هیچ ممنوعیتی برای انتخاب رشته برای دانشجویان ایرانی در روسیه وجود ندارد

به گزارش خبرآنلاین، کشور روسیه از جمله کشورهایی است که در سال اخیر به دلیل بالا سطح تحصیلات عالی مورد توجه علاقه مندان به ادامه تحصیل خارج از مرزهای ایران قرار گرفته است و با توجه به گسترش تعداد علاقه مندان ایرانی به ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر روسیه، دولت روسیه از سال تحصیلی پیش رو امکانات جدیدی را برای تسهیل این امر فراهم کرده است و در نظام آموزش عالی این کشور مصوب شده است تا در سال آتی تعداد دانشجویان بورسیه ایرانی از ۷۰ نفر به ۳۰۰ نفر ارتقاء پیدا کند. از این رو با «دمیتری کالنیچور»  نماینده آژانس فدرال در امور کشورهای مستقل مشترک المنافع، هموطنان خارج از کشور و همکاری های بشر دوستانه بین المللی دولت روسیه در جمهوری اسلامی ایران گفت وگو کرده‌ایم.

لطفا در ابتدای امر خودتان را معرفی کنید؟
من «دمیتری کالنیچور» هستم در دانشگاه در رشته روزنامه نگاری تحصیل کرده ام و به واسطه تحصیل در این رشته زبان انگلیسی و فارسی خوانده ام. پس از پایان تحصیلاتم به دلیل آشناییبا زبان فارسی به  مدت دو سال به عنوان خبرنگار در ارتش روسیه در مرز تاجیکستان و افغانستان خدمت کرده ام و پس از آن به عنوان خبرنگاردر شبکه تلویزیونی NTV مشغول به کار شدم و این همکاری ۱۵ سال ادامه داشت و به واسطه آن به کشورهای مختلفی سفر کرده ام. مدتی هم به عنوان استاد تدریس کرده ام و در کنار آن در بارسلون در رشته زبان شناسی و زبان و ادبیات اسپانیایی تحصیل کرده ام و مدتی است که به عنوان نماینده آژانس همکاری روسیه  در ایران و مشاور و کارمند سفارت روسیه مشغول به فعالیت هستم و بخشی از فعالیتم متمرکز بر تخصیص بورسیه تحصیلی و تسهیل شرایط تحصیل دانشجویان ایرانی در روسیه است.

با توجه به نزدیکی کشور روسیه به ایران و بالا بودن سطح آموزش عالی در این کشور، در دهه های گذشته، دانشگاه های روسیه مورد توجه دانشجویان ایرانی قرار گرفته است، چه شد که دولت روسیه تصمیم گرفت بورسیه ای را برای دانشجویان ایرانی تخصیص دهد؟
دانشگاه های روسیه در دنیا از سطح علمی بالایی برخوردار است و سالانه تعداد زیادی از علاقه مندان برای ادامه تحصیل در روسیه اقدام می کنند. در سال های اخیر نیز دانشجویان ایرانی سهم قابل توجه ای از آمار خارجیان در روسیه را به خود اختصاص داده اند، از این رو دولت روسیه تصمیم گرفت تا شرایط تحصیل دانشجویان ایرانی را تسهیل کند و از سال ۲۰۱۷ بورسیه ای نیز برای دانشجویان ایرانی در نظر گرفت و بر این اساس ۷۰ تن از دانشجویان ایرانی که شرایط لازم را داشتند مشمول این بورسیه می شوند.از سال گذشته که به عنوان نماینده آژانس همکاری روسیه در ایران فعالیت می کنم با توجه به درخواست های متعدد دانشجویان ایرانی برای افزایش تعداد دانشجویان بورسیه فعالیت کردم و از سال تحصیلی آتی تعداد دانشجویان بورسیه ایرانی سه برابر می شود و ۳۰۰ دانشجو ایرانی شانس دریافت بورسیه را خواهند داشت. امیدوارم که در سال های آتی تعداد دانشجویان بورسیه افزایش یابد.

در حال حاضر چه تعداد دانشجوی ایرانی در روسیه تحصیل می کنند؟
قریب به شش هزار نفر که تنها تعداد کمی از این دانشجویان از بورس تحصیلی استفاده می کنند و باقی این افراد هزینه تحصیل شان را از منابع مالی شخصی تامین می کنند. 

دانشجویان ایرانی بیشتر تمایل دارند که در روسیه در چه رشته ای تحصیل کنند؟
دانشجویان ایرانی بیشتر تمایل دارند که در روسیه در رشته پزشکی و رشته های مرتبط تحصیل کنند و سایر رشته ها از جمله رشته فنی و مهندسی،انرژی هسته ای، زیست شناسی، ادبیات و هنر درمقام بعدی قرار دارند.

هیچ ممنوعیتی برای انتخاب رشته برای دانشجویان ایرانی در روسیه وجود ندارد

با توجه به این که در بسیاری از کشور دانشجویان خارجی برای انتخاب برخی از رشته ها با ممنوعیت مواجه می شوند آیا در دانشگاه های روسیه چنین ممنوعیتی برای دانشجویان ایرانی وجود دارد؟
خیر. نه تنها برای دانشجویان ایرانی بلکه برای سایر ملیت ها نیز چنین ممنوعیتی وجود ندارد.

آیا این اقبال از سوی دانشجویان روس برای ادامه تحصیل در دانشگاه های ایران وجود دارد؟
متاسفانه از سوی ایران برای جذب دانشجو روس، فرهنگ سازی صورت نگرفته است و همین امر موجب شده که تعداد دانشجویان روس در ایران انگشت شمار باشد و بیشتر کسانی هم علاقمند هستند که در ایران ادامه تحصیل بدهند بیشتر تمایل دارند که با ایران آشنا شوند و این گروه نیز تمایل دارند که در رشته زبان و ادبیات فارسی، تاریخ و باستان شناسی تحصیل کنند. هر چند در دانشگاه های روسیه رشته زبان و ادبیات فارسی  وجود دارد.

آیا فکر نمی کنید در این بخش باید توازنی بوجود آید؟

به دلیل این که میان کشور ایران و روسیه روابط فرهنگی، سیاسی و اقتصادی پیچیده و منسجمی وجود دارد، برای بهبود و بالا بردن سطح کیفیت این روابط ضرورت این وجود دارد که ارتباط دقیق و حساب شده ای میان دو دولت و ملت بوجود آید و این امر مستلزم شناخت دقیق است از این رو باید شرایط تحصیل دانشجویان دو کشور فراهم شود. البته باید به این نکته توجه کرد که ارزش پولی ایران و روسیه با هم همسان نیست و این موضوع موجب نوعی نابرابری طبقاتی می شود که با شکوفایی اقتصاد ایران انتظار می رود این مشکل نیز برطرف شود.

آیا شرایط دریافت بورسیه تحصیل در روسیه دشوار است؟
متاسفانه در سال های اخیر برخی شرکت ها برای کسب درآمد، در این حوزه فعالیت می کنند و هزینه های هنگفتی هم از دانشجویان دریافت می کنند و گاه نتیجه ای هم برای دانشجویان به همراه ندارد و بودجه و وقت شان هدر می شود. باید دانشجویان خودشان در سایت Education-in-Russia.com ثبت نام کنند و این معتبرترین و بهترین راه برای دریافت بورس تحصیلی است. در سایت شرایطی را بوجود آورده ایم که دانشجویان با شرکت در آزمون متعدد شانس دریافت بورس خود را افزایش دهند.

آیا کسی که می خواهد بورسیه تحصیلی بگیرد باید زبان روسی بلد باشد؟
خیر اتفاقا این بورس به کسانی تعلق می گیرد که زبان روسی بلد نیستند و در روسیه امکاناتی فراهم کرده ایم که دانشجویان یک سال زبان روسی یاد بگیرند و سپس تحصیل شان را شروع کنند.

کلاس ها در دوران کرونا به چه شکل برگزار می شود؟
کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شود و برگزاری آنلاین کلاس ها هیچ ممنوعیتی برای استفاده از خوابگاه برای دانشجویان بوجود نمی آورد. دانشجویانی که در این مدت در ایران کلاس ها را دنبال کرده اند نیز بورس خود را دریافت کرده اند.

آیا دانشجویانی که در روسیه تحصیل می کنند، مدارک تحصیلی شان در سراسر دنیا معتبر است؟
بله. کسانی که در روسیه تحصیل می کنند هنگام فارغ التحصیلی همزمان دو از روسیه و آمریکا دریافت می کنند و این مدارک در تمام دنیا معتبر است و دانشگاه های روسیه در دنیا از رتبه بندی بالایی برخوردار هستند.

۲۳۵۲۳۵

جامعه
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی