رکورد حراجی هنرهای اسلامی ساتبیز شکست / عکس

یک شمعدان برنجی که با طلا و نقره در عراق قرن سیزدهم میلادی قلمزنی شده است، رکورد فروش یک شیء اسلامی در حراجی ساتبیز را شکست. برآورد قیمت اولیه ۲ تا ۳ میلیون پوند بود که نهایتاً بیش از ۶.۶ میلیون پوند چکش خورد!

این شمعدانی ۹ وجهی که ۲۶ سانتی متر ارتفاع و ۳۰ سانتی متر قطر دارد، پس از ۲۰ دقیقه رقابت خریداران، نهایتاً مبلغ ۶,۶۳۲,۴۰۰ پوند چکش خورد. برآورد قیمت اولیه ۲ تا ۳ میلیون پوند بود.

این شمعدانی از دهه ۱۹۶۰ متعلق به یک مجموعه خصوصی اروپایی بوده و در سال ۳۰۱۷ در موزه هنر متروپولیتن نیویورک به نمایش در آمده است. دور تا دور این شمعدان عباراتی همچون «جلال همیشگی و زندگی ایمن و رفاه روزافزون و نیک‌بختی کامل» نقش بسته است.

 رکورد حراجی هنرهای اسلامی ساتبیز شکست / عکس

شمعدان حاضر متعلق به گونه‌ای متمایز با بدنه‌های مقعر و وجهی است. حداقل ۲۵ شمعدان وجهی شناخته شده موجود است که می‌توان آنها را از دهه ۱۲۶۰ یا ۱۲۷۰ تا حدود ۱۳۳۰ میلادی به ایران و خاورمیانه نسبت داد.

شمعدان کنونی یکی از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین نمونه‌های موجود در دنیا است و نقره و طلای تزئینی آن در وضعیت مناسبی قرار دارد. گفته می‌شود این شیء یک یا دو دهه پس از سقوط شهر موصل‌ها به دست مغول‌ها در سال ۱۲۶۲ نسبت داده می‌شود. موصل در نیمه اول قرن سیزدهم، مرکز اصلی قلمزنی در غرب آسیا بوده است.

۵۸۵۸

دسته‌بندی نشده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی