افزایش پذیرش سالانه ۳ هزار دانشجو در رشته پزشکی تصویب شد

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، منصور کبگاکیان عصر سه شنبه در حاشیه جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه، نخستین دستور جلسه امروز موضوع بسیار مهم ظرفیت دانشگاه های علوم پزشکی کشور بود، افزود: در ابتدای این جلسه گزارشی از وزارت بهداشت، درمان  و آموزش پزشکی ارائه شد که البته گزارش موثق تر در جلسه قبل ارائه شده بود.

وی اظهار داشت: عواملی همچون ظرفیت دانشگاه ها، نیروی انسانی لازم، بازار کار و تعداد داوطلبان در خصوص ظرفیت دانشگاه های علوم پزشکی از سوی معاون آموزشی وزارت بهداشت مطرح شد و در مجموع به نظر رسید وزارت بهداشت با افزایش ورودی در دانشگاه های پزشکی موافق است.

کبگانیان درعین حال با بیان اینکه، وزارت بهداشت با یک تفاوت موافق افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه های علوم پزشکی است، عنوان کرد: وزارت بهداشت برای پزشکی عمومی با شیب کمتر و برای پزشکی تخصصی در مقاطع مختلف با شیب زیادتر موافق افزایش ظرفیت است.

وی با بیان اینکه در نشست امروز برخی اعضا انتقاداتی به وزارت بهداشت داشتند، افزود: یکی از این انتقادات مربوط به مدیریت نامناسب توزیع پزشک است که در شهرهای بزرگ تراکم بیشتری از پزشکان متخصص داریم و استان ها از این پزشکان محروم هستند.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در باره دومین ایرادی که به وزارت بهداشت گرفته شد، اظهار داشت: بی توجهی این وزارتخانه به ظرفیت بخش خصوصی دومین ایراد بود؛ چرا که بسیاری از خانواده ها حاضرند هزینه های سنگینی را برای تحصیل فرزندان خود در رشته پزشکی متقبل شوند و این مسئله نیز از سوی وزارت بهداشت نیازمند توجه بیشتری است.

کبگانیان گفت: روند پیری جمعیت، مهاجرت پزشکان به خارج از کشور و بی توجهی وزارت بهداشت به آینده نگری مناسب از دیگر از انتقادات مطرح شده بود.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور افزود: باید بدانیم در ۱۰ سال آینده کشور، در تربیت پزشک کجا قرار دارد و وضعیت رقبای ما در منطقه چگونه است.

وی زیرساخت های تربیت پزشک را در کشور از دیگر مسائلی عنوان کرد که نیازمند توجه وزارت بهداشت است.

کبگانیان خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر این بود که در حوزه آموزش عالی غیرپزشکی، مرجع رسمی و دقیق برای آمار و اطلاعات وجود دارد؛ لذا اختلاف نظری عمدتا وجود ندارد و اگر اشکالی هم باشد، اصلاح کرده و آمار دقیق ارائه می کنند.

وی در مورد انتقادات مطرح شده از وزارت بهداشت در این زمینه گفت: در حوزه مربوط به آمار پزشکان مرجع دقیق رسمی وجود ندارد، کما اینکه آماری که از مسوولان وزارت بهداشت دولت قبل داشتیم چیز دیگری بود و امروز آمار دیگری ارائه شد، لذا در نشست امروز تاکید شد که به طور حتم مرجع این آمار مورد تایید باشد تا شورای عالی انقلاب فرهنگی بتواند به این آمار تکیه کند.

کبگانیان همچنین افزود: با مقایسه ای که انجام شد مشخص شد در رشته های غیرپزشکی مشکل آمار وجود ندارد؛ چرا که در وزارت علوم یکی از موسسات رسمی خود را مرجع رسمی آمار اعلام کرده است، اما در وزارت بهداشت این مرجع وجود ندارد و درخواست شد که این کار حتما انجام شود.

وی در مورد دیگر ایراد مطرح شده در نشست امروز گفت: در حوزه تربیت پزشک در کشور تضاد منافع وجود دارد و از مجلس تشکر می کنیم که این موضوع را در صدر توجه خود قرار داده است.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور افزود: برای تصمیم گیری در حوزه تربیت پزشک این موضوع مطرح شد که چرا صرفا خود پزشکان باید در این خصوص تصمیم بگیرند، بلکه متخصصان آمایش آموزش عالی، متخصصان اقتصاد و مدیریت و سایر علوم باید سیاست گذار و تصمیم گیر باشند.

وی در ادامه از تصویب مصوبه افزایش حداقل سه هزار دانشجو در رشته های پزشکی به ظرفیت دانشگاه های کشور در این جلسه خبر داد و افزود: این مصوبه حداقل برای پنج سال خواهد بود و پس از آن ارزیابی صورت می گیرد که باز هم شاید افزایش ظرفیت داشته باشیم.

کبگانیان افزود: به علت حساسیت موضوع، این مصوبه را در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی در حضور روسای سه قوه مطرح خواهیم کرد که در این رابطه اشکال و تردیدی وجود نداشته باشد؛ اگر چه مصوبه نقشه جامع لازم الاجرا است.

کبگانیان در ادامه اظهار داشت: با افزایش ظرفیت ۳ هزار نفری دانشجویان رشته های پزشکی و برای اینکه به استاندارد کشورهای پیشرفته برسیم، ۱۸ سال طول خواهد کشید. 

وی افزود: اما اگر عدد ۵ هزار نفر برای افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی مورد توجه قرار گیرد، طبق محاسبات برای رسیدن به سطح آمار کشورهای پیشرفته ۱۲ سال زمان خواهد برد.  

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور همچنین گفت: با تصویب این مصوبه، تعداد ۱۱۸ پزشک در ۱۰۰ هزار نفر کشور در وضعیت فعلی، به ۳۰۰ پزشک در ۱۰۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت. 

وی همچنین مصوبه دوم این نشست را تقویت بخش خصوصی و غیردولتی به ویژه در دانشگاه آزاد اسلامی از طرق مختلف و اصلاح قوانین دست و پاگیر برای افزایش ظرفیت دانشجویان رشته پزشکی عنوان کرد. 

کبگانیان همچنین در خصوص تاریخ اجرایی کردن این مصوبه گفت: به دفترچه های کنکور نگاه می کنیم و اگر قبل از اولین آزمون سراسری و توزیع دفترچه کنکور باشد، باید اعمال شده باشد و  به احتمال زیاد قبل از سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد.

یکصدو پنجاه و پنجمین جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور امروز در ساختمان شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. 

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی