برنامه بازگشت انسان به کره ماه تا سال ۲۰۲۵ به تعویق افتاد

به گزارش روز چهارشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، برنامه آرتمیس، یک برنامه فضایی بین‌المللی با هدف فرستادن انسان‌ از جمله نخستین زن به ماه است. مقصد نهایی این برنامه قطب جنوب ماه است و ناسا قبلا سال ۲۰۲۴ را برای فرود فضانوردان بر سطح این کره در نظر گرفته بود.

«بیل نلسون» در کنفرانس مطبوعاتی روز سه شنبه اعلام کرد که کنگره پول کافی برای توسعه یک سیستم فرود برای برنامه «آرتمیس» به ماه  تامین نکرده است و برای توسعه کپسول «اوریون» این سازمان نیز به پول بیشتری نیاز است. وی بخشی از این تأخیر را ناشی از شکایت شرکت موشکی «بلو اوریجین» متعلق به «جف بزوس » دانست که یک قاضی دادگاه ادعایی فدرال آن را روز پنجشنبه رد کرد.

نلسون خاطر نشان کرد که یک چالش قانونی توسط شرکت بلو اورجین، ماه ها کار روی سامانه استارشیپ را که توسط «ایلان ماسک» بنیانگذار شرکت فضایی اسپیس ایکس در حال توسعه است، متوقف کرد.

نلسون گفت: نزدیک به هفت ماه را در این دعوای قضایی از دست داده‌ایم و این موضوع احتمالاً باعث شده است اولین فرود انسان بر ماه زودتر از سال ۲۰۲۵ میلادی نباشد.

ناسا  ماه فوریه را برای انجام ماموریت «آرتمیس یک» هدف قرار داده است. آرتمیس یک، اولین پرواز آزمایشی سیستم پرتاب فضایی یا SLS با کپسول اوریون  است. این ماموریت بدون سرنشین است.

فضانوردان برای  ماموریت «آرتمیس ۲» آماده خواهند شد که یک سال دیرتر از برنامه زمان بندی  شده یعنی در سال ۲۰۲۵ بر ماه فرود خواهد آمد.

آرتمیس ۲ نخستین برنامه عملیاتی سرنشین‌دار ناسا با فضاپیمای اوریون است که با کمک سامانه پرتاب فضایی انجام می شود. این برنامه در راستای انجام پرواز کنار قمری فضاپیمای اوریون و شامل پروازهای رفت‌ و برگشتی به زمین است. این نخستین عملیات برنامه ریزی شده خارج از مدارات پایینی زمین از زمان پرواز آپولو ۱۷ در سال ۱۹۷۲ است.

نلسون به خبرنگاران گفت: سیستم فرود انسان بخش مهمی از کار ما برای رساندن اولین زن و اولین فرد رنگین پوست به سطح ماه است و ما برای رفتن به ماه آماده می شویم. ناسا متعهد شده است که برای بازگرداندن جایگاه آمریکا در جهان کمک کند.

نلسون با اشاره به برنامه فضایی جاه طلبانه و تهاجمی چین، هشدار داد این کشور می تواند در اکتشاف ماه از آمریکا پیشی بگیرد. آخرین فرود فضانوردان ناسا بر ماه در جریان ماموریت «آپولو ۱۷» در سال ۱۹۷۲ رخ داد. در این ماموریت در مجموع، ۱۲ مرد سطح ماه را کاوش کردند.

برنامه آرتمیس توسط ناسا و شرکت‌های خصوصی صنایع هوافضای آمریکایی با همکاری سازمان فضایی اروپا، سازمان کاوش‌های هوافضای ژاپن، سازمان های فضایی کشورهای کانادا، ایتالیا، استرالیا، انگلیس، امارات متحده عربی، اوکراین و برزیل در حال اجراست.

هدف نهایی این پروژه حضور دایمی انسان‌ها روی ماه، ایجاد فضای مناسب برای فعالیت شرکت‌های خصوصی روی این کره و در نهایت سفر به مریخ است. ناسا رهبری این پروژه را به‌عهده دارد، اما انتظار می‌رود همکاری بین‌المللی در رسیدن به اهداف بلندمدت پروژه مؤثر باشد.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی