بازگشایی درهای مدارس دوره دوم متوسطه و آغاز دوران متفاوت یادگیری

طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز متوسطه دوم یعنی پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم در همه شاخه ها و رشته های تحصیلی راهی مدارس شدند و حضوری یا مجازی بودن آموزش ها منوط به رعایت دستورالعمل های بهداشتی است اما در عین حال به خانواده‌ها هم توصیه شده اگر نگران سلامتی فرزندانشان هستند، باید مهارت خودمراقبتی را به آنان یاد دهند.

پیش از این و همزمان با آغاز سال تحصیلی ۴۵ هزار مدرسه در کشور با تراکم پایین جمعیتی به صورت حضوری فعالیت خود را آغاز کرده بودند و وزارت آموزش و پرورش در گام بعدی تصمیم به بازگشایی مدارس دوره دوم متوسطه کرد و اکنون مجوز بازگشایی مدارس برای دوره ابتدایی از ستاد ملی کرونا با همکاری وزارت بهداشت اخذ شده، بنابراین مدارس از اول آذر میزبان دانش آموزان دوره متوسطه اول و ابتدایی هم خواهند بود.

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده شرط بازگشایی مدارس این است که از یک سو خانواده ها، فرزندان خود را با ابعاد بهداشت فردی و نحوه حضور در اجتماعات در شرایط کرونایی آشنا کنند و در مدارس نیز استانداردها در رابطه با تامین ایمنی و سلامت دانش آموزان کاملا رعایت شود.

تزریق واکسن کرونا به ۸۵ درصد معلمان و ۶۸ درصد دانش آموزان نیز به کمک رعایت شیوه نامه های بهداشتی آمده تا با ایمنی نسبی فرایند آموزش حضوری در مدارس از سر گرفته شود البته در این میان بر ایجاد تهویه مناسب و فاصله حداقل یک و نیم متر در کلاس ها، تعطیلی بوفه ها و برنامه ریزی برای حضور نوبتی دانش آموزان در زنگ های تفریح نیز تاکید شده و مسوولان در فضاهای آموزشی موظف به نظارت دقیق در تمامی این موارد هستند تا دانش آموزان بتوانند بر اساس شرایط دو یا سه روز در هفته و در صورت مناسب بودن وضعیت حتی پنج روز در هفته به صورت حضوری در کلاس های درس حاضر شوند.

حال و هوای مدارس کشور حدود ۲ ماه پس از آغاز سال تحصیلی

در استان ها و شهرهای مختلف نیز پیرو دستورالعمل ابلاغی وزارت آموزش و پرورش، مدارس فعالیت حضوری خود را آغاز کرده اند که در ادامه به جزئیات روند بازگشایی فضاهای آموزشی اشاره می شود:

بر اساس اعلام مسوولان آموزشی با توجه به واکسیناسیون ۹۰ درصدی معلمان در استان آذربایجان شرقی روند تدریجی بازگشایی مدارس آغاز شده و دانش‌آموزان تمامی مقاطع با حدود ۷۵۰ هزار دانش آموز در ۸ هزار مدرسه از اول آذر در کلاس حضور می‌یابند.

در این استان به مدیران و شورای مدارس اختیار داده شده تا با اطمینان از رعایت کامل پروتکل ها، دانش آموزان در کلاس حضور یابند و روند بازگشایی مدارس تدریجی و هماهنگ با پروتکل ها خواهد بود.

با وجود تفویض اختیارات به مدارس، اجازه تعطیلی مدارس بر عهده مدیران نیست و در صورتی که یکی از دانش آموزان علائم مشکوک کرونا داشته باشد، مدیران می‌توانند طی انجام هماهنگی لازم با آموزش و پرورش منطقه، کلاس مدنظر را تعطیل کنند.

در استان ایلام با دارا بودن ۱۰۸ هزار دانش آموز بر اساس آخرین تصمیمات آموزش مدارس دوره متوسطه دوم زیر ۳۰۰ نفر دانش آموز در مناطق شهری استان اعم از شاخه نظری و دروس عمومی از ۱۵ آبان ماه حضوری شده  و دانش آموزان کلاس‌های درس پر جمعیت این مدارس به صورت گروه بندی تقسیم شده اند و آموزش دانش آموزان ابتدایی مدارس مناطق شهری نیز همچنان مجازی و در بستر شاد است.

از ابتدای مهرماه دانش آموزان مدارس روستایی، عشایری و دروس مهارتی هنرستان‌های فنی و کار و دانش حضوری بوده و تلاش بر این است که خوابگاه های مدارس شبانه روزی با حداقل ظرفیت و رعایت پروتکل های بهداشتی فعالیت داشته باشند.

در استان البرز هم با وجود حدود ۵۰۰ هزار دانش آموز، از مجموع یک هزار و ۱۷۵ مدرسه که درخواست بازگشایی داشتند، مجوز آموزش حضوری برای ۸۵۰ مدرسه صادر شده است و مدارسی که مجوز آموزش حضوری دارند باید حداقل یک روز در هفته نسبت به برگزاری کلاس های درس به صورت حضوری اقدام کنند.                                                                                                                                                   از اوایل مهرماه آموزش مدارس بخش آسارا، شهرستان طالقان و کلاس های کارگاهی هنرستان ها در البرز روند حضوری داشته است و از ۱۵ آبان نیز به تدریج دانش آموزان مدارس دوره متوسطه دوم در استان آموزش حضوری خود را آغاز کردند.

آموزش ترکیبی (حضوری – آنلاین ) بیش از ۴۰ هزار دانش آموز دوره دوم متوسطه از مجموع ۲۰۰ هزار دانش آموز در استان زنجان نیز از ۱۵ آبان ماه آغاز و اعلام شده و هر چند ۸۴ درصد دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال استان دُز اول واکسن کرونا و بیش از ۶۰ درصد نیز دُز دوم این واکسن را دریافت کرده اند اما واکسیناسیون شرط حضور دانش آموزان در مدارس نیست با این حال تمامی تلاش‌ها و تاکیدات بر واکسینه شدن همگانی است.

بنابر اعلام مسووولان آموزشی این استان نحوه آموزش دانش آموزان دور اول متوسطه و ابتدایی نیز از اول آذرماه امسال به صورت ترکیبی خواهد بود و از مهر ماه امسال نیز ۵۳۰ مدرسه در استان به صورت حضوری و با تراکم جمعیت کلاسی کمتر از ۱۵ نفر به تعداد ۱۸ هزارو ۳۴۱ نفر دانش آموز در مناطق روستایی کلاس های درس خود را به صورت حضوری آغاز کردند.

در زمان حاضر استان زنجان حدود ۲۰۰ هزار دانش آموز دارد که از این تعداد ۱۱۳ هزار دانش آموز در مقطع  ابتدیی و مابقی در مقاطع متوسطه اول و دوم تحصیل می‌کنند.

در استان خراسان شمالی نیز از ۱۸۶ هزار دانش آموز که یک و نیم درصد دانش آموزان کشور را تشکیل می دهند، ۳۰ هزار دانش آموز مدارس دوره متوسطه دوم راهی مدرسه شدند و بنابر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در این استان نیز در هر کلاس باید بیشتر از ۱۵ دانش آموز حضور نداشته و نیز تمامی پروتکل های بهداشتی رعایت شود.

پیش از این و در اوایل مهرماه ۸۰ هزار دانش‌آموز استان در کلاس های درس حاضر شده اند.

در استان خراسان جنوبی هم که تنها شهرستان‌های بیرجند، قاینات و نهبندان در وضعیت قرمز قرار دارند با مناسب شدن شرایط کرونایی فعالیت مدارس در دوره متوسطه دوم از ۱۵ آبان حضوری شده و حدود ۳۲ هزار دانش‌آموز در این استان از این پس می توانند در کنار آموزش مجازی در مدارس هم حضور یابند و با توجه به تاکید وزارت آموزش و پرورش نسبت به اصل سلامت‌محوری در آموزش، مدارس آمادگی لازم را برای پذیرش دانش‌آموزان دارند و ملزم به رعایت همه‌جانبه پروتکل‌های بهداشتی هستند.

همچنین از سوم مهر ماه با سیاست‌گذاری‌های انجام شده و تصمیم ستاد ملی کرونا، آموزش‌های حضوری در مناطق روستایی و عشایری، مدارس با  ۱۵ دانش‌آموز و کمتر، هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش برای دروس عملی و مهارتی این استان آغاز شد و حضور دانش آموزان در مدارس روستایی با جمعیت ۳۰ نفر نیز از نیمه دوم مهر بلامانع بود.

فعالیت در ۳۸ مدرسه خرمشهر با ۷ هزارو ۳۵۵ نفر و ۵۱ واحد آموزشی آبادان در استان خوزستان نیز از ۱۵ آبان حضوری شد و دانش آموزان دوره متوسطه دوم با حفظ دستورالعمل های بهداشتی در کلاس های درس حاضر شدند بازگشایی شدند.

اکنون تنها ۱۲ مدرسه در آبادان که کلاس‌های چند پایه‌ای در آنها تشکیل می‌شود و مدارس روستایی ابتدایی به صورت حضوری دایر است.

فعالیت آموزشی ۴۲ هزار دانش‌آموز دوره متوسطه دوم استان چهارمحال و بختیاری هم از ۱۵ آبان‌ماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری آغاز شده و دانش‌آموزان به صورت گروه‌بندی زوج و فرد در مدارس حاضر می‌شوند.

اجرای کامل مراحل بازگشایی مدارس این استان با بیش از ۲۲۰ هزار دانش آموز در دوره های مختلف تحصیلی منوط به ادامه وضعیت عادی از نظر شیوع بیماری کووید ۱۹ است و در صورت آغاز موج ششم همه‌گیری کرونا، تصمیم‌گیری در خصوص کم و کیف بازگشایی دوباره از سوی ستاد ملی کرونا انجام خواهد شد.

با آغاز روند بازگشایی تدریجی مدارس و برقراری آموزش حضوری، بیش از ۱۲۷ هزار دانش‌آموز مقطع متوسطه دوم استان کردستان هم از ۱۵ آبان ماه راهی کلاس های درس شدند البته از اول مهرماه نیز تعدادی از این دانش‌آموزان که در مدارس روستایی تحصیل می‌کنند و همچنین دانش‌آموزان هنرستان‌های فنی حرفه ای و کاردانش در مدارس حاضر شده اند.
اکنون ۷۵ درصد از دانش آموزان متوسطه دوم این استان واکسینه شده و ۲۴ درصد یا مراجعه نکرده و یا به هر دلیل دیگری هنوز واکسینه نشده اند اما می توانند در مدارس حضور یابند البته به احتمال زیاد مجبور باشند برای حضور در مدرسه هرچند مدت یکبار تست کرونا بدهند.
استان کردستان ۳۰۰ هزار دانش آموز دارد که در سه هزار و ۸۰۰ واحد آموزشی تحصیل می کنند.

حال و هوای مدارس کشور حدود ۲ ماه پس از آغاز سال تحصیلی

مسوولان آموزشی استان کرمانشاه هم با حدود ۳۳۰ هزار دانش آموز همزمان با بازگشایی مدارس متوسطه دوم از ۱۵ آبان اعلام کرده اند که حضور دانش‌آموزان در مدارس اجباری نیست و تصمیم‌گیری در این خصوص به عهده خانواده‌ها و شورای مدرسه متشکل از والدین و کادر آموزشی است.

در این استان ارایه آموزش حضوری دوره متوسطه دوم در پی درخواست خانواده ها مبنی بر بازگشایی مدارس با رعایت شیوه نامه های بهداشتی انجام گرفته و حضور کادر مدرسه شامل مدیر، معاون و معلمان در مدارس اجباری است.

استان قزوین هم که در مجموع دارای ۲۵۳ هزار دانش آموز در دوره های مختلف تحصیلی دارد سال جدید تحصیلی را با  ۶ هزار و ۲۲۴ دانش آموز عشایری در ۱۰۱ مدرسه را به دلیل دارا بودن جمعیت زیر ۱۵ نفر در هر کلاس به صورت حضوری آغاز کرد و از ۳۰ هزار دانش آموز دوره ابتدایی مدارس روستایی ۲۸ هزار نفر با جمعیت کمتر از ۱۵ نفر امسال کلاس‌های درس خود را به صورت حضوری برگزار کردند و براساس مصوبه ستاد ملی کرونا از ۱۵ آبان برای دانش آموزان متوسطه دوم و از اول آذر برای مدارس ابتدایی و متوسطه اول آموزش‌های حضوری شده است

۴۷ هزار دانش آموز متوسطه دوم این استان نیز همزمان با سراسر کشور در ۲۳۰ مدرسه با رعایت دستورالعمل های بهداشتی سرکلاس‌های درس حاضر شدند.

مجوز فعالیت حضوری برای ۶۰ درصد مدارس دوره دوم متوسطه استان گیلان هم از ۱۵ آبان صادر شده و با نظارت کمیته سلامت در هر واحد آموزشی، در صورت عدم برخورداری از شرایط آموزش حضوری، به این واحدها برای رعایت پروتکل های بهداشتی فرصت داده می شود.

استان گیلان دارای بیش از ۳۶۸ هزار دانش آموز است و در آموزش حضوری برخی دروس، دانش آموزان این استان گروه بندی می شوند البته تمامی اطلاع رسانی ها درباره چگونگی حضور دانش آموز از سوی مدرسه به اطلاع دانش آموزان و اولیا می رسد و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان بازدیدهای مستمر از مدارس را انجام می دهد، مناطق آموزش و پرورش نیز گزارش می دهند.

فعالیت حضوری مدارس دوره متوسطه دوم در مناطق شهری استان مرکزی از پانزدهم آبان ماه آغاز شده و دانش‌آموزان برای حضور در مدارس به ۲ دسته تقسیم شده و دسته اول با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ساعت هفت و ۱۵ دقیقه صبح تا ۱۰ و پنج دقیقه و دسته دوم از سال ۱۰ و ۱۵ دقیقه تا ۱۳ و پنج دقیقه در کلاس درس حاضر می‌شوند.

همچنین ۲۲۷ هزار دانش آموز در۲ هزار و ۲۶۹ مرکز آموزشی در استان مرکزی به تحصیل اشتغال دارند که از این تعداد ۴۶ هزار دانش‌آموز متوسطه دوم در آموزش و پرورش استان مرکزی وجود دارد که ۴۲ درصد آنان در هنرستان‌های این استان به تحصیل اشتغال داشته و دروس عملی این افراد از ابتدای مهرماه جاری به صورت حضوری برگزار شده‌ است.

بر اساس آخرین اطلاعات بیش از ۹۰ درصد دانش‌آموزان سنین ۱۲ تا ۱۸ سال استان مرکزی نوبت نخست و ۲۵ درصد نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

البته با توجه به شرایط قرمز کرونایی در برخی شهرها ، آموزش ها به صورت مجازی دنبال می شود از جمله این موارد ۲ شهرستان سبزوار و ششتمد در استان خراسان رضوی است که با توجه به وضعیت قرمز کرونایی فعالیت های آموزشی و پرورشی پایه های مختلف تحصیلی در این شهرستان ها همچنان به صورت مجازی و غیرحضوری خواهد بود.

همچنین به منظور جلوگیری از شیوع کرونا، بازدید کارشناسان بهداشت از مدارس ادامه دارد و با مدارس متخلف برخورد قانونی خواهد شد، در این رابطه هفته گذشته ۲ مدرسه متخلف در این شهرستان که با وجود وضعیت قرمز کرونایی و بر خلاف مصوبه ستاد ملی کرونا، اقدام به برگزاری کلاس‌های حضوری کرده بودند، تعطیل شدند.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی