تکرار خطاهای قبلی در بورس/ چرا بورس می‌ریزد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وحید شقاقی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در خصوص ضرورت اصلاحات ساختاری در سازمان بورس گفت: هنوز یک بازار سرمایه واقعی و مناسبی نداریم.  بازار پارامترهای مشخص خودش را دارد، مثال ساده این موضوع، یک استخر است که نه تنها عمقی ندارد بلکه آب آن هم غیرشفاف و آلوده است و مدیران استخر هم گاهی زباله می‌اندازند و جالب اینکه همان مدیران افراد به ورود به استخر تشویق می‌کنند.

وی افزود: بازار سرمایه خودش باید حمایت کند نه اینکه از آن حمایت شود چراکه همین حمایت های ظاهری برای سهامداران مشکل ساز خواهد شد.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی خاطرنشان کرد: بازار سرمایه در کشور ما عمق و شفافیتی ندارد که مردم بخواهند وارد آن شوند و معاملات هم الگوریتمی و دستکاری شده است، ضمن اینکه دولت هم دخالت می کند.

وی با انتقاد از اینکه نهادهای نظارتی و اطلاعاتی و داده‌ای شفاف عمل نمی کنند گفت: ما هنوز بازار نساختیم اما همچنان مردم را به سرمایه گذاری در این بازار دعوت می‌کنیم.

شقاقی تأکید کرد: شورای عالی بورس باید الزامات، نهادها و ساختارهای مورد نیاز برای عمق بخشی به بازار بورس و سرمایه را فراهم و سپس مردم را به این بازار دعوت کند.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی با انتقاد از اینکه همان خطاهای قبلی در بازار سرمایه هنوز هم در حال تکرار شدن است گفت: ما بازار سرمایه ای نداریم که درموردش صحبتی کنیم و بیشتر شبیه یک کمدی است.

این کارشناس اقتصادی در رادیو گفت وگو تأکید کرد: متاسفانه قانون تجارت و قانون بازار اوراق بهادار ایراداتی دارد که باید اصلاح شوند.

تکرار خطاهای قبلی در بورس/ چرا بورس می‌ریزد؟

 محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس اصلاح ساختار نظارتی را به عنوان یکی از الزامات اساسی در بازار سرمایه خواند و گفت: سازمان بورس به عنوان رکن اصلی نظارت بر بازار سرمایه باید حداقل ساختار نظارتی خودش را اصلاح کند.

وی افزود: بنده معتقدم نظارتی که در حال حاضر شکل می گیرد نمی تواند نظارت دقیقی باشد و حتماً باید به صورت سیستمی و کاملاً دقیق و عمیق انجام شود و یکی از مسائلی هم که ارکان سازمان بورس تا به امروز به آن اهمیت نداده همین موضوع است.

عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی بورس با اشاره به اینکه ما در مجلس و بورس به دنبال اصلاح ساختار سازمان و ساختار نظارتی آن هستیم گفت: وابستگی همیشگی سازمان بورس به یک مجموعه و وزارتخانه درست نیست لذا ما به دنبال ارتقا و استقلال بخشی به این سازمان هستیم تا حکم رئیس سازمان را از رئیس جمهور بگیریم.

علیزاده گفت: ما به دنبال استقلال سازمان بورس هستیم که امیدواریم این موضوع را در مجلس به تصویب برسانیم.

۲۲۳۲۲۵

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی