۱۰ ویژگی کلیدی اندروید ۱۲ که باید با آن‌ها آشنا شوید

بیشتر از ده سال پیش و در سال ۲۰۰۸ که برند فنلاندی نوکیا پادشاه بازار تلفن‌های همراه بود، غول سبزی متولد شد که رویاهای بزرگی داشت. سیستم عامل اندروید با تلاش‌های شبانه‌روزی برنامه‌نویسی به نام اندی رابین در شرایطی معرفی شد که کاربران تلفن‌های همراه نوکیا از خلاقیت رو به افول این شرکت ناراضی بودند و مدعی جدیدی در بازار ظهور کرده بود که تلفن‌های هوشمند جذابی به نام آیفون را عرضه می‌کرد. در چنین وضعیت جذابی این شرکت بزرگ گوگل بود که تصمیم گرفت یک سیستم عامل متن‌باز برای تلفن‌های هوشمند عرضه کند تا سازندگان تلفن‌های هوشمند را برای جذب حداکثری مشتریان بازار هم متحد کرده باشد.

اولین نسخه پایدار از سیستم عامل اندروید در ۳۰ آوریل ۲۰۰۹ و با نام کیک فنجانی معرفی شد. تنها چند ماه نوبت به اندروید دونات رسید و پس از آن نسخه دوم اندروید با نام نان خامه‌ای هم از راه رسید. اندروید ۲ با بروزرسانی‌های متعدد برای مدتی طولانی در میان تلفن‌های هوشمند بازار استفاده شد و با انتشار اندروید ۳ که بیشتر برای تبلت‌ها بود، سیستم عامل متن‌باز گوگل که فرصت توسعه توسط هر مجموعه‌ای را داشت، وارد عصر جدیدی شد. در نوامبر ۲۰۱۱ بود که گوگل از نسخه ۴ سیستم عامل اندروید با نام بستنی حصیری رونمایی کرد. نسخه‌های بعدی اندروید به‌عنوان بروزرسانی‌هایی برای اندروید ۴ با نام‌های آب‌نبات ژله‌ای و کیت کت عرضه شدند و پس از نوبت به بزرگترین بروزرسانی تاریخ سیستم عامل آزاد گوگل رسید؛ اندروید ۵ با نام آب‌نبات چوبی در تاریخ ۱۲ نوامبر ۲۰۱۴ معرفی شد و این سیستم عامل را یک پله ارتقا داد.

اندروید که در دوران نسبتا کوتاه حضورش در بازار تلفن‌های هوشمند به رایج‌ترین سیستم عامل میان کاربران تبدیل شده بود با نسخه پنجم وارد دورانی شد که استفاده از آن را راحت‌تر از قبل می‌کرد. گوگل با اندروید ۵ تلاش کرد تا سیستم عاملش را پایدارتر از همیشه و در اختیار همه کاربران قرار دهد. اندروید ۵ روان‌تر و سریع‌تر از همیشه بود و تصمیم داشت به بروزرسانی‌های متعدد سیستم عامل محبوب کاربران پایان دهد. ظاهر جدید و امکانات بیشتری که اندروید ۵ به کاربران ارائه می‌داد با اندروید ۶ توسعه بیشتری پیدا کرد؛ اندروید مارشمالو که در پنجمین روز ماه اکتبر سال ۲۰۱۵ معرفی شد. در ادامه بروزرسانی‌های سالانه اندروید نوبت به اندروید ۷ رسید تا در سال ۲۰۱۶ و با نام نوقا منتشر شود.

۱۰ ویژگی کلیدی اندروید ۱۲ که باید با آن‌ها آشنا شوید

در ادامه همکاری‌های گوگل با شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی این اندروید ۸ بود که با نام اندروید اوریو عرضه شد و پیشرفت بزرگی در دنیای هوش مصنوعی تلفن‌های هوشمند رقم زد. در سال ۲۰۱۸ نوبت به اندروید ۹ رسید تا با نام پای عرضه شود. بروزرسانی‌های نه‌چندان متعدد اندروید باعث شده بود که تلفن‌های هوشمند بیشتر از قبل به آخرین نسخه اندروید مجهز شوند و این نسخه پایدار در اختیار کاربران بیشتری قرار بگیرد. از سوی دیگر گوگل امیدوار بود با انتشار نسخه‌های کم‌تر اندروید موفق شود مدل‌های پایدارتر این سیستم عامل را در اختیار تعداد حداکثری کاربران قرار دهد. به همین دلیل اندروید پای تنها یک نگارش داشت.

با معرفی اندروید ۱۰ دومین انقلاب بزرگ در دنیای اندروید رقم خورد. این سیستم عامل که دهمین نسخه اصلی و هفدمین نسخه کلی پلتفرم اندروید بود بدون این که نام هیچ خوراکی خاصی را به دوش بکشد، معرفی شد. گوگل در اقدامی بی‌سابقه که همه از آن شگفت‌زده شدند، نام هفدهمین نگارش اندروید را اندروید Q گذاشت و این سنت‌شکنی را با دهمین نسخه اندروید جشن گرفت. گوگل که در طی ده سال ابتدایی حضور اندروید در بازار نام نگارش‌های اندروید را از نام دسرهای معروف انتخاب می‌کرد به‌یکباره تصمیم گرفت تا حروف‌های تکی را به جانشین نام‌های خوشمزه کند. بنابراین اندروید ۱۱ با نام اندروید R معرفی شد.

حالا نوبت به اندروید ۱۲ یا اندروید S رسیده که زمان کوتاهی تا معرفی نسخه نهایی آن باقی مانده است. شاید جالب باشد بدانید که گوگل نام نگارش‌های اندروید را براساس حروف الفبا تعیین می‌کند.

آن‌چه باید درباره اندروید ۱۲ بدانید

اگرچه اندروید با اختلاف محبوب‌ترین و بهترین سیستم عامل تلفن‌های هوشمند است اما انتقادات بسیاری هم به آن وارد بوده که یکی از آن‌ها بروزرسانی‌های با تاخیر است. تلفن‌های هوشمند مبتنی بر اندروید باید از سوی شرکت سازنده خود بروزرسانی‌های نرم‌افزاری را دریافت کنند و به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها از ارائه بروزرسانی‌های متعدد اجتناب می‌کنند. در چنین شرایطی دریافت نسخه‌های جدیدتر اندروید برای کاربران غیرممکن می‌شود. این احساس ناخوشایند بزرگترین انتقادی بوده که همواره به سیستم عامل اندروید وارد شده و به همین دلیل گوگل تلاش کرده تا در اندروید ۱۲ آن را برطرف کند و به نظر می‌رسد که موفق ظاهر شده باشد.

در این زمینه بخوانید:

چرا موفقیت تلفن‌های هوشمند تاشو برای سامسونگ ضرورت دارد؟

محبوب‌ترین تلفن‌های هوشمند بازار ایران در تابستان ۱۴۰۰

براساس آن‌چه از سوی منابع نزدیک به گوگل و توسعه‌دهندگان سیستم اندروید منتشر شده احتمالا اندروید ۱۲ بروزرسانی‌های متعدد برای تلفن‌های هوشمند را آسان‌تر از همیشه می‌کند. در شرایطی که بروزرسانی‌ها همیشه از سوی شرکت‌های تولیدکننده منتشر می‌شد، قرار است که در اندروید ۱۲ بروزرسانی‌های سیستمی از سوی فروشگاه رسمی گوگل هم در دسترس باشند که به معنای آن است که این اتفاق عرضه آپدیت‌های سریع را آسان‌تر از همیشه می‌کند. اگر هم تلفن هوشمندی که در دست دارید قبل از آغاز سال ۲۰۲۰ ساخته شده احتمالا باید تجربه اندروید ۱۲ روی آن را فراموش کنید.

۱۰ ویژگی کلیدی اندروید ۱۲

در ابتدا به نظر می‌رسید که نسخه بتای اندروید ۱۲ با تاخیری طولانی منتشر شود چراکه نسخه بتای اندروید ۱۱ هم به جای آن‌که در ماه فوریه ۲۰۲۰ به دست توسعه‌دهندگان برسد در نهایت در ماه ژوئن ۲۰۲۰ عرضه شد. اما گوگل توانست به خوبی شرایط غیرعادی را مدیریت کند و به همین دلیل توسعه‌دهندگان منتخب اندروید همین حالا به نسخه جدید سیستم عامل محبوبشان دسترسی دارند. این نسخه از اندروید برای تلفن‌های هوشمندی سری پیکسل (تلفن‌هایی که گوگل تولید آن‌ها را برعهده دارد) عرضه شده است. عرضه اندروید ۱۲ برای پرچمداران شرکت‌های اندرویدی هم آغاز شده و احتمالا گران‌ترین محصولات بازار تا پیش از پایان سال ۲۰۲۱ به اندروید جدید بروزرسانی می‌شوند.

۱۰ ویژگی کلیدی اندروید ۱۲ که باید با آن‌ها آشنا شوید

اما نوبت به مهم‌ترین ویژگی‌های اندروید ۱۲ رسیده است. اگر از هواداران سیستم عامل اندروید باشید، دوست دارید که ویژگی‌های کلیدی جدیدترین نسخه این سیستم عامل را بررسی کنید. پس در ادامه به معرفی ۱۰ ویژگی کلیدی اندروید ۱۲ می‌پردازیم.

پوسته جدید

ظاهر و پوسته سیستم عامل اندروید در سال‌های اخیر تکراری و خسته‌کننده به نظر می‌رسید. تقریبا می‌توان ادعا کرد که این سیستم عامل از اندروید ۹ تا امروز تغییرات ظاهری زیادی نداشته و بیشتر روی قابلیت‌های نرم‌افزاری کار کرده است. با این حال اندروید ۱۲ یک بروزرسانی بزرگ در پوسته و ظاهر این سیستم عامل است و به نظر می‌رسد بالاخره با یک اندروید متفاوت طرف هستیم. قابلیت شخصی‌سازی رنگ‌های رابط کاربری در اندروید ۱۲ بیشتر از قبل شده و صفحه خانگی، صفحه قبل و ویجت‌ها هم طراحی جدیدی پیدا کرده‌اند.

دسترسی متفاوت در نوار اعلان‌ها

نوار اعلان‌ها یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سیستم عامل اندروید است که هرگز تکراری نمی‌شود. گوگل در اندروید ۱۲ تنظیمات نوار اعلان را به شدت تغییر داده و به همین دلیل با رابط کاربری جدیدی مواجه هستیم. طراحی آیکون‌های نوار اعلان تغییر پیدا کرده و حالا ظاهر جدیدی دیده می‌شود. با این حال یک مشکل بزرگ هم در اندروید ۱۲ دیده می‌شود. برای دسترسی به تنظیمات وای‌فای و دیتای موبایل باید وارد یکی از آیکون‌های نوار اعلان‌ها شوید. مسئله‌ای که شاید برای بیشتر هواداران اندروید عجیب باشد.

داشبورد حریم خصوصی

سیستم عامل اندروید در نسخه‌های ابتدایی خود چندان امن به نظر نمی‌رسید و به همین دلیل هنوز هم بسیاری از کاربران آیفون از رفتن به سمت تلفن‌های اندرویدی نگران هستند. با این حال اندروید در سال‌های اخیر به یک سیستم مطمئن و امن تبدیل شده و به همین دلیل نمی‌توان آن را یک سیستم عامل ضعیف و نامطمئن دانست. در اندروید ۱۲ قابلیت ویژه‌ای به نام داشبورد حریم خصوصی اضافه شده که می‌تواند برای بسیاری از کاربران جذاب باشد. این داشبورد داده‌های امنیتی و اطلاعات حریم شخصی را به کاربر یادآور می‌کند.

۱۰ ویژگی کلیدی اندروید ۱۲ که باید با آن‌ها آشنا شوید

کنترل میکروفون و دوربین

دسترسی نرم‌افزارهای گوناگون به میکروفون و دوربین تلفن هوشمند شما می‌تواند اندکی آزاردهنده باشد. بنابراین گوگل در اندروید ۱۲ از قابلیت ویژه‌ای رونمایی کرده که به کاربر کمک می‌کند تا در صورت نیاز دسترسی میکروفون و دوربین خود تلفن هوشمند خود را قطع کند. بنابراین با کمک اندروید ۱۲ می‌توانید در شرایطی که از یک اپلیکیشن که از میکروفون و دوربین استفاده می‌کند، یاری می‌گیرید هم دسترسی آن را محدود کنید.

ردیابی موقعیت

یکی دیگر از قابلیت‌های کلیدی اندروید ۱۲ را باید ردیابی موقعیت دانست. بسیاری از کاربران دوست ندارند که اپلیکیشن‌هایی که برای بررسی اطلاعات و ارائه داده به کاربر از موقعیت آن‌ها استفاده می‌کنند به دقیق‌ترین موقعیت آن‌ها دسترسی داشته باشند و اطلاعات چندانی مطرح کنند. بنابراین اندروید ۱۲ از قابلیت ویژه‌ای رونمایی کرده که به لطف آن می‌توانید دسترسی اپلیکیشن‌ها به موقعیت را به دو صورت تقریبی و دقیق بررسی کنید.

نوتیفیکشن‌های جذاب‌تر

نمایش و دسترسی به اعلان‌ها در اندروید ۱۲ به شدت پویا شده و به همین دلیل می‌توان این دگرگونی بزرگ را یکی از بهترین ویژگی‌های سیستم عامل اندروید ۱۲ دانست. حالا نوتیفیکیشن‌ها دسترسی مستقیم و جذابی برای کاربر دارند و می‌توان بررسی آن‌ها را برای کاربران احراز هویت نشده هم محدود کرد.

اسکرین‌شات‌های بلند

نخستین بار در اندروید ۱۰ بود که از قابلیت ویژه‌ای رونمایی شد. اپلیکیشن‌هایی از راه رسیدند که به کاربر اجازه می‌داد تا چندین اسکرین شات را یکی کنند و در نهایت یک اسکرین‌شات بلند ایجاد کنند که تصاویر بیشتری به نمایش می‌گذاشت و جزییات بیشتری داشت. حالا گوگل این قابلیت جذاب را به اندروید ۱۲ آورده و به همین دلیل اسکرین‌شات‌های بلند حالا به یک قابلیت سیستمی تبدیل شده‌اند.

۱۰ ویژگی کلیدی اندروید ۱۲ که باید با آن‌ها آشنا شوید

اشتراک آسان رمز عبور وایفای

به اشتراک‌گذاشتن رمز عبور وایفای در اندرویدهای قبل از اندروید ۱۲ اندکی دشوار بود. کاربران در بسیاری از موارد گیج می‌شدند و در نهایت نمی‌توانستند آن‌چه که واقعا در ذهنشان می‌گذرد را مطرح کنند. با این حال تغییرات بسیاری در اندروید ۱۲ اعمال شده که در نهایت به اشتراک آسان رمز عبور وایفای منجر می‌شود.

جستجوی راحت اطلاعات درون دستگاه

گوگل در اندروید ۱۲ از یک موتور جستجوی جذاب رونمایی کرده که به کاربران کمک می‌کند تا همه اطلاعات درون دستگاه اندرویدی خود را بررسی کنند. این موتور جستجو قابلیت بررسی در اپلیکیشن‌ها را هم فراهم می‌کند. بنابراین در اندروید ۱۲ هیچ داده‌ای وجود ندارد که نگران پیداکردن آن نباشید.

قابلیت‌های گیمینگ ویژه

اندروید در سال‌های اخیر به یک سیستم عامل مناسب برای بازی‌های ویدیویی تبدیل شده است. اما اندروید ۱۲ قابلیت‌های ویژه‌ای برای هواداران بازی‌های ویدیویی اضافه کرده تا بازی‌کردن در اندروید ۱۲ جذابیت بیشتری داشته باشد.

سبک زندگی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی