۱۴ درصد افراد بالای ۲۰ سال در ایران به دیابت مبتلا هستند

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، دکتر باقر لاریجانی روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی دیابت افزود: شیوع دیابت در پنج سال گذشته بیشتر شده و مطالعات ما در مورد شیوع دیابت در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد که ۱۱ درصد افراد بالغ دیابت داشتند.

وی ادامه داد: شیوع دیابت در ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته حدود ۲ برابر شده و از سال ۶۹ تا ۹۸ حدود ۹۵ درصد افزایش یافته است.

لاریجانی تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد جمعیت دیابتی ها دسترسی نسبتا مطلوبی به پزشک، دارو، خدمات آزمایشگاهی و پوشش بیمه ای دارند. این وضعیت در  دنیا حدود ۵۰ درصد است.

وی گفت: چاقی، آلودگی هوا و فعالیت های فیزیکی سه عامل اساسی افزایش دیابت در کشور است.

لاریجانی افزود: باوجود دسترسی مناسب به دارو و خدمات آزمایشگاهی به علت نبود آموزش کافی حدود ۴۰ درصد دیابتی ها درگیری کلیه دارند.

وی ادامه داد: در حدود هفت درصد این بیماران، وضعیت کلیه خیلی درگیر شده است و حدود ۱۳ درصد دیابتی ها درگیری عوارض عصبی دیابت دارند.

لاریجانی وضعیت شیوع دیابت در استان های مختلف را متفاوت اعلام کرد و گفت:  اختلاف شیوع دیابت در بین استان ها در سال های اخیر بیشتر شده است.

وی ادامه داد: در پنج سال گذشته اختلاف بین بیشترین و کمترین ابتلا به دیابت حدود ۷.۵ درصد بود، اما اکنون این اختلاف بین استان ها به حدود ۱۰.۵ درصد رسیده است.

چاقی افزایش یافت 

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم گفت: هم زمان با افزایش دیابت، چاقی هم در کشور افزایش یافته است.

وی افزود: چاقی و افزایش وزن در پنج سال گذشته افزایش یافته و به حدود ۶۵ درصد جمعیت رسیده است؛ به عبارتی ۶۵ درصد جمعیت ما یا چاق هستند یا وزن بالاتر از طبیعی دارند.

لاریجانی وی با تاکید بر اینکه شیوع فشارخون در  کشور از ۲۵ درصد در پنج سال گذشته امروز به حدود ۳۰ درصد رسیده است، گفت: افزایش چربی خون هم چنین وضعیتی دارد و افزایش کلسترول از ۲۰ درصد در پنج سال گذشته به بالاتر از ۲۵ درصد رسیده است.

وی تاکید کرد: در دیابت، چاقی، فشارخون و چربی خون شاهد شیوع بیشتری نسبت به گذشته هستیم.

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با بیان اینکه پیش بینی می شود در ۲۵ سال آینده حدود ۷۰۰ میلیون دیابتی در دنیا داشته باشیم، اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۴۶۰ میلیون دیابتی در دنیا داریم و از هر ۱۰ نفر در دنیا یک نفر دیابتی هستند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: دیابت در کسانی که نتوانستند بیماری خود را خوب کنترل کنند، به آسیب های جدی منجر شده است.

وی ادامه داد: حدود دو سوم کسانی که دیابت دارند در شهرها بسر می برند و حدود سه چهارم دیابتی ها در سنین کار هستند، به این معنی که این افراد اگر بیماری خود را کنترل نکنند، ممکن است در  فعالیت روزانه خود دچار اشکال شوند. از هر پنج دیابت، چهار نفر آنها در کشورهای با درآمد متوسط زندگی می کنند.

لاریجانی گفت: وضعیت دنیا در صدومین سال تولید انسولین، هنوز به گونه ای است که هر دو نفری که در دنیا نیاز به انسولین دارند، یک نفر به انسولین دسترسی ندارد. حدود ۳۰ درصد کسانی که قرص می خورند، هم دسترسی به قرص مناسب ندارند.

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم بیان داشت: حدود ۱۰ درصد هزینه های بهداشت و درمان در دنیا صرف دیابت و عوارض آن می شود. 

کنترل نکردن قند خون از عوامل بدتر شدن وضعیت بیماران کرونایی است

لاریجانی یادآور شد: یکی از عواملی که سبب بدتر شدن وضعیت بیماران کرونایی می شود، کنترل نکردن خوب قند خون است.

وی افزود: کسانی “هموگلوبین ای وان سی” آنها بالاتر از ۱۰ است یا متوسط سه ماه قند خون بین ۶ تا ۷ است، مشکلات آنها حدود ۶۰ درصد افزایش می یابد.

لاریجانی گفت: خطرات دیابتی های مبتلا به کووید ۲ برابر دیگران است. به همین دلیل ضروری است دیابت را خوب بشناسیم و خوب آن را کنترل کنیم تا عوارض بیماری کاهش پیدا کند.

به گزارش ایرنا،‌ مراسم روز جهانی دیابت هر ساله در تاریخ ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) در بیش از ۱۶۰ کشور جهان برگزار می‌ شود. 

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی