتی از طریق تهاتر اجناس مورد نیاز کشور را وارد می‌کنند. بدون شک اگر ظرفیت اقتصادی کشورهای همسایه که به آن بی توجهی جدی شده، فعال شود؛ همه نیازهای داخلی برآورده خواهد شد.

نیازی به داشتن دلار برای تجارت با کشورهای منطقه نیست

روستا آزاد تصریح کرد: مگر کولبرانی که کالا به داخل کشور وارد می‌کنند ذیل مقررات FATF قرار می‌گیرند. به همین دلیل اگر عزم لازم وجود داشته باشد؛ حتی نیازی به داشتن دلار برای تجارت با کشورهای منطقه نخواهد بود.

یک پیشنهاد به وزارت صمت

این فعال سیاسی اصولگرا با ارائه یک پیشنهاد به وزارت صمت، اظهار داشت: به راحتی می‌توان از طریق ایجاد یک شبکه در وزارت صمت نیازهای کشور را از طریق ارسال کالا به خارج و تأمین نیاز کشور از مقصد؛ مرتفع کرد.

وی گفت: کشور ما فاقد بازرگانی فعال است. حتی وابسته‌های بازرگانی سفارتخانه‌های ایران بیش پنج عدد نیست. اگر دولت در بخش بازرگانی فعال‌تر عمل کند و از تجربه کشورهایی همچون ژاپن بهره بگیرد، به راحتی می‌تواند از کشورهای همسایه خود سود سرشار کسب کند.

FATF و CFT از «خطوبات شیطان» هستند

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف در مواجهه با این پرسش که اگر نپیوستن ایران به کارگروه اقدام مالی FATF موجب ضرری بزرگتر باشد، آن زمان نیز همچنان بر این عقیده خواهید بود که می‌توان اقتصاد را بدون نیاز به تعامل جهانی هدایت کرد؟، ابراز داشت: FATF و CFT از «خطوبات شیطان» هستند. به این معنا که شما را در مسیری قرار می‌دهند که پس از مدتی در سیطره دشمن قرار بگیرید.

FATF به دنبال دسترسی به اطلاعات مالی ایران است

وی ادامه داد: پیوستن کامل به این لوایح (FATF) این امکان را به دشمنان می‌دهد که تمامی فعالیت‌های مالی کشورمان را رصد کنند.

نظرات علم‌الهدی در تضاد با توصیه‌های آیت الله صافی گلپایگانی نیست

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان نظرات امام جمعه مشهد را که گفته‌اند؛ “دیگر به انتقال پول از طریق بانک‌های بین‌المللی احتیاجی نداریم.” را با مواضع حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در خصوص لزوم تعامل با جهان، تطبیق داد؟، بیان داشت: دیدگاه این دو شخصیت دینی با یکدیگر منافاتی ندارد.

وی اضافه کرد: به هر میزان که یک کشور به خود اتکا کند، کشورهای دیگر به سراغ آن می‌آیند و این روند تا جایی پیش می‌رود که تمامی جهان از در تعامل وارد خواهند شد.

ترکیب تیم اقتصادی رئیسی کمی نگران کننده است

روستا آزاد در پایان در خصوص آینده تیم اقتصادی سید ابراهیم رئیسی در مواجهه با مشکلات موجود، بیان داشت: باید حداقل شش ماه صبر کنیم تا عیار تیم اقتصادی دولت مشخص شود و پیش‌داوری درباره عملکرد ایشان زود است. اما نظر شخص بنده درباره تیم فعلی این است که ما با یک تیم اقتصادی ناهمگن مواجه هستیم که این موضوع تا حدی نگران کننده است.

2323

سیاسی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی