تجاری‌سازی مرغ لاین در کشور با اجرای ۶ برنامه ملی

ایران یکی از معدود کشورهای دارای فناوری تولید مرغ لاین است، نژادی که می‌تواند تولیدات در حوزه مرغ را افزایش دهد و کشور را از این نظر خودکفا کند، بنابراین ارتقای تولید آن در اولویت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته است.

مرغ لاین برای نخستین بار در سال ۱۳۵۶ در ایران مطرح شد و سال ۶۲ طرح ملی احداث مجتمع پرورش و اصلاح نژاد مرغ لاین تدوین و مورد تصویب قرار گرفت اما کم‌توجهی‌ها به این حوزه اجازه رشد و توسعه فناورانه درخور نداد و این نژاد چندان در چرخه تولید کشور مورد توجه قرار نگرفت.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه زیست‌فناوری با توجه به عوائد و مزایای خوب تولید این نژاد در کشور، اقدام به تعریف ۶ برنامه ملی برای تجاری‌سازی مرغ لاین در کشور کرده است.

توسعه لاین یکی از برنامه ها در این زمینه است، این برنامه ملی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با «شناسایی فرصت‌ها»، «مقایسه عملکرد سویه‌ها»، «پرورش آرین با جیره رقیق شده و ضایعات گندم بوجاری»، «انعقاد تفاهم‌نامه ایجاد لاین پشتیبان با سازمان اتکا» و «راه‌اندازی کارخانه نوآوری دام و طیور» عملیاتی می شود.

سلامت و بهداشت طیور از دیگر برنامه هایی است که برای تحقق این برنامه ستاد در نظر دارد تا از تولید واکسن‌های مارک، سه گانه، نیوکاسل، گامبورو، سه گانه نیوکاسل، برونشیت و سندرم افت تخم پرندگان و واکسن کوریزا حمایت کند، همچنین تولید پروبیوتیک‌ها را نیز در دستور کار قرار داده است.

در بخش جیره و خوراک دام، تنوع بخشی به نهاده‌هایی چون ضایعات گندم بوجاری، پودرپر، فرآوری و تولید CSL و تولید مولتی آنزیم‌های مورد نیاز پروژه در اولویت قرار دارد تا با این کار خوراک مورد نیاز این حیوانات تامین شود.

در بخش آموزش و ترویج این برنامه ملی، دستورالعمل‌ پرورش جوجه های اجداد، جوجه های مادر و جوجه های گوشتی به فعالان و صنعتگران این حوزه ارائه خواهد شد.

ستاد توسعه زیست‌ فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ساخت تجهیزات مورد نیاز این صنعت، درصدد است تا از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و خلاق استفاده کند و با حمایت از آنها این روند را شتاب دهد.

استفاده از ظرفیت کانون های همگرایی دانش‌صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای فعال کردن حضور بخش خصوصی در توسعه و تجاری سازی مرغ آرین برنامه دیگری است که معاونت به دنبال اجرایی کردن آن است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی