هزار راه نرفته حمید سجادی در ورزش

مهری رنجبر: ۷۰ روز پیش وقتی سید حمید سجادی با رای اعتماد مجلس، به خیابان سئول آمد، گل از گل ورزشی ها شکفت. رای اعتمادی که به حضور سیاسیون در ورزش پایان داد. وزیری که حضورش به دلیل سابقه ورزشی و تخصص تحصیل  او ورزشی ها را به تحول در ورزش کشور امیدوارتر کرد.

البته حمید سجادی وزیر جدید ورزش و جوانان، ۳ شهریورماه سری به آکادمی پینگ پنگ زد و قول و قرارهای ریز و درشتی داد. وعده و وعیدهایی که هر کدام اهمیت خاصی دارند، از طرح تحول در ورزش برای هدیه روزهای خوب تا نگاه عدالت محوری، توسعه زیر ساختارها و امکانات در خور شان ورزشکاران و مربیان، طراحی مدل بومی تربیت ورزشکار، حل مشکلات ورزش، به جای حمل آن. مشکلاتی که یکی، دو ماه مانده به اعزام‌ها کاسه چه کنم، چه کنم به دست ورزشی ها ندهد. در نهایت تشکیل ستاد عالی بازیهای آسیایی با کمک کمیته ملی المپیک تشکیل شد. هرچند بعضی ها معتقدند ۷۰ روز زمان زیادی نیست برای اینکه وزیر ورزش نقد شود، اما بعضی ها هم معتقدند او اقدام خاصی نکرده است. عده ای هم معتقدند وزارت ورزش حالت بلاتکلیف دارد. وزیر ورزش البته در این مدت سفرهایی به چند استان داشته، سفرهایی که شاید برای خیلی ها هدفش واضح نیست.

خبری از معاون جدید امور توسعه ورزش حرفه ای  نیست

خیلی ها احتمال می دادند، وزیر ورزش در همان روزهای اول حضورش در وزارتخانه، برای تعیین معاون جدید توسعه ورزش حرفه ای و قهرمانی دست بکار شود. با اینکه اسم های چند نفری هم مطرح شد اما هنوز خبری نیست و مهدی علی نژاد فعلا به کارش در وزارت ورزش ادامه می دهد. البته بعضی ها هم معتقدند او هنوز نتوانسته موافقت دولت برای افرادی که مدنظرش برای معاونت هستند را بگیرد. ظاهرا با این شرایط باید صبر کرد و کمی بیشتر به وزیر ورزش فرصت داد.

معاونت ورزش بانوان زودتر آمد

هرچند همه توقع داشتند سجادی، معاونت توسعه ورزش حرفه ای و قهرمانی را زودتر انتخاب کند، اما او معاونت بانوان وزارت ورزش را زودتر انتخاب کرد. البته بعد از انتصاب علیرضا عاصم یوسفی برای مدیرعاملی شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی که ظاهرا انتقادات زیادی هم در پی داشت. وزیر ورزش بعد حکم معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان‌ها را به نام بنیامین شکوه‌فر امضا کرد. بعد از این سه نفر قصه بازنشستگی مهین فرهادی زاد معاونت ورزش بانوان به آمدن جانشینش سرعت داد. به رغم همه درخواست همه بانوان ورزشی اما بازنشستگی اجازه نداد فرهادی زاد بیشتر از این بماند و جایش را به مریم کاظمی پور داد که قبلا نائب رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان بود.

چرا ستاد عالی بازیهای آسیایی تشکیل نشده؟

با اینکه حمید سجادی، چند ساعت بعد از رای اعتماد از مجلس، مهمترین قولی که داد، راه اندازی ستاد عالی بازی‌های آسیایی بود، آن هم یکسال مانده به افتتاح بازی‌ها، اما حالا که ۱۰ ماه به آغاز بازی ها مانده و دو ماهی از وعده وزیر می گذرد ،هنوز آب از آب تکان نخورده است. کمیته ملی المپیک که متولی اصلی آمادگی کاروان ورزشی ایران در بازیهای آسیایی است، به تبع وزارت ورزش، وقتی دید هیچ خبری برای تشکیل ستاد عالی نیست، دست بکار شد و سرپرست کاروان ورزشی ایران در بازیهای آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو را انتخاب کرد و از هفته آینده هم جلسه را برای بررسی وضعیت و شرایط فدراسیونهای شانس حضور در بازیها برگزار می کند.

پیاهو: سجادی باید سرعت کارش را بالا ببرد

هزار راه نرفته حمید سجادی در ورزش

حضور سجادی در وزارت ورزش، توقع دوومیدانی کاران را بیشتر کرد. آنها که معتقدند دوومیدانی ایران چند سالی است در سرآشیبی قرارگرفته، انتظار دارند تا وزیر ورزش حواسش بیشتر به رشته ورزشی خودش باشد. امیر پیاهو دونده خوزستانی سابق ۱۰۰ متر خیلی صریح با انتقاد از وزیر ورزش می گوید:« سجادی سه ماه است وزیر شده اما هیچ اقدام مثبتی برای توسعه ورزش انجام نداده است. حتی در ادارات ورزش و جوانان استانها هم تعیین تکلیف نکرده. وزیر ورزش تنها می گوید صبر کنید، در حالی که سال رو به پایان است. ما ورزشی ها از سجادی حمایت کرده ایم و حالا هم توقع داریم برای بهبودی شرایط ورزش قدم بردارد. وزیر ورزش باید سرعت کارش را بالا ببرد، وگرنه فرصت از دست می رود. ورزش نیاز به تصمیم گیری سریع، صریح و صحیح دارد. به نظرم او باید اصلاحات را از رشته خودش دوومیدانی شروع کند. گل سرسبد المپیک و رشته پرمدال.»

او که از شورای ورزش استان خوزستان کنار کشیده می گوید:«من تنها عضو ورزشی و مربی در شورای ورزش استان هستم اما در اولین جلسه مرا دعوت نکردند و در جلسات بعدی هم اجازه صحبت نمی دادند. در حالی که کار، کار سیاسی نیست و ورزش فنی است و باید اهل فنش درباره آن صحبت کنند، منم وقتی دیدم قضیه این جوری است کنار کشیدم.»

سورپرایز قهرمانان المپیک و پارالمپیک با پاداش

هر چند وزیر ورزش، هنوز یکسری از وعده و و عیدهایش را عملی نکرده، اما مدال آوران المپیکی و پارالمپیکی را با پرداخت پاداش سورپرایز کرد. آن هم با پرداخت پاداش تعیین شده قهرمانان در مراسم تجلیل با حضور رئیس جمهور. مدال آوران المپیکی و پارالمپیکی معمولا در مراسم تجلیل همراه قهرمانان جهان و آسیا پاداش هایشان بعد از ماه ها و بعضی مواقع سالها انتظار می گرفتند. اما این بار حمید سجادی وزیر ورزش مراسم تجلیل قهرمانان المپیک و پارالمپیکی را از مدال آوران آسیایی و جهانی جدا کرد و حدود دو ماه بعد از اینکه ملی پوشان روی سکو رفتند، پاداش هایشان را از دست رئیس جمهور گرفتند. هرچند باز هم قصه تکراری کسر مالیات از پاداش و نارضایتی قهرمانان ادامه دارد.

یزدانی خرم: سجادی؛ تایع سیاست های دولت است

هزار راه نرفته حمید سجادی در ورزش

محمدرضا یزدانی خرم رئیس اسبق فدراسیون والیبال و کشتی حضور حمید سجادی در وزارت ورزش را به فال نیک می گیرد و می گوید:«سجادی از خانواده ورزش است. همه سعی ما برای این بود که دیگر سیاسیون به وزارت ورزش نیایند. چرا که چندسالی بود آنها با ورود به وزارت ورزش، آدمهای خودشان را به عنوان معاون و مدیر می آوردند که اکثر آن غیر ورزشی ها برای ما ورزشی ها مشکل ساز می شدند. حتی این سالهای آخر افراد خودشان را روی صندلی ریاست  فدراسیونها می نشاندند. از طرفی قوانینی را وضع کرده بودند که به ضرر ورزش است. در حالی که یک ورزشکار حرفه ای، یا مربی وقتی سنش از ۶۰ به بالا می رود سرمایه است و نباید آن را از دست داد. وقتی سرمایه ها را از دست داد، نتیجه اش می شود هنگام برگزاری مسابقه قسمت فنی و جدول برگزاری مشکل پیدا می کند. در واقع ورزشکار یا افراد فنی ورزشی تا با تجربه شوند ۶۰ ساله می شوند. من از فدراسیون جهانی استعلام کردم،آنها گفتند مدیران را تا ۷۵ سالگی نگه می داریم و حتی کمیته بین المللی هم گفت مدیران تا ۹۵ سالگی می مانند. بنابراین روش کار ما نه آسیایی است، نه اروپایی و نه جهانی، بلکه زاییده فکر یکسری نماینده مجلس است. آنها با ورزش هرکاری خواستند کردند، مسئولان ورزش هم تمکین کردند. در حالی که در مسابقات طرح و برنامه آنها برای مدال آوری اصلا هیچ نقشی نداشته است.»

او وزیر جدید ورزش را برای تعیین معاونت ورزش حرفه ای، تابع دولت می داند و می گوید:« همه هم و غم ما حضور ورزشی ها در وزارتخانه بود. اجازه نمی دادند سجادی بیاید اما بالاخره آمد و مستقر شد. متاسفانه سجادی هم تابع سیاست های دولت است و آلت دست بعضی نمایندگان مجلس. او برای انتخاب معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای مشکل دارد. در حالی که باید هم دغدغه اش ورزش باشد. باید برای پیشبرد کارهایش اتاق فکر تشکیل دهد. ما اتاق فکری تشکیل دادیم و او را به جلسه ای دعوت کردیم تا برای کمک به او همفکری کنیم. چند بازی هم دعوتش کردیم اما نیامد.»

یزدانی خرم البته دخالت دولت را رد می کند و می گوید:« دولت دخالت نمی کند. چرا که شعار رئیس جمهور این است که مدیران باید مردمی باشند، مدیران لایق، باسواد و متخصص هم در ورزش زیاد داریم.وقتی سجاد معاون وزیر شد من رئیس فدراسیون بودم و با او کار می کردم، اما او حالا متاسفانه او همیشه تحت فشار بوده و حالا هم تحت فشار است. از حضور در جلسات با پیشکسوتان فرار می کند. در حالی که باید این روشش را تغییر دهد.»

پربیننده‌های ورزشی:

عابدزاده با لباس‌های عجیب و غریب/عکس

مهدی طارمی و چند میلیون «آه» در ایران/عکس

انقلاب گل محمدی در پرسپولیس

۲۵۱۲۵۴

دسته‌بندی نشده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی