کدام حوزه کاری بیش از همه از پاندمی کرونا آسیب دیده اند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این خصوص حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس بازار کار در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: قبل از هر چیز بگویم در زمان شیوع وضعیت کرونا در ایران، در پایان دولت دوازدهم اعلام شد که در یک سال و نیم گذشته دو میلیون شغل از بین رفته است.

وی می‌افزاید: ما می‌دانیم که بخش عمده اشتغال کشور مربوط به بخش خدمات است. طی یک دهه گذشته حدود ۵۴ درصد نرخ اشتغال مربوط به بخش خدمات بوده است و بخشی که بیش از همه در جریان کرونا آسیب دید، مربوط به خدمات است. بخش گردشگری تعطیل بوده و کارهای خدماتی تعطیل بوده و مغازه‌ها به طور عمده به دلیل رعایت پروتکل‌های اجتماعی تعطیل بودند و مردم کمتر در بازار حضور پیدا می‌کردند. بر این اساس، بیشتر مشاغلی که از بین رفته، مربوط به بخش خدمات است.

دولت بگوید با کسری عظیم بودجه چگونه می‌خواهد شغل ایجاد کند؟

این کارشناس بازار کار با بیان این‌که در حال حاضر در کشور واکسیناسیون به یک حد قابل قبولی رسیده و پیش‌بینی می‌شود ظرف یک ماه آینده کل شرایط کشور به حالت عادی برگردد، تصریح می‌کند: این تجربه را در چند ماه زودتر در کشورهای توسعه‌یافته شاهد هستیم که کارهای جمعی و بخش‌های خدماتی دوباره به چرخه فعالیت بازگشته‌اند.

حاج‌اسماعیلی عنوان می‌کند: کسب‌وکار در کشور در بخش‌هایی که به دلیل پروتکل‌های بهداشتی و بحث کرونا تعطیل بودند، به نظر می‌رسد دوباره به چرخه فعالیت بازمی‌گردند. بنابراین بخشی از مشاغل به صورت خودبه‌خود و طبیعی احیا می‌شود و این هیچ ربطی به این‌که برنامه‌ای خاص یا طرح اشتغال‌زایی یا فعالیت‌های تخصصی و فنی برای آن لازم باشد، ندارد.

متن کامل این گفت و گو را اینجا بخوانید.

223227

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی