سیستم ایمنی‌ات را پایا، پویا و فعال نگه‌دار!

مرضیه ابراهیمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا افزود:  وقوع سرطان در افرادی با استعداد ژنتیکی و آنهایی که سیستم ایمنی تضعیف شده دارند، بیشتر است.

وی توضیح داد: به عبارت دیگر افزایش سرطان‌ها به طور معمول در سنین ۴۰ سالگی به بعد نمایان می شود.( به استثنا برخی سرطان های خاص کودکی) که ناشی از انباشت جهش های ژنتیکی مضر و نیز کاهش فعالیت سیستم ایمنی فرد است.

او تاکید کرد:  این در حالی است که عادات نامناسب تغذیه ایی، ورزش نکردن، چاق بودن، آلودگی هوا، آلودگی های شیمیایی، آلودگی های اشعه ای، عدم مصرف ویتامین های مناسب و ضروری بدن و… به شدت می تواند افراد را مستعد به بروز سرطان کند.

مسوول گروه پژوهشی سلول های بنیادی سرطان پژوهشگاه رویان با بیان اینکه این گروه از سال ۱۳۹۰ برای این که بتواند سلول های بنیادی سرطان را هدف قرار دهد شروع به فعالیت کرد، افزود: درحقیقت حضور سلول های بنیادی در سرطان ها، عامل مقاومت به درمان، متاستاز ( گسترش و مهاجرت سلول‌های سرطانی از یک بافت به بافت‌های دیگر) و عود مجدد تومور است.

این متخصص ایمنی شناسی پزشکی تشریح کرد: برای مثال فردی که به تومور و توده سرطانی بدخیم گرفتار شده، با رادیوتراپی و شیمی درمانی تحت درمان قرار می گیرد یا ممکن است با عمل جراحی آن توده ها برداشته شود اما امکان دارد سلول بنیادی تومور برداشت نشده و در بدن بیمار باقی بماند که همین امر احتمال بازگشت و عود مجدد تومور و حتی پراکنده شدن تومور را چند برابر می کند.

ابراهیمی ادامه داد:به عبارت دیگر در این حالت بیماری و توده توموری تهاجمی تر شده است. یعنی سلول های بنیادی سرطان، محیط ، دارو و درمان را حس کرده و حالا در برابرش مقاومت می کنند و طوری تغییر هویت می دهند که در ادامه مابقی درمان ها به مراتب سخت تر می شود.

وی تاکید کرد: محققان در همه کشورها در تلاشند سلول های بنیادی سرطان را هدف قرار بدهند. اگر بتوانیم این سلول های بنیادی را حذف کنیم می شود امیدوار بود که آرزوی جامعه نظام سلامت دنیا یعنی ریشه کن شدن سرطان به وقوع بپیوندند.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی