ادعای رسانه سعودی: تصمیم جدید AFC،بخاطر نفوذ ما بود!/عکس

کنفدراسیون فوتبال آسیا امروز تصمیم جدیدی را برای برگزاری رقابت های لیگ قهرمانان آسیا در فصل بعد گرفت. طبق تصمیم جدید، تیم ها جهت شرکت در لیگ قهرمانان دیگر محدودیتی برای ثبت نام بازیکنان خارجی خود ندارند اما قانون استفاده از ۳ + ۱ بازیکن خارجی در هر بازی کماکان پابرجاست.

طبق قانون جدید تیم هایی که بازیکنان خارجی زیادی در لیست خود دارند، دیگر نیازی نیست که افراد مازاد بر ۴ نفر را از لیست خود کنار بگذارند. تیم ها می توانند نام تمام خارجی های خود را وارد لیست کرده اما برای استفاده از آنان، می بایست یک روز قبل از هر مسابقه ۴ بازیکن خارجی خود را انتخاب کنند که حتما و حداقل یک مورد آن بازیکنی از کشورهای آسیایی باشد. این روش برای استفاده چرخشی از خارجی ها و یا محرومیت و مصدومیت احتمالی دیگر بازیکنان خارجی موثر است. در قانون فعلی، تیم ها تنها ۴ بازیکن خارجی را وارد لیست خود می کردند که یکی از آنها آسیایی می بود و اگر آن بازیکن خارجی مصدوم یا محروم می شد، دیگر با سایر خارجی ها قابل جایگزینی نبود ولی اکنون این محدودیت برداشته شده است.

قانون فوق بیش از همه به سود تیم های عربستانی است. طبق دستورالعمل AFC، ظرفیت ثبت نام بازیکنان خارجی مطابق با قوانین داخلی هر کشور است. به طور مثال در عربستان تیم ها قادر به استفاده از ۷ بازیکن خارجی هستند. قانون سقف مجاز استفاده از بازیکنانی خارجی در کشورهای قطر و ژاپن ۶ بازیکن است. این قانون در کره جنوبی به داشتن ۵ بازیکن خارجی محدود می شود و در ایران نیز هر تیم می تواند ۴ بازیکن خارجی به خدمت بگیرد که حداقل یک مورد آن می بایست آسیایی باشد.

برای درک این موضوع که قانون جدید چرا به سود تیم های سعودی است، می توان نگاهی به دو تیم بزرگ پایتخت این کشور انداخت. الهلال ۷ بازیکن خارجی به نام های بافتیمبی گومیس، موسی مارگا، متئوس پریرا، جانگ هیون سیو، گوستاوو کوئلار، سباسیتن ویتو و آندره کاریلو در اختیار دارد که به دلیل قانونی فعلی لیگ قهرمانان، آنها مجبور شدند نام کوئلار، ویتو و کاریلو را از لیست خود خارج کنند و آنها برابر استقلال و پرسپولیس غایب بودند. النصر نیز به دلیل مشابه دو خرید جدید خود یعنی رامیرو فونس ماری بازیکن سابق ویارئال و انسیلمو برزیلی به همراه بازیکن مصدومش بتی مارتینز آرژانتینی را از لیست آسیایی خود کنار گذاشت و حالا طبق قانون جدید، آنها مشکلی برای همراهی تیم هایشان در لیگ قهرمانان آسیا نخواهند داشت و هر زمان که مربیان این تیم ها اراده کند، می تواند به صورت چرخشی از بازیکنان خارجی خود استفاده کند.

مشخصا تیم های سعودی با قانون جدید بیش از همه سود می برند بخصوص اینکه فدراسیون فوتبال عربستان در نظر دارد سقف استفاده از ۷ بازیکن خارجی را افزایش دهد که در نتیجه قدرت تیم های عربستانی افزایش پیدا می کند که این نشان از لابی سعودی ها در AFC دارد. همانطور که امسال و در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا، میزبانی ۳ گروه به عربستان داده شد و حتی مراحل یک چهارم تا فینال نیز در شهر ریاض برگزار شده و خواهد شد.

این مسئله ای است که رسانه سعودی اسپورت نیز به آن اعتراف کرده است. این وب سایت و به نقل از الشرق الاوسط نوشته است که این تصمیم جدید AFC بر اساس پیشنهاد فدراسیون فوتبال عربستان گرفته شده است تا تمام بازیکنان خارجی در اختیار تیم ها قرار گیرند.  سعودی اسپورت در ادامه نیز از قدرت بالای لابی این کشور تعریف کرده و نوشته است: این تصمیم منعکس کننده نفوذ قوی فوتبال عربستان در انجمن قاره ای و علاقه شدید کنفدراسیون فوتبال آسیا به خواسته های فوتبال پادشاهی عربستان است.

به هر شکل پیش از این نیز تیم های ایرانی کار سخت و دشواری برای کسب عنوان قهرمانی در رقابت های لیگ قهرمانان داشتند و حالا با قوانین جدیدی که وضع شده است، کار بیش از پیش سخت و دشوارتر شده است. تیم های پرسپولیس، فولاد، سپاهان و استقلال نمایندگان ایران در رقابت های فصل بعد لیگ قهرمانان آسیا خواهند بود.

ادعای رسانه سعودی: تصمیم جدید AFC،بخاطر نفوذ ما بود!/عکس

۲۵۷ ۲۵۱

دسته‌بندی نشده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی