همه خط خوردن‌های جنجالی بازیکنان تیم‌ملی

یگانه عصاری: سلیقه مربی، لج‌بازی، بدشانسی بازیکن، فشار فدراسیون، تاوان تمرد، یا هرچه که نام دارد و یا ما برایش اسمی بگذاریم. در نهایت یک نام که “باید”، در لیست حضور ندارد. لیستی از طرف سرمربی برای حضور یک بازیکن در تیم ملی که اتفاقا بسیار محبوب است و همه مردم منتظر حضور و درخشش او هستند. این شروع یک جنجال است که اتفاق جدیدی هم نیست. از اولین سال ارائه لیست تیم ملی وجود داشته و تا آخرین سال هم هست. فرقی هم ندارد که وریا غفوری باشی یا رامین رضاییان، علی کریمی باشی یا ایمان مبعلی. سید مهدی رحمتی حتی! و آخری تا این لحظه. مهدی طارمی؛ ستاره پورتو که نامش حالا، درست یا غلط، در تیم ملی جایی ندارد.

از جای خالی پروین تا لیست دهداری

یکی از جنجالی‌ترین لیست‌های تیم ملی در 1988 ارائه شد. قبل از جام‌ملت‌ها، 14 بازیکن از حضور در تیم ملی استعفا داده بودند ولی تعدادی از آن نفرات به تیم برگشتند ولی نفراتی مثل: پنجعلی،محمدخانی،چنگیز، شاهرخ و شاهین بیانی، ابطحی،حاجیلو و درخشان بازیکنان سرشناسی بودندکه در این دوره حضور نداشتند. پرویز دهداری نیز مختاری فر،رضا احدی ،بهتاش فریبا،حمید علیدوستی و بهروزسلطانی را از تیم کنار گذاشت. این‌موضوع تا مدت ها فضای فوتبال ایران را متشنج کرد اگرچه آن زمان شبکه‌های اجتماعی وجود نداشت که جنجال را بیشتر هم دامن بزند. همچنین در جام‌ملتهای ۸۰ که ایران به عنوان مدافع عنوان قهرمانی در آن شرکت‌ می‌کرد، علی پروین‌ کاپیتان تیم ملی کشورمان از تیم‌ملی کنار گذاشته شده بود. دلیل؟ طرح نفرات بالای ۲۷سال!

 سال 2000، خط خوردن عقاب

علی پروین مربی تیم‌ملی کشورمان‌در جام‌ ملتهای ۹۲، مجید نامجو مطلق را کنار گذاشت.بازیکن تکنیکی که می‌توانست کمک زیادی به تیم کند. کاری که محمد مایلی کهن در 1996 انجام داد و با کنار گذاشتن قلعه نویی، استیلی، مدیر روستا، زرینچه و محمدخانی تیمی جوان را به این رقابت‌ها برد. با این حال هنوز خط زدن نام علی دایی توسط مایلی کهن که دو سال بعد اتفاق افتاد، یکی از جنجالی‌ترین خط خوردن‌های یک ستاره از تیم ملی است که گویا هرگز از ذهن ایرانی‌ها فراموش نخواهد شد. پس از آن سال 2000 و با  با روی کارآمدن دوباره جلال طالبی همه منتظر دعوت عابدزاده به تیم ملی برای جام ملت‌ها بودند. اما عابدزاده متوجه شد که کادر فنی برنامه ای برای همراهی او در سفر به لبنان ندارد تا عقاب آسیا بزرگ ترین بازمانده لقب بگیرد.

از فرهاد مجیدی تا طغیان کریمی

در جام‌ملتهای ۲۰۰۴چین، برانکو ایوانکویچ سرمربی ایران تیمی متشکل از جوانان در اختیار داشت و یکی از مهم‌ترین افرادی که برانکو نامش را از لیست خط زد، فرهاد مجیدی بود.نام حامد کاویانپور را هم به این لیست اضافه کنید.البته فرزاد مجیدی از نفراتی بود که آخرین لحظه به لیست برانکو اضافه شد و باعث تعجب همگان‌شد. سال 2005، ایمان مبعلی پس از آن تکل معروف روی پای دایی، هرگز به تیم ملی دعوت نشد. در سال 2007 نام مسعود شجاعی پس از فشار بسیار در تیم ملی قلعه نویی قرار گرفت اما او یک دقیقه هم فرصت بازی پیدا نکرد. اما سال 2011 وقتی هدایت تیم ملی با افشین قطبی بود، جنجال تازه‌ای به پا شد. علی کریمی که در اردوی اتریش به دلیل مناسب نبودن شرایط اردو به افشین قطبی اعتراض کرده بود، مورد غضب او قرار گرفت و قطبی دیگر کریمی را در اردوهای بعدی دعوت نکرد تا کریمی یکی از سرشناس ترین بازیکن های آسیا باشد که‌در این دوره غیبت داشت. اگرچه هادی نوروزی، علیرضا حقیقی و پژمان منتظری هم در لیست آن سال حضور نداشتند.

نام سید مهدی رحمتی

اما ماجرای رحمتی با همه فرق دارد. بعد از شکست تیم ملی مقابل ازبکستان در مرحله انتخابی جام جهانی 2014 بود که مهدی رحمتی در شرایطی که تیم ملی واقعا به او نیاز داشت، تصمیم گرفت از تیم ملی خداحافظی کند. او در مصاحبه‌ای درباره دلیل تصمیم جنجالی‌اش گفته بود: «این یک تصمیم شخصی است. من فشار زیادی را تحمل کردم. به این نتیجه رسیدم. می خواهم استراحت کنم و نیاز به آرامش دارم. با عذرخواهی از همه، می خواهم چند وقتی را دور از تیم ملی باشم.» رحمتی این تصمیم را موقت دانسته بود اما کیروش تصمیم گرفت برای همیشه نام او را از لیست تیم ملی کنار بگذارد. محمدرضا خلعتبری هم که به دلیل خط خوردن از لیست نهایی تیم ملی برای جام‌جهانی به واسطه مصاحبه‌هایش علیه کی روش دیگربه تیم‌ملی دعوت نشد. البته به لیست کیروش، نام هادی عقیلی را هم اضافه کنید. وریا غفوری نام محبوب دیگری بود که در آستانه جام جهانی ٢٠١٨ روسیه و در اوج آمادگی از تیم ملی خط خورد و کی‌روش غفوری و سید جلال حسینی را در میان تعجب همه اهالی فوتبال به روسیه نبرد.

و حالا طارمی

بهترین مدافع راست ایران از نظر کی‌روش، مغضوب اسکوچیچ است. رامین رضاییان در لیست تیم ملی اسکوچیچ جایی ندارد. اما داستان اختلاف مهدی طارمی و اسکوچیچ، ستاره ایرانی پورتو که حالا علنی شده است. دراگان اسکوچیچ بازیکنان ایرانی را فاقد توانایی تاکتیکی خواند و گفت آنها جای پیشرفت دارند مهدی طارمی هم به طور علنی با انتشار توئیتی پاسخ اسکوچیچ را داد: «باید عرض کنم که بازیکنان ایرانی علاوه بر تکنیک فردی و جنگندگی و.… از لحاظ دانش فوتبال و تاکتیک خیلی درک بالایی دارند ولی متاسفانه مشکلات جایی دیگر است. زنده باد ایران.» حالا طارمی در تیم ملی جایی ندارد. موافقان این خط خوردن‌ها از اقتدار سرمربی می‌گویند و مخالفان آن از درخشش بازیکنان. سوال اما این است. آیا در انتها این ماجرا قهرمانی خواهد داشت؟

دسته‌بندی نشده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی